Přečtěte si zajímavý článek o tom, jak kolem světa cestují auta, náhradní díly a celý tým se vším potřebným vybavením. Zvláště zámořské soutěže pro týmy představují výzvu. Před pro Evropany nejvzdálenější soutěží roku, Australskou Rally, se německý rallye-magazin.de podíval do logistického zákulisí týmu Volkswagen Motorsport.
Tovární tým Volkswagenu po evropských závodech přepravuje sedm plně naložených kamionů, které odvezou týmové vybavení včetně tří VW Polo R WRC, náhradních dílů a veškerého nářadí. Na zámořské závody se posílá 79 tun vybavení po moři a dalších 18 tun letadlem. Za celou logistikou týmu stojí promyšlená organizace. Během jedenáct měsíců trvající sezony se tak využívá dopravy po moři, po souši i vzduchem.
Tým kolem Lutze Meyera, který je zodpovědný za logistiku závodního týmu, se stará o přepravu všeho, co je pro závody důležité, od tří závodnich Pol přes náhradní díly, materiál až po čistící prostředky. Nesmíme zapomínat také třeba na stojany pro gumy a 140 tyčí, ze kterých se postaví týmové stany, kanceláře pro týmové vedení a kompletní vybavení pro tým špionů kolem trojnásobného německého mistra, Dietera Deppinga, čítající také čtyři Golfy R.
Pro tři zámořské závody (Mexiko, Argentina a Austrálie) příprava samozřejmě vypadá trošku jinak. Už na konci loňského roku Meyer zaknihoval takovou okružní jízdu z německého Bremerhavenu přes Léon, Villa Carlos Paz, Coffs Harbour a zpět do Evropy. V sedmi mořských kontejnerech je takřka vše, co se v rámci Evropy vozí v již zmiňovaných sedmi kamionech.
Tým tedy asi polovinu svého vybavení nevidí dlouhé měsíce, když jsou kontejnery na cestě do Mexika, pak do Argentiny a nakonec do Austrálie. Hmotnost sedmi prázdných kontejnerů je 48 tun, když pak tyto 40 stopé High-Cube contejnery naplníte veškerým potřebným vybavením, náhradními díly, tréninkovými auty, servisními stany, motorhomem pro vedení týmu a dalšími věcmi, tak váží 79 tun.
Pouze tři Pola a několik málo vybraných dílů se na zámořské závody dopravuje letecky za účelem zkrácení času, který by tyto věci musely strávit mimo tým. Letadlem pak letí dalších 18 tun nákladu.
Veškeré plánování logistiky závodního týmu se samozřejmě řídí kalendářem závodů. Od lednové Rally Monte Carlo až po listopadovou Wales Rally GB je mezi soutěžemi maximální pauza tři týdny. Po většině soutěží se celé vybavení vrací do týmové centrály v německém Hannoveru a zde se o něco později vše zase nakládá a pro další rally. Plánování logistiky si tak neodpočine ani po soutěži ve Walesu.
Čtyři až šest dní před startem soutěže se potká šestičlenný transportní tým v servisním parku a začne se stavbou servisního zázemí. Jakmile jsou servisní prostory pro tři Pola R WRC plně dokončené, tak se tito členové týmu stahují trochu do ústraní a přenechají prostor týmovým mechanikům a inženýrům.
Volkswagen vyhodnotil situaci tak, že tři vozy jsou nejideálnějším stavem i vzhledem k maximálně efektivnímu využití času na opravy během soutěží. Šest logistických expertů se mezitím stará o management gum a údržbu vybavení a po konci rally jsou ihned připraveni k rozebrání servisního zázemí. Při evropských závodech často vyražejí první kamiony směr centrála v Hannoveru už několik hodin po konci soutěže.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.