Další milník ve své závodní kariéře dosáhl automobilový závodník a mistr Evropy FIA rally historických vozů pro rok 2011 Miroslav Janota, který na základě pozvání Giuseppeho Volty a jeho týmu, Voltaracing, absolvoval testování s vozem Lancia Rally 037. To mu bylo nabídnuto po úspěšné reprezentaci posádky Hájek Historic Czech National Rally teamu při loňské Rally Legend 2012, kde sváděl boj s Markku Alénem o vítězství v kategorii historických vozů. Exmistr světa tehdy startoval právě s Lancií 037 a Janota všechny přítomné zaujal svou dravostí a dokonalým zvládnutím techniky v podobě vozu Opel Kadett C-GT/E 16V. Už v San Marinu zázemí týmu Hájek Beppe Volta sám osobně navštívil a prohlásil, že Mirka by někdy rád viděl v Lancii 037. Tehdy to všichni brali jako srdečné ocenění českého týmu a lehkou nadsázku mecenáše italských soutěžních vozů Lancia.
Sen se ale stal skutečností a Mirek se do Lancia 037 skutečně posadil. Testování probíhalo ve dnech 11.-12.dubna 2013 v překrásném prostředí Red Bull Ringu v Rakousku, nedaleko města Graz, což je bývalý okruh A1 Ring, kde do roku 2003 hostovaly i závody formule 1. vedle Miroslava Janoty se během testu posadil manažer týmu Hájek Historic, zkušený soutěžák a spolujezdec, který má ve svém seznamu startů mimo jiné starty v továrním týmu Ford na mistrovství světa – Jan Možný. Nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že Miroslav Janota je prvním českým závodníkem, který měl možnost oficiálně testovat tento legendární vůz skupiny „B“. V tomto konkrétním případě se jednalo o světový unikát v podobě vozu Lancia 037 4WD Hybrid. Tento vůz byl poprvé světu představen loni na Rally Legend v San Marinu a jedná se o nově postavenou Lancii 037, která má pohon všech čtyř kol. Pan Volta spolu s týmem inženýrů realizovali sen italské automobilky Lancia, která v době největší slávy vozu 037 snila o jeho přestavbě na pohon čtyř kol. Díky moderním technologiím a speciálním elektromotorům se to podařilo až s odstupem více než třiceti let.
Miroslav Janota: „Nebylo vůbec snadné překonat moji obrovskou pokoru k tomuto vozu, který je takovou legendou v rallyové historii. První kilometry byly z mé strany opatrné, pořád jsem měl na paměti jak moc je tato „závodnička“ drahá, ale když mě samotní Italové z týmu pana Volty povzbudili, abych se nebál přidat plyn, všechno ze mne spadlo a začal jsem si jízdu naplno užívat. Pocit řídit vůz skupiny „B“ je neskutečný zážitek. Vše je navrženo tak, aby to bylo pro závodníka, co nejlepší. Auto je velmi lehké a jeho zrychlení je velkolepé. Děkuji moc panu Voltovi, že jsem tuto životní šanci dostal.“
Jan Možný: „Tyto dva testovací dny byly velice příjemným zpestřením všedních dní a náramně jsem si jízdu s Mirkem užil. To auto je tak legendární, že každé usednutí do jeho kokpitu ve vás vyvolává pocity, které nejdou slovy ani popsat. To vše se odehrávalo v nádherném prostředí okruhu Red Bull ring. Jezdilo se po obslužných komunikacích okruhu a právě průjezdy úzkými a technickými pasážemi byly v tomto voze skutečným zážitkem. Vyšlo i počasí, takže opravdu paráda a skvělý zážitek.“
Ctirad Hájek: „Je to jako bychom dostali medaili za ty tři roky, kdy jsme jeli Mistrovství Evropy. To že nám bylo panem Voltou nabídnuto testování Lancie 037 považuji za velikou odměnu a je neuvěřitelné, že jsme si získali takový respekt u pana Volty, který je v rally publiku velmi známý jako mecenáš italských rally vozů. Jeho tým nám s důvěrou svěřil takové jedinečné závodní auto. Byl to skutečný test a technici zadávali Mirkovi úkoly jak má jet a vyhodnocovali data z jednotlivých jízd. Technici si pochvalovali Mirkův přístup k dvoudennímu testu a celá tato akce nám zapadá do našich úvah kam dál. Není tajemstvím, že máme chuť bojovat o absolutní vítězství v jednotlivých podnicích v rámci evropského šampionátu historiků. Proto tuto sezónu máme „pauzu“, abychom se nadechli finančně i po stránce vybavení týmu a hlavně se pokusili zajistit takovou techniku, se kterou bychom mohli bojovat o celkové vítězství. Držme si palce, aby se naše i vaše sny proměnily ve skutečnost. Teď se na všem pracuje, zvažujeme všechny eventuality, hodnotíme, kalkulujeme. Určitě vás budeme o dalších krocích i nadále informovat.“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.