Další milník ve své závodní kariéře dosáhl automobilový závodník a mistr Evropy FIA rally historických vozů pro rok 2011 Miroslav Janota, který na základě pozvání Giuseppeho Volty a jeho týmu, Voltaracing, absolvoval testování s vozem Lancia Rally 037. To mu bylo nabídnuto po úspěšné reprezentaci posádky Hájek Historic Czech National Rally teamu při loňské Rally Legend 2012, kde sváděl boj s Markku Alénem o vítězství v kategorii historických vozů. Exmistr světa tehdy startoval právě s Lancií 037 a Janota všechny přítomné zaujal svou dravostí a dokonalým zvládnutím techniky v podobě vozu Opel Kadett C-GT/E 16V. Už v San Marinu zázemí týmu Hájek Beppe Volta sám osobně navštívil a prohlásil, že Mirka by někdy rád viděl v Lancii 037. Tehdy to všichni brali jako srdečné ocenění českého týmu a lehkou nadsázku mecenáše italských soutěžních vozů Lancia.
Sen se ale stal skutečností a Mirek se do Lancia 037 skutečně posadil. Testování probíhalo ve dnech 11.-12.dubna 2013 v překrásném prostředí Red Bull Ringu v Rakousku, nedaleko města Graz, což je bývalý okruh A1 Ring, kde do roku 2003 hostovaly i závody formule 1. vedle Miroslava Janoty se během testu posadil manažer týmu Hájek Historic, zkušený soutěžák a spolujezdec, který má ve svém seznamu startů mimo jiné starty v továrním týmu Ford na mistrovství světa – Jan Možný. Nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že Miroslav Janota je prvním českým závodníkem, který měl možnost oficiálně testovat tento legendární vůz skupiny „B“. V tomto konkrétním případě se jednalo o světový unikát v podobě vozu Lancia 037 4WD Hybrid. Tento vůz byl poprvé světu představen loni na Rally Legend v San Marinu a jedná se o nově postavenou Lancii 037, která má pohon všech čtyř kol. Pan Volta spolu s týmem inženýrů realizovali sen italské automobilky Lancia, která v době největší slávy vozu 037 snila o jeho přestavbě na pohon čtyř kol. Díky moderním technologiím a speciálním elektromotorům se to podařilo až s odstupem více než třiceti let.
Miroslav Janota: „Nebylo vůbec snadné překonat moji obrovskou pokoru k tomuto vozu, který je takovou legendou v rallyové historii. První kilometry byly z mé strany opatrné, pořád jsem měl na paměti jak moc je tato „závodnička“ drahá, ale když mě samotní Italové z týmu pana Volty povzbudili, abych se nebál přidat plyn, všechno ze mne spadlo a začal jsem si jízdu naplno užívat. Pocit řídit vůz skupiny „B“ je neskutečný zážitek. Vše je navrženo tak, aby to bylo pro závodníka, co nejlepší. Auto je velmi lehké a jeho zrychlení je velkolepé. Děkuji moc panu Voltovi, že jsem tuto životní šanci dostal.“
Jan Možný: „Tyto dva testovací dny byly velice příjemným zpestřením všedních dní a náramně jsem si jízdu s Mirkem užil. To auto je tak legendární, že každé usednutí do jeho kokpitu ve vás vyvolává pocity, které nejdou slovy ani popsat. To vše se odehrávalo v nádherném prostředí okruhu Red Bull ring. Jezdilo se po obslužných komunikacích okruhu a právě průjezdy úzkými a technickými pasážemi byly v tomto voze skutečným zážitkem. Vyšlo i počasí, takže opravdu paráda a skvělý zážitek.“
Ctirad Hájek: „Je to jako bychom dostali medaili za ty tři roky, kdy jsme jeli Mistrovství Evropy. To že nám bylo panem Voltou nabídnuto testování Lancie 037 považuji za velikou odměnu a je neuvěřitelné, že jsme si získali takový respekt u pana Volty, který je v rally publiku velmi známý jako mecenáš italských rally vozů. Jeho tým nám s důvěrou svěřil takové jedinečné závodní auto. Byl to skutečný test a technici zadávali Mirkovi úkoly jak má jet a vyhodnocovali data z jednotlivých jízd. Technici si pochvalovali Mirkův přístup k dvoudennímu testu a celá tato akce nám zapadá do našich úvah kam dál. Není tajemstvím, že máme chuť bojovat o absolutní vítězství v jednotlivých podnicích v rámci evropského šampionátu historiků. Proto tuto sezónu máme „pauzu“, abychom se nadechli finančně i po stránce vybavení týmu a hlavně se pokusili zajistit takovou techniku, se kterou bychom mohli bojovat o celkové vítězství. Držme si palce, aby se naše i vaše sny proměnily ve skutečnost. Teď se na všem pracuje, zvažujeme všechny eventuality, hodnotíme, kalkulujeme. Určitě vás budeme o dalších krocích i nadále informovat.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?