VIDEO A FOTO Z TESTU; Stále ještě nová posila týmu Volkswagen, Jari-Matti Latvala, má problémy si zvyknout. Podle Fina má na tom svůj podíl i kolega Ogier, který "postavil" Polo R WRC tak, aby sedělo právě jemu.
Zdá se, že přesednutí z Fiesty RS WRC do Pola R WRC jde obtížněji, než Jari-Matti Latvala očekával. "Snažil jsem se s Volkswagenem jezdit, jako by to byl Ford. Tak to ale nefunguje. Moji největší chybou bylo, že jsem hned nepochopil, že je to jiné auto, se kterým se musí jezdit jinak. Úplně jsem to pochopil vlastně až ve Švédsku," začal své povídání jezdec.
"Na moji obhajobu mohu uvést, že jsem letos testoval jenom jeden den - před Švédskem. Teď už ale chápu, že není zapotřebí měnit nastavení auta, ale je zapotřebí změnit jezdecký styl." Důvod, proč Polo jezdí tak, jak jezdí, je zřejmý. Vloni prakticky celý rok vyvíjel auto Sébastien Ogier. Ten ho přizpůsobil tak, aby vyhovovalo jemu. Latvala si teď musí na výsledek prostě zvyknout.
"Polo vyžaduje velmi čistý jezdecký styl. Je to ten nejrychlejší způsob [jak s Polem jezdit] a pravděpodobně moderní trend. Jako první s tím přišel Sébastien Loeb. To on začal na šotolině a sněhu jezdit tak, jako by se jednalo o asfalt. Ogier to u Citroënu okoukal a pak přenesl do VW.
DS3 WRC je pravděpodobně Polu R WRC podobné. Auto je spíše nedotáčivé a chová se více jako by to byla předokolka. Naproti tomu Focus i Fiesta byly spíše podobné vozům s poháněnou zadní nápravou." Jari-Matti vyrůstal ve Finsku a naučil se jezdit s vozy s poháněnou zadní nápravou na kluzké šotolině, teď si musí zvyknout na auto, které se chová jako předokolky, na kterých ve Francii vyrostl Ogier.
Člen továrního týmu VW popisuje i detailněji styl jízdy s Polem: "S takovým autem je lepší zacházet, jako byste byli na okruhu. Do zatáček brzdíte o trošku dříve a pak auto pošlete přesně do středu zatáčky a hned ven. To znamená, že zrychlujete hned od nájezdu do zatáčky. Dříve jsem byl zvyklý brzdit o trošku později a začít zrychlovat prakticky až do vrcholu zatáčky. Vždy jste ze zatáčky vyjížděli trošku smykem."
Polo se řídí spíše jako předokolka a musí se sním jezdit jako na asfaltu...
...Fiesta se podobá více zadokolce a na výjezdu ze zatáček má tendenci jet smykem
Podle Latvaly jsou v servisním parku další dva muži s podobným problémem: "Dani Sordo také vyměnil tým a nyní musí s autem přijít na společnou řeč. Je dobře možné, že i Mikko Hirvonen občas zavzpomíná. Zdá se, že jak Volkswagen, tak i Citroën jsou vyvinuty pro jezdecké styly Sebů."
Volkswagen momentálně testuje na šotolině před Portugalskem, dnes jezdil Latvala. Na Fina čekají dva dny testů - foto zde a zde.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.