AKTUALIZACE PO RZ14; První etapa soutěže na Kanárských ostrovech odstartuje v pátek ráno. Na posádky čeká během první etapy 8 rychlostních zkoušek rozděleních do 3 sekcí (3-3-2). V sobotu čeká na účastníky soutěže dalších 6 měřených testů ve dvou sekcích. Nejdelší vložkou je RZ7 Agüimes, která měří 25,82 km. Sobotní druhá etapa už je podstatně kratší, když na posádky čeká jen 6 RZ oproti pátečním osmi a soutěž uzavírá.
Po RZ14:
Jan Kopecký si připsal vítězství jak v poslední zkoušce soutěže, tak i na Rally Islas Canarias, tedy jeho letošní druhé vítězství (vyhrál ještě na Jänneru v lednu) ze tří odjetých soutěží ME.
Výsledky po 14. RZ:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. J. Kopecký - P. Dresler Škoda Fabia S2000 2:24:30,9 --- 2. C. Breen - P. Nagle Peugeot 207 S2000 +10s +1:52,4 3. L. Monzón - J. Déniz Mini John Cooper Works S2000 1,6 T +20s +3:18,9 4. F. Capvedila - D. Rivero Ford Focus RS WRC 06 +5:32,2 5. X. Pons - A. Haro Porsche 997 GT3 +6:15,3 6. A. Aigner - J. Heigl Subaru Impreza STi R4 +6:50,8 7. J. Pérez - F. Alvarez Mitsubishi Lancer Evo X +6:54,4 8. M. Fuster - D. Cue Porsche 997 GT3 +10s +7:30,9 9. A. Meira - D. Vázquez Mitsubishi Lancer Evo X +7:37,3 10. E. Cruz - A. Bonilla Porsche 997 GT3 +8:22,3
Po RZ13:
Honza Kopecký si připsal další vítězství v RZ a do cíle už mu chybí pouze jedna rychlostní zkouška. Druhou příčku si drží irský mladík Breen, který vloni vyhrál titul v SWRC. Letos přesedl z Fiesty S2000 do Peugeotu 207 S2000 a jede v IRC s tovární podporou.
Stupně vítězů kompletuje domácí matador Monzón s Mini John Cooper Works S2000 1,6l. Toho včera zbrzdil defekt pneumatiky, díky čemuž ztratil 1,5 minuty. Nebýt těchto problémů, mohl s Breenem pravděpodobně bojovat o 2. místo. Skvěle dnes odpoledne jede s Focusem RS WRC z roku 2006 domácí Capvedila, ten už se dostal na 4. místo před Fustera s Porsche.
Výsledky po 13. RZ:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. J. Kopecký - P. Dresler Škoda Fabia S2000 2:14:54,8 --- 2. C. Breen - P. Nagle Peugeot 207 S2000 +10s +1:41,0 3. L. Monzón - J. Déniz Mini John Cooper Works S2000 1,6 T +20s +3:15,1 4. F. Capvedila - D. Rivero Ford Focus RS WRC 06 +5:31,6 5. X. Pons - A. Haro Porsche 997 GT3 +5:53,2 6. A. Aigner - J. Heigl Subaru Impreza STi R4 +6:23,6 7. J. Pérez - F. Alvarez Mitsubishi Lancer Evo X +6:43,1 8. A. Meira - D. Vázquez Mitsubishi Lancer Evo X +7:20,6 9. M. Fuster - D. Cue Porsche 997 GT3 +10s +7:28,4 10. G. Bonnefis - O. Fournier Renault Mégan RS +7:58,9
Po RZ12:
Krátká 8km dlouhá zkouška neměla na celkové pořadí velký vliv, pořadí si na pomezí TOP5 prohodili Andreas Aigner s domácím Fernandem Capvedilou, ten má ale k dispozici mnohem lepší techniku - Ford Focus RS WRC.
