Košický XIQIO Rally Team je na scéne slovenského automobilového športu síce dosť krátko, napriek tomu sa mu v minuloročnej rally sezóne darilo poriadne popreháňať konkurenciu. O tom, ako vznikol, ale aj s akými plánmi vstupuje do tohtoročnej sezóny, sme sa zhovárali s manažérom XIQIO Rally Teamu, Mariánom Mičákom.
Marián, poďme trochu do histórie a v prvom rade si povedzme, ako a kedy si sa Ty, Marián Mičák dostal k rally športu.
„K rally športu som sa dostal samozrejme už ako mladý za čias jazdcov ako Pavlík, Sivík a im podobní. Už od začiatku som bol uchvátený rally technikou, ale v tej dobe najmä zvukovým prejavom pretekárskych áut a odvtedy to vo mne jednoducho ostalo. Rally je podľa mňa neliečiteľná choroba, ktorou som ostal nakazený do súčasnosti.“
XIQIO Rally Team dosť nezvyčajný názov rally tímu. Kto vymyslel a prišiel s týmto názvom ?
„Hahahaha vznik a pomenovanie firmy som nechal na právnikovi, ktorý ju zakladal. Po doručení výpisu z obchodného registra som si išiel jazyk „polámať“ a dosť dlho trvalo kým som vyslovil bez mýlenia názov vlastnej firmy. Ale aj napriek tomu si myslím, že názov znie foneticky veľmi pekne a preto som sa rozhodol nemeniť ho.“
XIQIO Rally Team začal fungovať pred štyrmi rokmi. V tom čase do súťažného Subaru Impreza WRX STi sadala posádka Radovan Mozner – Peter Vejačka, neskôr ich vystriedali Maďari András Hadik a Krisztián Kertész. Nie je Ti trochu ľúto za čisto slovenskou posádkou ?
„Ľúto mi to určite nie je, keďže s Andrásom sa mi spolupracuje veľmi dobre, či už po profesionálnej stránke, ale aj po stránke ľudskej. Je to veľmi príjemný človek, samozrejme aj s jeho dlhoročnou priateľkou Niki. Len vďaka nemu som sa dostal k značke SUBARU. (Jedno súkromné vlastním dokonca z limitovanej edície, prestavoval mi ho András aj s jeho tímom). Možno poviem novinku, ale v začiatkoch som uvažoval výlučne o MITSUBISHI EVO IX alebo X.“
V minuloročnej sezóne sa posádke XIQIO Rally Teamu darilo. Spokojnosť ? Alebo by si niečo zmenil ?
„Výsledok sme dosiahli slušný, škoda toho zbabraného Rally Bratislava, tam sme chceli zabojovať a dosiahnuť ešte lepší výsledok. Nakoniec z celej našej bratislavskej snahy je mínus štartovné, ktoré nebolo vrátené dodnes.
„ CHVÁLA“ usporiadateľom. Určite by som na minuloročnej sezóne nič nemenil.“
Úvod tohtoročnej sezóny štartoval v maďarskom Egeri. V prvom súťažnom dni však prišla porucha, ktorá posádku Hadik – Kertész vyradila z bojov. V druhom už všetko išlo v pohode. Aká bola táto súťaž pre Teba ako manažéra tímu ?
„Veľmi hektická, akokoľvek som sa snažil byť prítomný od začiatku súťaže, obchodné povinnosti mi to nedovolili a tak som bol osobne prítomný iba v nedeľu a tam sme myslím dosiahli pekné umiestnenie.“
Pred nami je Rally Prešov. Plány ?
„Nerád robím plány, pretože v rally sa podľa mňa veľa plánovať nedá, stačí totiž jeden defekt, alebo porucha a je po celom plánovaní. Aj preto sa mi s Andrásom spolupracuje na jedničku, lebo keď je všetko OK, tak aj András dosahuje vynikajúce výsledky a to aj bez plánovania, len preto lebo s rally žije tak ako mi všetci, ktorí sa tomu venujeme.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?