Zatímco loňská role nováčků Vojtěchu Štajfovi a Petře Řihákové na finské Arctic Lapland Rally vyloženě svědčila, letos je za polárním kruhem provázela smůla. Ta vyvrcholila závadou motoru a odstoupením, přesto se ale celý tým snaží udělat vše proto, aby technika byla opět v kondici pro nadcházející lotyšskou Rally Liep?ja – Ventspils.
Po loňských dobrých zkušenostech se závoděním v arktických podmínkách se rozhodl pražský pilot Vojtěch Štajf i v roce 2013 zopakovat svou severskou misi. Náhoda (v podobě nešťastného zranění Marcely Ehlové) tomu chtěla, že na sedadlo spolujezdkyně do vozu Subaru Impreza WRX STI opět usedla Petra Řiháková, takže bylo možné velmi dobře porovnávat letošní účinkování s minulým. Po testech, s jejichž organizací pomohl i u nás dobře známý Jani Paasonen, toto porovnání na první rychlostní zkoušce vyznělo skutečně velmi dobře. Oproti loňsku se tam s novým nastavením vozu posádka Štajf – Řiháková zlepšila o tři vteřiny na každém kilometru a když se jim podařilo na dalším testu i vyhnout se havarovanému autu Ukrajinky Tushkanové, zdálo se být vše na dobré cestě k úspěchu. Pak se ale děj severského dobrodružství začal otáčet nedobrým směrem. „Ještě na témž testu jsme měli defekt a protože na tamních tratích není jednak snadné najít bezpečné místo pro výměnu kola, jednak i vlastní výměna ve víc jak dvacetistupňovém mrazu mezi závějemi sněhu není žádná legrace, ztratili jsme propastných šest minut,“ popisuje náročné chvilky osmatřicetiletý jezdec. „Přesto jsme nesmutnili a dále pokračovali s vědomím, že naší úlohou je hlavně učit se a testovat před lotyšskou soutěží. V rámci testu jsme na závěrečné zkoušce první etapy zkoušeli i jiné mapy diferenciálů, což se bohužel vymstilo. Auto se stalo nedotáčivým a my s ním zavadili o sněhovou bariéru, která byla natolik pevná, že jsme rozbili světelnou rampu a také poškodili kapotu auta. Druhý den byla smůla završena, když jsme díky ztrátě z první etapy startovali hodně vzadu – proto jsme poměrně brzy dojeli pomalejší auto startující před námi, jeho posádka si nás ale údajně v sněžném prachu nevšimla, takže jsme za ním byli nuceni pokračovat až do cíle. Omlouvali se nám a my byli rozhodnuti v následující časové kontrole záměrně si nechat přidělit penalizaci za pozdní příjezd tak, abychom měli na trati více klidu, na to už ale nedošlo. Motor totiž řekl dost a když jsme analyzovali příčiny poruchy, došli jsme po konzultacích s místními k závěru, že se do sání dostalo větší množství rozvířeného sněhu, z čehož pak rezultovalo poškození ojnice. Bylo to pro nás velké zklamání, ale nedalo se nic dělat a museli jsme ze soutěže odstoupit…
Zkrátka tak jak jsme si loni Arctic Rally užili, letos jsme na ní zažili spíše spoustu trápení a problémů. Začalo to vše už při příletu našich fanoušků, kdy pilot v Helsinkách nezvládl ideálně přistávací manévr a musel přistávat napodruhé, na shakedownu nás pak pozlobil mezinápravový diferenciál a my byli hodně rádi, že jsme vezli náhradní díly, posléze se nám poškodil i motor na našem autě pro seznamovací jízdy, no a našim doprovodům i ujel plánovaný trajekt, neboť si spletli v Helsinkách přístav… Naši fanoušci naštěstí prošli místní policejní kontrolou bez ztráty kytičky, naopak myslím, že svým povzbuzováním u trati si udělali dobré jméno a rozhodně naše výprava nebyla k přehlédnutí. Jsme rádi i za to, že pořadatelé nás sice ve startovce zařadili za Inessu Tushkanovou, ale po naší žádosti o přesun ve startovním pořadí nám za ní alespoň nechali tříminutový odstup. To se hodilo, protože jak jsem již zmínil, ukrajinská pilotka havarovala a její auto leželo chvíli v cestě, takže kdybychom jeli hned za ní, dost možná bychom do ní za zatáčkou narazili. Ve Finsku totiž zdaleka není zabezpečení tratě tak kvalitní jako u nás, i tato slavná soutěž mi v tomto směru spíše připomínala klubovou úroveň. Radiobodů je tam pomálu, samozřejmě nemají ani GPS v autech - no a přitom přestože jsme na jediné erzetě minuli osm havarovaných aut, sotva označených aspoň trojúhelníkem, o zastavení zkoušky vůbec nebyla řeč. Nicméně přesto to funguje a žádné větší problémy tam nenastávají. Dokonce mají i kategorii pro patnáctileté začínající piloty, kteří tak začnou sbírat na zdejších tratích tak rychle zkušenosti, že se pak místním zkušenějším jezdcům Středoevropan může vyrovnat opravdu jen stěží…
Teď jsme se přesunuli do Lotyšska a čeká nás pro změnu zcela neznámá soutěž. Loni se nám jako nováčkům dařilo ve Finsku, tak trochu doufáme, že obdobně se povede i premiéra v Pobaltí. Naši mechanici sem mezitím z Prahy dopravili náhradní motor, snad se jej podaří zamontovat do vozu včas před technickou přejímkou. Natrénováno máme, myslím, dostatečně, najezdil jsem na hřebech asi 300 kilometrů, a tak doufám, že se to odrazí i na výkonu. Tratě by nám měly snad vyhovovat více než ve Finsku, jen nás trochu zlobí počasí – přestože soutěž je postavena jako sněhová a i my jsme pro to nachystáni, teploty jsou nad nulou a jsme hodně zvědaví, co nás na tratích vlastně čeká. Oba s Petrou jsme navíc nachlazeni, i proto budeme potřebovat podporu také od fanoušků, třeba jen na dálku. Čeká nás totiž opravdu těžký úkol…“ Dodejme, že posádka Štajf – Řiháková bude mít na bílém hatchbacku Subaru Impreza WRX STI na druhé soutěži evropského šampionátu, Rally Liep?ja – Ventspils, startovní číslo 20.
Videa z účinkování Subaru Czech Duck Racing Teamu na Arctic Lapland Rally 2013, pořízená společností FTJ video, jsou k vidění na youtube na adresách: http://www.youtube.com/watch?v=Vo1x-mDimxo http://www.youtube.com/watch?v=27-6AZXMEcw&list=UUWJDSsrP68kFBmuIKBrWCEQ&index=1 http://www.youtube.com/watch?v=wjulHWji_FU&list=UUWJDSsrP68kFBmuIKBrWCEQ&index=1
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.