Výsledky po 12. RZ:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. J. Kopecký - P. Dresler Škoda Fabia S2000 2:02:10,0 --- 2. C. Breen - P. Nagle Peugeot 207 S2000 +10s +1:29,1 3. L. Monzón - J. Déniz Mini John Cooper Works S2000 1,6 T +20s +3:02,4 4. X. Pons - A. Haro Porsche 997 GT3 +5:20,3 5. F. Capvedila - D. Rivero Ford Focus RS WRC 06 +5:41,1 6. A. Aigner - J. Heigl Subaru Impreza STi R4 +5:44:1 7. J. Pérez - F. Alvarez Mitsubishi Lancer Evo X +6:20,2 8. A. Meira - D. Vázquez Mitsubishi Lancer Evo X +6:52,8 9. G. Bonnefis - O. Fournier Renault Mégan RS +7:16,1 10. M. Fuster - D. Cue Porsche 997 GT3 +10s +7:26,5
Výsledky po 11. RZ:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. J. Kopecký - P. Dresler Škoda Fabia S2000 1:57:44,1 --- 2. C. Breen - P. Nagle Peugeot 207 S2000 +10s +1:22,1 3. L. Monzón - J. Déniz Mini John Cooper Works S2000 1,6 T +20s +2:52,9 4. X. Pons - A. Haro Porsche 997 GT3 +5:05,2 5. A. Aigner - J. Heigl Subaru Impreza STi R4 +5:29,0 6. F. Capvedila - D. Rivero Ford Focus RS WRC 06 +5:32:1 7. G. Bonnefis - O. Fournier Renault Mégan RS +6:58,5 8. M. Fuster - D. Cue Porsche 997 GT3 +10s +7:22,2 9. J. Leandri - R. Jamoul Peugeot 207 S2000 +7:22,9 10. G. Antxustegui - A. Inglesias Suzuki Swift S1600 +7:32,5
Po RZ10:
Na RZ10 Robert Kubica jedoucí se speciálem Citroën DS3 RRC trefil zídku a zničil levé zadní kolo, ze soutěže tak odstupuje. Posádka je nezraněna, ale auto je těžce poničeno. Do čela se dostává jeho kamár a náš krajan, Jan Kopecký s Fabií S2000. Dvě místa na této zkoušce ztratil Jérémi Ancian, třetí je tak Luis Monzón. Na pěkné čtvrté místo se dostal na Porsche jedoucí Xavi Pons.
Výsledky po 10. RZ:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. J. Kopecký - P. Dresler Škoda Fabia S2000 1:47:42,5 --- 2. C. Breen - P. Nagle Peugeot 207 S2000 +10s +1:17,0 3. L. Monzón - J. Déniz Mini John Cooper Works S2000 1,6 T +20s +2:53,2 4. X. Pons - A. Haro Porsche 997 GT3 +4:44,2 5. J. Ancian - G. de Turckheim Peugeot 207 S2000 +4:51,7 6. A. Aigner - J. Heigl Subaru Impreza STi R4 +4:57:6 7. F. Capvedila - D. Rivero Ford Focus RS WRC 06 +5:34,2 8. J. Pérez - F. Alvarez Mitsubishi Lancer Evo X +5:47,6 9. A. Meira - D. Vázquez Mitsubishi Lancer Evo X +6:25,8 10. G. Bonnefis - O. Fournier Renault Mégan RS +6:31,2
Po RZ9:
Jan Kopecký se stal prvním přemožiteleme Roberta Kubici na tratích Raly Islas Canarias. Český jezdec porazil v dnešní první zkoušce svého kamaráda Kubicu o 1,1s. Defekt pneumatiky zbrzdil mladíka Anciana v Peugeotu, Monzón na něj ztrácí již méně než 30s.
Výsledky po 9. RZ:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. R. Kubica - M. Baran Citroën DS3 RRC 1:33:57,9 --- 2. J. Kopecký - P. Dresler Škoda Fabia S2000 +1:05,6 3. C. Breen - P. Nagle Peugeot 207 S2000 +10s +1:58,6 4. J. Ancian - G. de Turckheim Peugeot 207 S2000 +3:17,4 5. L. Monzón - J. Déniz Mini John Cooper Works S2000 1,6 T +20s +3:44:8 6. A. Aigner - J. Heigl Subaru Impreza STi R4 +5:08,5 7. X. Pons - A. Haro Porsche 997 GT3 +5:15,5 8. M. Fuster - D. Cue Porsche 997 GT3 +10s +5:20,4 9. F. Capvedila - D. Rivero Ford Focus RS WRC 06 +6:26,0 10. J. Pérez - F. Alvarez Mitsubishi Lancer Evo X +6:27,4
Po RZ8:
Robert Kubica vyhrál i všech 5 měřených testů v odpolední sekci. Polák tedy z dnešních 8 zkoušek všech 8. Robert však připustil jednu krizovou situaci na RZ8: "Byla tam úzká křižovatka, zatáhl jsem ruční brzdu, ale i tak jsme se dotkly zadkem vozu jednoho domu."
Jeho náskok na čele po první etapě je více než 1 minuta před Janem Kopeckým s Fabii S2000. Tomu se sice na několika RZ podařilo zajet čas, který nebyl o moc pomalejší, nicméně na bývalou hvězdu F1 nikdy neměl. Honza zajel 3krát druhý a 2krát třetí čas. Také český pilot si na RZ7 neodpustil krizovou situaci: "Bylo to v dlouhé rychlé levé zatáčce, dostali jsme se mimo stopu a hodně uklouzli."
V těch dvou případech byl rychlejší Craig Breen s Peugeotem S2000, který drží třetí příčku. Brit má náskok před svým kolegou z Juniorského týmu Peugeotu Ancianem téměř minutu. Smůlu měl Monzón s Mini John Cooper Works S2000 1,6T. Domácího matadora postihly na RZ 5 problémy (defekt). Monzón ztratil přes minutu a půl, navíc posléze dojel pozdě do časové kontroly (o 2 minuty) a dostal penalizaci 20s.
