Štajf na Artic Rally aneb nechtěná severská dramata

rally šumava
rally šumava, foto: Josef Vyšata, RallyZone.cz
Karel Špaček 31. ledna 2013 12:10
Sdílej:

Zatímco loňská role nováčků Vojtěchu Štajfovi a Petře Řihákové na finské Arctic Lapland Rally vyloženě svědčila, letos je za polárním kruhem provázela smůla. Ta vyvrcholila závadou motoru a odstoupením, přesto se ale celý tým snaží udělat vše proto, aby technika byla opět v kondici pro nadcházející lotyšskou Rally Liep?ja – Ventspils.

Po loňských dobrých zkušenostech se závoděním v arktických podmínkách se rozhodl pražský pilot Vojtěch Štajf i v roce 2013 zopakovat svou severskou misi. Náhoda (v podobě nešťastného zranění Marcely Ehlové) tomu chtěla, že na sedadlo spolujezdkyně do vozu Subaru Impreza WRX STI opět usedla Petra Řiháková, takže bylo možné velmi dobře porovnávat letošní účinkování s minulým. Po testech, s jejichž organizací pomohl i u nás dobře známý Jani Paasonen, toto porovnání na první rychlostní zkoušce vyznělo skutečně velmi dobře. Oproti loňsku se tam s novým nastavením vozu posádka Štajf – Řiháková zlepšila o tři vteřiny na každém kilometru a když se jim podařilo na dalším testu i vyhnout se havarovanému autu Ukrajinky Tushkanové, zdálo se být vše na dobré cestě k úspěchu. Pak se ale děj severského dobrodružství začal otáčet nedobrým směrem. „Ještě na témž testu jsme měli defekt a protože na tamních tratích není jednak snadné najít bezpečné místo pro výměnu kola, jednak i vlastní výměna ve víc jak dvacetistupňovém mrazu mezi závějemi sněhu není žádná legrace, ztratili jsme propastných šest minut,“ popisuje náročné chvilky osmatřicetiletý jezdec. „Přesto jsme nesmutnili a dále pokračovali s vědomím, že naší úlohou je hlavně učit se a testovat před lotyšskou soutěží. V rámci testu jsme na závěrečné zkoušce první etapy zkoušeli i jiné mapy diferenciálů, což se bohužel vymstilo. Auto se stalo nedotáčivým a my s ním zavadili o sněhovou bariéru, která byla natolik pevná, že jsme rozbili světelnou rampu a také poškodili kapotu auta. Druhý den byla smůla završena, když jsme díky ztrátě z první etapy startovali hodně vzadu – proto jsme poměrně brzy dojeli pomalejší auto startující před námi, jeho posádka si nás ale údajně v sněžném prachu nevšimla, takže jsme za ním byli nuceni pokračovat až do cíle. Omlouvali se nám a my byli rozhodnuti v následující časové kontrole záměrně si nechat přidělit penalizaci za pozdní příjezd tak, abychom měli na trati více klidu, na to už ale nedošlo. Motor totiž řekl dost a když jsme analyzovali příčiny poruchy, došli jsme po konzultacích s místními k závěru, že se do sání dostalo větší množství rozvířeného sněhu, z čehož pak rezultovalo poškození ojnice. Bylo to pro nás velké zklamání, ale nedalo se nic dělat a museli jsme ze soutěže odstoupit…

Zkrátka tak jak jsme si loni Arctic Rally užili, letos jsme na ní zažili spíše spoustu trápení a problémů. Začalo to vše už při příletu našich fanoušků, kdy pilot v Helsinkách nezvládl ideálně přistávací manévr a musel přistávat napodruhé, na shakedownu nás pak pozlobil mezinápravový diferenciál a my byli hodně rádi, že jsme vezli náhradní díly, posléze se nám poškodil i motor na našem autě pro seznamovací jízdy, no a našim doprovodům i ujel plánovaný trajekt, neboť si spletli v Helsinkách přístav… Naši fanoušci naštěstí prošli místní policejní kontrolou bez ztráty kytičky, naopak myslím, že svým povzbuzováním u trati si udělali dobré jméno a rozhodně naše výprava nebyla k přehlédnutí. Jsme rádi i za to, že pořadatelé nás sice ve startovce zařadili za Inessu Tushkanovou, ale po naší žádosti o přesun ve startovním pořadí nám za ní alespoň nechali tříminutový odstup. To se hodilo, protože jak jsem již zmínil, ukrajinská pilotka havarovala a její auto leželo chvíli v cestě, takže kdybychom jeli hned za ní, dost možná bychom do ní za zatáčkou narazili. Ve Finsku totiž zdaleka není zabezpečení tratě tak kvalitní jako u nás, i tato slavná soutěž mi v tomto směru spíše připomínala klubovou úroveň. Radiobodů je tam pomálu, samozřejmě nemají ani GPS v autech - no a přitom přestože jsme na jediné erzetě minuli osm havarovaných aut, sotva označených aspoň trojúhelníkem, o zastavení zkoušky vůbec nebyla řeč. Nicméně přesto to funguje a žádné větší problémy tam nenastávají. Dokonce mají i kategorii pro patnáctileté začínající piloty, kteří tak začnou sbírat na zdejších tratích tak rychle zkušenosti, že se pak místním zkušenějším jezdcům Středoevropan může vyrovnat opravdu jen stěží…

 

Teď jsme se přesunuli do Lotyšska a čeká nás pro změnu zcela neznámá soutěž. Loni se nám jako nováčkům dařilo ve Finsku, tak trochu doufáme, že obdobně se povede i premiéra v Pobaltí. Naši mechanici sem mezitím z Prahy dopravili náhradní motor, snad se jej podaří zamontovat do vozu včas před technickou přejímkou. Natrénováno máme, myslím, dostatečně, najezdil jsem na hřebech asi 300 kilometrů, a tak doufám, že se to odrazí i na výkonu. Tratě by nám měly snad vyhovovat více než ve Finsku, jen nás trochu zlobí počasí – přestože soutěž je postavena jako sněhová a i my jsme pro to nachystáni, teploty jsou nad nulou a jsme hodně zvědaví, co nás na tratích vlastně čeká. Oba s Petrou jsme navíc nachlazeni, i proto budeme potřebovat podporu také od fanoušků, třeba jen na dálku. Čeká nás totiž opravdu těžký úkol…“ Dodejme, že posádka Štajf – Řiháková bude mít na bílém hatchbacku Subaru Impreza WRX STI na druhé soutěži evropského šampionátu, Rally Liep?ja – Ventspils, startovní číslo 20.

Videa z účinkování Subaru Czech Duck Racing Teamu na Arctic Lapland Rally 2013, pořízená společností FTJ video, jsou k vidění na youtube na adresách: http://www.youtube.com/watch?v=Vo1x-mDimxo http://www.youtube.com/watch?v=27-6AZXMEcw&list=UUWJDSsrP68kFBmuIKBrWCEQ&index=1 http://www.youtube.com/watch?v=wjulHWji_FU&list=UUWJDSsrP68kFBmuIKBrWCEQ&index=1

 

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.