Souboj konceptů v ERC - turbo nebo atmosféra?

Hanninen, Juho
Hanninen, Juho, foto: www.ircseries.com
iM2 27. března 2013 20:51
Sdílej:

Vystoupení Roberta Kubicy na Kanárských ostrovech prokázalo fakt, o kterém se již dlouho v technických kruzích rally spekulovalo. Klasické vozy S2000 s 2,0l atmosferickým motorem již nestačí na modernější stroje s motorem 1,6l s turbem. V případě, že by tento rozdíl měl i nadále růst, tak FIA zareaguje.

Kategorie S2000 přinesla výrobcům úspěch. Vždyť jenom Peugeot prodal k dnešnímu dni (pravdou je, že už se asi nedá čekat, že by toto číslo rostlo) 107 vozů 207 S2000 a to i přes fakt, že základní cena vozu není vůbec nízká, nemluvě pak o nutnosti dokupování dalších drahých dílů.

Od doby uvedení modernějších vozů S2000 nové generace s motory 1,6l s turbem se těžiště pozornosti zákazníků přesouvá právě k nim. Tyto takzvané RRC vozy zdá se předběhly své předchůdce. "Turbo je turbo. Když s 2 litrovým autem uděláte chybu a ztratíte otáčky, tak se to na výsledném čase značně projeví. S turbomotorem stačí šlápnout na plyn a vše se vrátí do pořádku," popsal situaci jezdec, který si nepřál být jmenovaný.

FIA se snaží na vzniklou situaci reagovat a snaží se prosadit změnu pravidel. Cílem je, v případě dalšího nárůstu rozdílu ve výkonech, snížit výkonové rozdíly mezi stroji S2000 a RRC. Zainteresovaní však zůstavají skeptičtí: "Obě auta by již neměla jezdit ve stejné skupině," nechal se slyšet Jan Kopecký.

Především český tým sleduje úspěchy modelu RRC velmi bedlivě. Zatímco Peugeot, Citroën nebo M-Sport v krátké době představí nastupce S2000, česká značka bude schopna nabídnout Fabii R5 zákazníkům nejdříve v roce 2015 (s příchodem nové Fabie). Do té doby bude značka sázet na stávající Fabii S2000. Změna v zařazení vozů do jednotlivých tříd by tudíž pro Škodu nemusela být špatná.

Auta RRC, zdá se, získávají na klasíckými S2000 výhodu

Promotér ERC, společnost Eurosport Events, se již také zabývá kalendářem pro rok 2014. Týmy hořekují především nad vysokými rozpočty nutnými pro závody na ostrovech. Zatímco na pořadatelé z Azorských ostrovů hradí účastníkům náklady v plné výši, organizátoři na Kanárských ostrovech financují pouze polovinu. 

Eurosport nyní požaduje po pořadatelích větší podporu, jinak jim hrozí vyškrtnutím z kalendáře ME.  Tím by v šampionátu mohlo vzninout místo pro rally ve Velké Británii. Eurosport by si přál ERC do Británie dostat. Ale ani ostatní pořadatelé nemají nic jistého. V příští sezoně bychom měli být svědky pouze 11 nebo 12 soutěží.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.