Výsledky po 8. RZ:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. R. Kubica - M. Baran Citroën DS3 RRC 1:29:32,0 --- 2. J. Kopecký - P. Dresler Škoda Fabia S2000 +1:06,7 3. C. Breen - P. Nagle Peugeot 207 S2000 +10s +1:51,0 4. J. Ancian - G. de Turckheim Peugeot 207 S2000 +2:43,8 5. L. Monzón - J. Déniz Mini John Cooper Works S2000 1,6 T +20s +3:36,2 6. A. Aigner - J. Heigl Subaru Impreza STi R4 +4:50,3 7. X. Pons - A. Haro Porsche 997 GT3 +4:58,8 8. M. Fuster - D. Cue Porsche 997 GT3 +10s +5:14,6 9. E. García Ojeda - P. Marcos Secades Citroën DS3 R3T +6:01,8 10. J. Pérez - F. Alvarez Mitsubishi Lancer Evo X +6:16,1
Po RZ3:
I na poslední RZ dopolední sekce si připsal vítězství Robert Kubica, i když druhý v cíly, Jan Kopoecký zaostal o pouhých 0,8s. Za povšimnutí stojí, že desátý García Ojeda ztrácí na devátého Consaniho pouhých 0,4s.
Výsledky po 3. RZ:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. R. Kubica - M. Baran Citroën DS3 RRC 31:20,3 --- 2. J. Kopecký - P. Dresler Škoda Fabia S2000 +38,4 3. C. Breen - P. Nagle Peugeot 207 S2000 +10s +53,6 4. L. Monzón - J. Déniz Mini John Cooper Works S2000 1,6 T +1:02,9 5. J. Ancian - G. de Turckheim Peugeot 207 S2000 +1:23,4 6. A. Aigner - J. Heigl Subaru Impreza STi R4 +1:47,2 7. J. Vinyes - J. Mercarder Suzuki Swift S1600 +1:59,5 8. G. Antxustegui - A. Inglesias Suzuki Swift S1600 +2:14,6 9. R. Consani - T. Gorczyca Renault Mégane RS +2:27,2 10. E. García Ojeda - P. Marcos Secades Citroën DS3 R3T +2:27,6Po RZ2:
Robert Kubica na hladkých portugalských asfaltech, které připomínají závodní okruh, řádí. Polák ve 21 km dlouhé RZ "naložil" nejbližšímu pronásledovateli Breenovi 22,7s, třetí Kopecký zaostal o 26,2s. Monzón přeskočil jak Anciana tak Aignera.
Výsledky po 2. RZ:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. R. Kubica - M. Baran Citroën DS3 RRC 22:29,8 --- 2. J. Kopecký - P. Dresler Škoda Fabia S2000 +37,6 3. C. Breen - P. Nagle Peugeot 207 S2000 +10s +46,2 4. L. Monzón - J. Déniz Mini John Cooper Works S2000 1,6 T +58,3 5. J. Ancian - G. de Turckheim Peugeot 207 S2000 +1:14,7 6. A. Aigner - J. Heigl Subaru Impreza STi R4 +1:20,7 7. J. Vinyes - J. Mercarder Suzuki Swift S1600 +1:34,0 8. G. Antxustegui - A. Inglesias Suzuki Swift S1600 +1:40,4 9. R. Consani - T. Gorczyca Renault Mégane RS +1:51,5 10. E. García Ojeda - P. Marcos Secades Citroën DS3 R3T +2:04,5
Po RZ1:
Hned na úvodní zkoušce celé rally dostal 10s penalizaci Craig Breen za pozdní příjezd do ČK. Nás může těšit, že Jan Kopecký se drží na pěkném druhém místě.
Výsledky po 1. RZ:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího 1. R. Kubica - M. Baran Citroën DS3 RRC 8:40,4 --- 2. J. Kopecký - P. Dresler Škoda Fabia S2000 +11,4 3. C. Breen - P. Nagle Peugeot 207 S2000 +10s +23,5 4. J. Ancian - G. de Turckheim Peugeot 207 S2000 +23,7 5. A. Aigner - J. Heigl Subaru Impreza STi R4 +24,8 6. L. Monzón - J. Déniz Mini John Cooper Works S2000 1,6 T +28,9 7. J. Vinyes - J. Mercarder Suzuki Swift S1600 +32,4 8. G. Antxustegui - A. Inglesias Suzuki Swift S1600 +38,7 9. R. Consani - T. Gorczyca Renault Mégane RS +39,1 10. D. Oliveira - A. Costa Ford Fiesta RRC +40,7
Dnešní etapa startuje v 8:48 našeho času (v Portugalsku -1h), po včerejším shakedownu je do role největšího favorita pasován Robert Kubica startující s Citroënem DS3 RRC. Tento vůz právě v rámci ME vloni napodzim debutoval. Sekundovat Polákovi určitě budou chtít Kopecký, Monzón nebo Breen. Jak celá soutěže dopadne, budeme vědět v sobotu večer.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.