Jsou dny vozů World Rally Cars již sečteny? Do roku 2016 budou vozy WRC stále tvořit vrchol rallysportu, ale od roku 2017 mohou vejít v platnost nová pravidla a může dojít k upuštění od vozů WRC ve prospěch vozů R5.
Od roku 2014 chce FIA začít využívat nová pravidla pro homologaci vozů WRC. "O této změně je rozhodnuto již delší dobu," říká Christian Loriaux, šefinženýr M-Sportu. "Účelem je uklidnění pravidel a homologačních kroků. Ta poslední vytvářela neustálý chaos. Jsou sepsána na mnoha různých papírech a já si myslím, že Jerome Toquet (šeftechnik pro rally u FIA) se snažil o to, aby dostal vše na jeden papír. Nejedná se tedy o žádné velké technické změny, spíše se jedná o průběh homologace."
"V podstatě teď může každý v lednu 2014 začít s novými papíry a od této doby se také začínají počítat povolené změny (žolíky). Systém žolíku bude opět platný na tři roky, od roku 2017 se začne počítat nanovo. Důležitou změnou je upuště od homologace vozu Super2000 jako základu pro World Rally Car. Důvodem k tomu je z našeho pohledu, že budou tato auta nahrazena vozy R5. Změna umožní výrobcům pro rok 2014 připravit úplně nová auta. Pro nás u M-Sportu to nemá žádný význam, ačkoliv dále plánujeme velký evoluční krok Fiesty WRC."
Šéf rally u FIA, Jarmo Mahonen, v rámci Rally Portugal jasně potvrdil, že vozy WRC budou minimálně do roku 2016 tím nejsilnějším v rallysportu. Pokud by se mělo pak od roku 2017 něco měnit a jestli by došlo k výběru vozů R5 jako jejich nástupců, se musí rozhodnout v příštím roce. "Co potřebujeme a co potřebují i výrobci, je stabilita pravidel. Jsem si jistý, že do konce roku 2016 budou vozy World Rally Car pokračovat. Veškerá nová rozhodnutí ohledně typů aut musí být přijata v roce 2014."
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.