Další milník ve své závodní kariéře dosáhl automobilový závodník a mistr Evropy FIA rally historických vozů pro rok 2011 Miroslav Janota, který na základě pozvání Giuseppeho Volty a jeho týmu, Voltaracing, absolvoval testování s vozem Lancia Rally 037. To mu bylo nabídnuto po úspěšné reprezentaci posádky Hájek Historic Czech National Rally teamu při loňské Rally Legend 2012, kde sváděl boj s Markku Alénem o vítězství v kategorii historických vozů. Exmistr světa tehdy startoval právě s Lancií 037 a Janota všechny přítomné zaujal svou dravostí a dokonalým zvládnutím techniky v podobě vozu Opel Kadett C-GT/E 16V. Už v San Marinu zázemí týmu Hájek Beppe Volta sám osobně navštívil a prohlásil, že Mirka by někdy rád viděl v Lancii 037. Tehdy to všichni brali jako srdečné ocenění českého týmu a lehkou nadsázku mecenáše italských soutěžních vozů Lancia.
Sen se ale stal skutečností a Mirek se do Lancia 037 skutečně posadil. Testování probíhalo ve dnech 11.-12.dubna 2013 v překrásném prostředí Red Bull Ringu v Rakousku, nedaleko města Graz, což je bývalý okruh A1 Ring, kde do roku 2003 hostovaly i závody formule 1. vedle Miroslava Janoty se během testu posadil manažer týmu Hájek Historic, zkušený soutěžák a spolujezdec, který má ve svém seznamu startů mimo jiné starty v továrním týmu Ford na mistrovství světa – Jan Možný. Nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že Miroslav Janota je prvním českým závodníkem, který měl možnost oficiálně testovat tento legendární vůz skupiny „B“. V tomto konkrétním případě se jednalo o světový unikát v podobě vozu Lancia 037 4WD Hybrid. Tento vůz byl poprvé světu představen loni na Rally Legend v San Marinu a jedná se o nově postavenou Lancii 037, která má pohon všech čtyř kol. Pan Volta spolu s týmem inženýrů realizovali sen italské automobilky Lancia, která v době největší slávy vozu 037 snila o jeho přestavbě na pohon čtyř kol. Díky moderním technologiím a speciálním elektromotorům se to podařilo až s odstupem více než třiceti let.
Miroslav Janota: „Nebylo vůbec snadné překonat moji obrovskou pokoru k tomuto vozu, který je takovou legendou v rallyové historii. První kilometry byly z mé strany opatrné, pořád jsem měl na paměti jak moc je tato „závodnička“ drahá, ale když mě samotní Italové z týmu pana Volty povzbudili, abych se nebál přidat plyn, všechno ze mne spadlo a začal jsem si jízdu naplno užívat. Pocit řídit vůz skupiny „B“ je neskutečný zážitek. Vše je navrženo tak, aby to bylo pro závodníka, co nejlepší. Auto je velmi lehké a jeho zrychlení je velkolepé. Děkuji moc panu Voltovi, že jsem tuto životní šanci dostal.“
Jan Možný: „Tyto dva testovací dny byly velice příjemným zpestřením všedních dní a náramně jsem si jízdu s Mirkem užil. To auto je tak legendární, že každé usednutí do jeho kokpitu ve vás vyvolává pocity, které nejdou slovy ani popsat. To vše se odehrávalo v nádherném prostředí okruhu Red Bull ring. Jezdilo se po obslužných komunikacích okruhu a právě průjezdy úzkými a technickými pasážemi byly v tomto voze skutečným zážitkem. Vyšlo i počasí, takže opravdu paráda a skvělý zážitek.“
Ctirad Hájek: „Je to jako bychom dostali medaili za ty tři roky, kdy jsme jeli Mistrovství Evropy. To že nám bylo panem Voltou nabídnuto testování Lancie 037 považuji za velikou odměnu a je neuvěřitelné, že jsme si získali takový respekt u pana Volty, který je v rally publiku velmi známý jako mecenáš italských rally vozů. Jeho tým nám s důvěrou svěřil takové jedinečné závodní auto. Byl to skutečný test a technici zadávali Mirkovi úkoly jak má jet a vyhodnocovali data z jednotlivých jízd. Technici si pochvalovali Mirkův přístup k dvoudennímu testu a celá tato akce nám zapadá do našich úvah kam dál. Není tajemstvím, že máme chuť bojovat o absolutní vítězství v jednotlivých podnicích v rámci evropského šampionátu historiků. Proto tuto sezónu máme „pauzu“, abychom se nadechli finančně i po stránce vybavení týmu a hlavně se pokusili zajistit takovou techniku, se kterou bychom mohli bojovat o celkové vítězství. Držme si palce, aby se naše i vaše sny proměnily ve skutečnost. Teď se na všem pracuje, zvažujeme všechny eventuality, hodnotíme, kalkulujeme. Určitě vás budeme o dalších krocích i nadále informovat.“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?