Při plánování budoucího kalendáře MS mají všechny zúčastněné strany jasné představy. Brzy by se WRC mělo objevit i v Brazílii, Číně nebo v Rusku. Kdy k tomu však dojde, to stojí ve hvězdách. Napřed musí dojít k jasné definici standardů pro MS.
Takzvané BRIC země (Brazílie, Rusko, India a Čína) jsou jak u výrobců, tak i u FIA na čelních pozicích listu zemí, ve kterých by chtěli závod WRC. Mělo by se jezdit všude tam, kde jsou velké trhy. Hořečně tak probíhá hledání místa možného konání závodu a schopných organizátorů, nicméně doposud nebyl oznámen žádný úspěch.
"Budou muset být naplněny určité standardy," řekl Oliver Ciesla, jeden z obchodních ředitelů Sportsman Group, která společně s Red Bull Media House plní roli nového promotéra MS. "Co přesně by měl tento standard obsahovat, o tom teď diskutujeme s FIA, výrobci a všemi, kteří mají na tomto sportu zájem."
Promotér MS má na vrcholu pomyslného listu svého zájmu ještě jeden bod. "Z každé soutěže chceme být schopni produkovat dobré obrázky, které jsou charakteristické a hledáme jedinečné zkoušky jako Col de Turini nebo Panzerplatte, které mají určitou historii a mohou nám poskytnout skvělý obrazový materiál, který se odlišuje od všech ostatních. Něco podobného nemůže nabídnout žádný jiný sport. Když pak budeme mít kolem tratí publikum, které je schopno se nadchnout, tak to každopádně nebude vadit," dodává Ciesla.
Nadšení diváků a tradice rally hrají ve výběrovém procesu roli, jak Oliver Ciesla potvrzuje: "Pokud ta země samotná nepatří mezi TOP3 trhy výrobce, tak by se mělo využít nadšení lidí k emočnímu nabití značky. A proto by se mělo jezdit i v menších evropských zemích, aby MS mělo i kvalitativní bonbonky."
Někdy kolem poloviny sezony by měl být znám kalendář pro rok 2014. Do té doby by měla být známa kritéria pro budoucí závody MS. "Všichni pořadatelé, kteří se budou chtít s námi připojit na jednu cestu, budou i nadále s námi. Jestli budeme v budoucnu mít o závod méně nebo více, je pro dlouhodobou strategii MS bezvýznamné."
Původně se mělo za to, že by se v Brazílii měl jet závod MS v roce 2014, nicméně teď se už spíše mluví o roce 2015. Red Bull Media House a Sportsman Group by také rádi vrátili MS na úroveň televizního pokrytí z dob nedávno minulých. Kromě finančních prostředků pro nutné investice chtějí zapracovat také na svém právu k televizní produkci a propagaci. "Musíme se soustředit na každou zemi a snažit se rozpoznat, jak moc se lidé o rallysport zajímají. Takzvaný Local-Hero-Effekt je v každém sportu, vzpomeňte si na Borise Beckera a tenis. Je to hodně komplexní téma."
Jasná je také další věc: Čím vyšší bude o WRC zájem, tím více si bude moci promotér za televizní práva říci. "Snažíme se nějak skloubit dobu přenosu v televizi, která je dobrá pro zúčastněné výrobce a sponzory, a naše přenosové možnosti. Určitě si dokážete lehce představit, že třídenní televizní produkce s helikopterami, inboardy a mnoha kamerami kolem cesty něco stojí. Především ve srovnání s 90 minutovými sportovními akcemi ze stadionů. Musíme najít řešení, jak si s těmito náklady poradit. Může to být rozdílnými směry, například přes licenční poplatky od televizí, nebo přes sponzory, kteří by platili za zviditelnění v televizi."
"V základu není placená televize špatná, kdyby měla určitý počet předplatitelů, kterým bychom tim nabízený sport zprostředkovávali. Ve Velké Británii máme díky BSkyB 10 milionů předplatitelů a nic špatného se tam neděje," naráží Ciesla na možné problémy s vybíráním poplatků. "To, že placená televize by mohla být špatná pro rožšíření tohoto sportu a fungovat to bude jen s free televizí, je hodně německý způsob uvažování. My jsme ale globální promotér a nesledujeme pouze Německo, ale každý jednotlivý trh."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.