Pomalu nastal čas,kdy je pro fanoušky historických rally aut a nejen jich samotných ,ale také bývalých špičkových pilotů,kteří spolu s těmito skvosty dosáhli na nespočet úspěchů, začít spřádat plány jak nejlépe si vytvořit program a naplánovat si podle něj dovolenou.
Pomalu nastal čas,kdy je pro fanoušky historických rally aut a nejen jich samotných ,ale také bývalých špičkových pilotů,kteří spolu s těmito skvosty dosáhli na nespočet úspěchů, začít spřádat plány jak nejlépe si vytvořit program a naplánovat si podle něj dovolenou.
Každý kdo už na tenhle svátek rally sportu zavítal mě jistě dá za pravdu, že atmosféra v San Marinu a jeho nejbližším okolí,kde se závod koná je fantastická a dřív či později jej okouzlí stejně jako mě a mé kamarády se kterými tuhle akci navštívíme již po několikáté v řadě za sebou.
Pokud bych mohl doporučit – tak vyjeďte s předstihem a po cestě navštivte aspoň jednu z možných zajímavostí , které se nabízejí. My jako první vždy zastavíme na Autogrilu na Croissant a Cappuccino.
Přímo se nabízí návštěva Venezie a prohlídka krásného historického města . Zde to ale chce spíš strávit celý den , jelikož zajímavostí je tolik,že je velmi obtížně stihnout za pár hodin vidět všechny.
Především se ale jedeme kochat auty,takže nepodívejte se do některého z četných muzeí italské designérské školy a především věhlasného Ferrari.Kdo řekne že jej tahle značka neosloví , ten nemá benzínové srdce. My jsme navštívili loni nově otevřené muzeum Ferrari v Modeně , které projektoval Jan Kaplický – jedná se o zajímavě architektonicky ztvárněnou budovu s mnoha nejnovějšími technologiemi v těsné blízkosti rodného domu slavného zakladatele Enza Ferrariho ve kterém je expozice jeho tvorby včetně původních artefaktů,jako jsou jeho brýle,vybavení pracovny,originální výkresy, nebo třeba všechny typy znaků vzpínajícího se koně. Tohle jistě stojí za shlédnutí a dá se to spojit i na jednu vstupenku spolu s návštěvou muzea v Maranellu , kde to vyjde i o nějaké to euro levněji než samostatně. Tohle ovšem také vyžaduje v podstatě „obětovat „ tomu celý den.
No ale to už jsme na dosah cíle,tedy samotného San Marina. I tady najdeme spoustu zajímavých cílů. Nejen překrásné historické centrum města na samotném vrcholu se třemi hrady,ale i možnost návštěvy spousty muzei. A to jak z historie samotné,tak samozřejmě s vůní benzínu. Na jedné straně hlavní silnice z Rimini do San Marina je ve stráni zasazeno muzeum letectví a na druhé je dělené muzeum Ferrari a Abarth,tady jsou vstupy samostatně a rozhodně kdo to miluje - nebude zklamaný.
Ale to nás již vítá hraniční brána města San Marino a my jsme už nažhaveni co nejdříve být v blízkosti nejen velmi zajímavých a mnohdy taky velmi vzácných rallycars jako je Lancia 037 ,Delta S4, Itegrale či Stratos. Audi S1 či Quattro. Spousta typů Porsche ,Fordů, Fiatů,Toyot,Opelů a to různých skupin ať už Group „B“ nebo „WRC“ a dalších zajímavých značek.
Mezi touhle směsicí plechových krasavců se pohybuje spousta různými tituly ověnčených Top Driver jako jsou již stálice této akce jak Sandro Munari , Juha Kankunen , Marcus Gronholm , Carlos Sainz , Bepe Volta díky kterému žije spousta kusů 037ček a jenž oživil Lancia Delta ECV. A samozřejmě i další spousta zajímavých osobností – Waldegard,Blomqvist,Alen,Rohrl nebo taky již pravidelně startující bratr Henriho Toivonena Harri který jede velmi atraktivně pro oko diváka. Ani na mistrovství světa se člověk mnohdy do tak bezprostřední blízkosti velkých jmen nedostane.
Velmi pohodový je také organizační tým RallyLegend
Nelze také zapomenout ani na velké šoumeny jako je Manrico Falleri s Lancii Delta, který neprodá jedinou zatáčku stejně jako Federico Ormezzano s Talbotem Lotus,nebo i u nás velmi populární Paolo Diana kteří jedou neuvěřitelnou střelbu a dveřma napřed což už se dnes moc nevidí.
V loňském roce zde dosáhla velkého a možná i největšího úspěchu česká posádka s Opelem Kadet Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem ,když dokončili na fantastickém druhém místě hned za legendárním Marku Alenem s Ilkou Kivimaki na Lancii 037
Již dnes je ve známosti,že účast bude opět hvězdná a svou účast potvrdili Carlos Sainz, Didier Auriol, Gianfranco Cunico, i u nás před lety startující" Lucky",Gigi Galli, MIKI Biasion , Sandro Munari,Juha Kankkunen, Gustavo Trelles, Jimmy Mc Rae . A to jistě nejsou všechny lákadla,která nás tam znovu táhnou.
Takže kdo jste vyšetřili nějaký ten den dovolené – neváhejte a vyrazte pohladit srdíčko do San Marína a ještě se stihnete možná i vykoupat v moři.
Aktuální informace najdete na www.rallylegend.com
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.