Jsou dny vozů World Rally Cars již sečteny? Do roku 2016 budou vozy WRC stále tvořit vrchol rallysportu, ale od roku 2017 mohou vejít v platnost nová pravidla a může dojít k upuštění od vozů WRC ve prospěch vozů R5.
Od roku 2014 chce FIA začít využívat nová pravidla pro homologaci vozů WRC. "O této změně je rozhodnuto již delší dobu," říká Christian Loriaux, šefinženýr M-Sportu. "Účelem je uklidnění pravidel a homologačních kroků. Ta poslední vytvářela neustálý chaos. Jsou sepsána na mnoha různých papírech a já si myslím, že Jerome Toquet (šeftechnik pro rally u FIA) se snažil o to, aby dostal vše na jeden papír. Nejedná se tedy o žádné velké technické změny, spíše se jedná o průběh homologace."
"V podstatě teď může každý v lednu 2014 začít s novými papíry a od této doby se také začínají počítat povolené změny (žolíky). Systém žolíku bude opět platný na tři roky, od roku 2017 se začne počítat nanovo. Důležitou změnou je upuště od homologace vozu Super2000 jako základu pro World Rally Car. Důvodem k tomu je z našeho pohledu, že budou tato auta nahrazena vozy R5. Změna umožní výrobcům pro rok 2014 připravit úplně nová auta. Pro nás u M-Sportu to nemá žádný význam, ačkoliv dále plánujeme velký evoluční krok Fiesty WRC."
Šéf rally u FIA, Jarmo Mahonen, v rámci Rally Portugal jasně potvrdil, že vozy WRC budou minimálně do roku 2016 tím nejsilnějším v rallysportu. Pokud by se mělo pak od roku 2017 něco měnit a jestli by došlo k výběru vozů R5 jako jejich nástupců, se musí rozhodnout v příštím roce. "Co potřebujeme a co potřebují i výrobci, je stabilita pravidel. Jsem si jistý, že do konce roku 2016 budou vozy World Rally Car pokračovat. Veškerá nová rozhodnutí ohledně typů aut musí být přijata v roce 2014."
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?