Hájek team - Janota testoval vůz Lancia Rally 037

Janota, Miroslav
Janota, Miroslav, foto: Hájek Historic Czech National Rally Team
Petr Eliáš 23. dubna 2013 11:16
Sdílej:

Další milník ve své závodní kariéře dosáhl automobilový závodník a mistr Evropy FIA rally historických vozů pro rok 2011 Miroslav Janota, který na základě pozvání Giuseppeho Volty a jeho týmu, Voltaracing, absolvoval testování s vozem Lancia Rally 037. To mu bylo nabídnuto po úspěšné reprezentaci posádky Hájek Historic Czech National Rally teamu při loňské Rally Legend 2012, kde sváděl boj s Markku Alénem o vítězství v kategorii historických vozů. Exmistr světa tehdy startoval právě s Lancií 037 a Janota všechny přítomné zaujal svou dravostí a dokonalým zvládnutím techniky v podobě vozu Opel Kadett C-GT/E 16V. Už v San Marinu zázemí týmu Hájek Beppe Volta sám osobně navštívil a prohlásil, že Mirka by někdy rád viděl v Lancii 037. Tehdy to všichni brali jako srdečné ocenění českého týmu a lehkou nadsázku mecenáše italských soutěžních vozů Lancia.

Sen se ale stal skutečností a Mirek se do Lancia 037 skutečně posadil. Testování probíhalo ve dnech 11.-12.dubna 2013 v překrásném prostředí Red Bull Ringu v Rakousku, nedaleko města Graz, což je bývalý okruh A1 Ring, kde do roku 2003 hostovaly i závody formule 1. vedle Miroslava Janoty se během testu posadil manažer týmu Hájek Historic, zkušený soutěžák a spolujezdec, který má ve svém seznamu startů mimo jiné starty v továrním týmu Ford na mistrovství světa – Jan Možný. Nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že Miroslav Janota je prvním českým závodníkem, který měl možnost oficiálně testovat tento legendární vůz skupiny „B“. V tomto konkrétním případě se jednalo o světový unikát v podobě vozu Lancia 037 4WD Hybrid. Tento vůz byl poprvé světu představen loni na Rally Legend v San Marinu a jedná se o nově postavenou Lancii 037, která má pohon všech čtyř kol. Pan Volta spolu s týmem inženýrů realizovali sen italské automobilky Lancia, která v době největší slávy vozu 037 snila o jeho přestavbě na pohon čtyř kol. Díky moderním technologiím a speciálním elektromotorům se to podařilo až s odstupem více než třiceti let.

Miroslav Janota: „Nebylo vůbec snadné překonat moji obrovskou pokoru k tomuto vozu, který je takovou legendou v rallyové historii. První kilometry byly z mé strany opatrné, pořád jsem měl na paměti jak moc je tato „závodnička“ drahá, ale když mě samotní Italové z týmu pana Volty povzbudili, abych se nebál přidat plyn, všechno ze mne spadlo a začal jsem si jízdu naplno užívat. Pocit řídit vůz skupiny „B“ je neskutečný zážitek. Vše je navrženo tak, aby to bylo pro závodníka, co nejlepší. Auto je velmi lehké a jeho zrychlení je velkolepé. Děkuji moc panu Voltovi, že jsem tuto životní šanci dostal.“

Jan Možný: „Tyto dva testovací dny byly velice příjemným zpestřením všedních dní a náramně jsem si jízdu s Mirkem užil. To auto je tak legendární, že každé usednutí do jeho kokpitu ve vás vyvolává pocity, které nejdou slovy ani popsat. To vše se odehrávalo v nádherném prostředí okruhu Red Bull ring. Jezdilo se po obslužných komunikacích okruhu a právě průjezdy úzkými a technickými pasážemi byly v tomto voze skutečným zážitkem. Vyšlo i počasí, takže opravdu paráda a skvělý zážitek.“

Ctirad Hájek: „Je to jako bychom dostali medaili za ty tři roky, kdy jsme jeli Mistrovství Evropy. To že nám bylo panem Voltou nabídnuto testování Lancie 037 považuji za velikou odměnu a je neuvěřitelné, že jsme si získali takový respekt u pana Volty, který je v rally publiku velmi známý jako mecenáš italských rally vozů. Jeho tým nám s důvěrou svěřil takové jedinečné závodní auto. Byl to skutečný test a technici zadávali Mirkovi úkoly jak má jet a vyhodnocovali data z jednotlivých jízd. Technici si pochvalovali Mirkův přístup k dvoudennímu testu a celá tato akce nám zapadá do našich úvah kam dál. Není tajemstvím, že máme chuť bojovat o absolutní vítězství v jednotlivých podnicích v rámci evropského šampionátu historiků. Proto tuto sezónu máme „pauzu“, abychom se nadechli finančně i po stránce vybavení týmu a hlavně se pokusili zajistit takovou techniku, se kterou bychom mohli bojovat o celkové vítězství. Držme si palce, aby se naše i vaše sny proměnily ve skutečnost. Teď se na všem pracuje, zvažujeme všechny eventuality, hodnotíme, kalkulujeme. Určitě vás budeme o dalších krocích i nadále informovat.“

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?