Zatímco loňská role nováčků Vojtěchu Štajfovi a Petře Řihákové na finské Arctic Lapland Rally vyloženě svědčila, letos je za polárním kruhem provázela smůla. Ta vyvrcholila závadou motoru a odstoupením, přesto se ale celý tým snaží udělat vše proto, aby technika byla opět v kondici pro nadcházející lotyšskou Rally Liep?ja – Ventspils.
Po loňských dobrých zkušenostech se závoděním v arktických podmínkách se rozhodl pražský pilot Vojtěch Štajf i v roce 2013 zopakovat svou severskou misi. Náhoda (v podobě nešťastného zranění Marcely Ehlové) tomu chtěla, že na sedadlo spolujezdkyně do vozu Subaru Impreza WRX STI opět usedla Petra Řiháková, takže bylo možné velmi dobře porovnávat letošní účinkování s minulým. Po testech, s jejichž organizací pomohl i u nás dobře známý Jani Paasonen, toto porovnání na první rychlostní zkoušce vyznělo skutečně velmi dobře. Oproti loňsku se tam s novým nastavením vozu posádka Štajf – Řiháková zlepšila o tři vteřiny na každém kilometru a když se jim podařilo na dalším testu i vyhnout se havarovanému autu Ukrajinky Tushkanové, zdálo se být vše na dobré cestě k úspěchu. Pak se ale děj severského dobrodružství začal otáčet nedobrým směrem. „Ještě na témž testu jsme měli defekt a protože na tamních tratích není jednak snadné najít bezpečné místo pro výměnu kola, jednak i vlastní výměna ve víc jak dvacetistupňovém mrazu mezi závějemi sněhu není žádná legrace, ztratili jsme propastných šest minut,“ popisuje náročné chvilky osmatřicetiletý jezdec. „Přesto jsme nesmutnili a dále pokračovali s vědomím, že naší úlohou je hlavně učit se a testovat před lotyšskou soutěží. V rámci testu jsme na závěrečné zkoušce první etapy zkoušeli i jiné mapy diferenciálů, což se bohužel vymstilo. Auto se stalo nedotáčivým a my s ním zavadili o sněhovou bariéru, která byla natolik pevná, že jsme rozbili světelnou rampu a také poškodili kapotu auta. Druhý den byla smůla završena, když jsme díky ztrátě z první etapy startovali hodně vzadu – proto jsme poměrně brzy dojeli pomalejší auto startující před námi, jeho posádka si nás ale údajně v sněžném prachu nevšimla, takže jsme za ním byli nuceni pokračovat až do cíle. Omlouvali se nám a my byli rozhodnuti v následující časové kontrole záměrně si nechat přidělit penalizaci za pozdní příjezd tak, abychom měli na trati více klidu, na to už ale nedošlo. Motor totiž řekl dost a když jsme analyzovali příčiny poruchy, došli jsme po konzultacích s místními k závěru, že se do sání dostalo větší množství rozvířeného sněhu, z čehož pak rezultovalo poškození ojnice. Bylo to pro nás velké zklamání, ale nedalo se nic dělat a museli jsme ze soutěže odstoupit…
Zkrátka tak jak jsme si loni Arctic Rally užili, letos jsme na ní zažili spíše spoustu trápení a problémů. Začalo to vše už při příletu našich fanoušků, kdy pilot v Helsinkách nezvládl ideálně přistávací manévr a musel přistávat napodruhé, na shakedownu nás pak pozlobil mezinápravový diferenciál a my byli hodně rádi, že jsme vezli náhradní díly, posléze se nám poškodil i motor na našem autě pro seznamovací jízdy, no a našim doprovodům i ujel plánovaný trajekt, neboť si spletli v Helsinkách přístav… Naši fanoušci naštěstí prošli místní policejní kontrolou bez ztráty kytičky, naopak myslím, že svým povzbuzováním u trati si udělali dobré jméno a rozhodně naše výprava nebyla k přehlédnutí. Jsme rádi i za to, že pořadatelé nás sice ve startovce zařadili za Inessu Tushkanovou, ale po naší žádosti o přesun ve startovním pořadí nám za ní alespoň nechali tříminutový odstup. To se hodilo, protože jak jsem již zmínil, ukrajinská pilotka havarovala a její auto leželo chvíli v cestě, takže kdybychom jeli hned za ní, dost možná bychom do ní za zatáčkou narazili. Ve Finsku totiž zdaleka není zabezpečení tratě tak kvalitní jako u nás, i tato slavná soutěž mi v tomto směru spíše připomínala klubovou úroveň. Radiobodů je tam pomálu, samozřejmě nemají ani GPS v autech - no a přitom přestože jsme na jediné erzetě minuli osm havarovaných aut, sotva označených aspoň trojúhelníkem, o zastavení zkoušky vůbec nebyla řeč. Nicméně přesto to funguje a žádné větší problémy tam nenastávají. Dokonce mají i kategorii pro patnáctileté začínající piloty, kteří tak začnou sbírat na zdejších tratích tak rychle zkušenosti, že se pak místním zkušenějším jezdcům Středoevropan může vyrovnat opravdu jen stěží…
Teď jsme se přesunuli do Lotyšska a čeká nás pro změnu zcela neznámá soutěž. Loni se nám jako nováčkům dařilo ve Finsku, tak trochu doufáme, že obdobně se povede i premiéra v Pobaltí. Naši mechanici sem mezitím z Prahy dopravili náhradní motor, snad se jej podaří zamontovat do vozu včas před technickou přejímkou. Natrénováno máme, myslím, dostatečně, najezdil jsem na hřebech asi 300 kilometrů, a tak doufám, že se to odrazí i na výkonu. Tratě by nám měly snad vyhovovat více než ve Finsku, jen nás trochu zlobí počasí – přestože soutěž je postavena jako sněhová a i my jsme pro to nachystáni, teploty jsou nad nulou a jsme hodně zvědaví, co nás na tratích vlastně čeká. Oba s Petrou jsme navíc nachlazeni, i proto budeme potřebovat podporu také od fanoušků, třeba jen na dálku. Čeká nás totiž opravdu těžký úkol…“ Dodejme, že posádka Štajf – Řiháková bude mít na bílém hatchbacku Subaru Impreza WRX STI na druhé soutěži evropského šampionátu, Rally Liep?ja – Ventspils, startovní číslo 20.
Videa z účinkování Subaru Czech Duck Racing Teamu na Arctic Lapland Rally 2013, pořízená společností FTJ video, jsou k vidění na youtube na adresách: http://www.youtube.com/watch?v=Vo1x-mDimxo http://www.youtube.com/watch?v=27-6AZXMEcw&list=UUWJDSsrP68kFBmuIKBrWCEQ&index=1 http://www.youtube.com/watch?v=wjulHWji_FU&list=UUWJDSsrP68kFBmuIKBrWCEQ&index=1
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?