Zatímco loňská role nováčků Vojtěchu Štajfovi a Petře Řihákové na finské Arctic Lapland Rally vyloženě svědčila, letos je za polárním kruhem provázela smůla. Ta vyvrcholila závadou motoru a odstoupením, přesto se ale celý tým snaží udělat vše proto, aby technika byla opět v kondici pro nadcházející lotyšskou Rally Liep?ja – Ventspils.
Po loňských dobrých zkušenostech se závoděním v arktických podmínkách se rozhodl pražský pilot Vojtěch Štajf i v roce 2013 zopakovat svou severskou misi. Náhoda (v podobě nešťastného zranění Marcely Ehlové) tomu chtěla, že na sedadlo spolujezdkyně do vozu Subaru Impreza WRX STI opět usedla Petra Řiháková, takže bylo možné velmi dobře porovnávat letošní účinkování s minulým. Po testech, s jejichž organizací pomohl i u nás dobře známý Jani Paasonen, toto porovnání na první rychlostní zkoušce vyznělo skutečně velmi dobře. Oproti loňsku se tam s novým nastavením vozu posádka Štajf – Řiháková zlepšila o tři vteřiny na každém kilometru a když se jim podařilo na dalším testu i vyhnout se havarovanému autu Ukrajinky Tushkanové, zdálo se být vše na dobré cestě k úspěchu. Pak se ale děj severského dobrodružství začal otáčet nedobrým směrem. „Ještě na témž testu jsme měli defekt a protože na tamních tratích není jednak snadné najít bezpečné místo pro výměnu kola, jednak i vlastní výměna ve víc jak dvacetistupňovém mrazu mezi závějemi sněhu není žádná legrace, ztratili jsme propastných šest minut,“ popisuje náročné chvilky osmatřicetiletý jezdec. „Přesto jsme nesmutnili a dále pokračovali s vědomím, že naší úlohou je hlavně učit se a testovat před lotyšskou soutěží. V rámci testu jsme na závěrečné zkoušce první etapy zkoušeli i jiné mapy diferenciálů, což se bohužel vymstilo. Auto se stalo nedotáčivým a my s ním zavadili o sněhovou bariéru, která byla natolik pevná, že jsme rozbili světelnou rampu a také poškodili kapotu auta. Druhý den byla smůla završena, když jsme díky ztrátě z první etapy startovali hodně vzadu – proto jsme poměrně brzy dojeli pomalejší auto startující před námi, jeho posádka si nás ale údajně v sněžném prachu nevšimla, takže jsme za ním byli nuceni pokračovat až do cíle. Omlouvali se nám a my byli rozhodnuti v následující časové kontrole záměrně si nechat přidělit penalizaci za pozdní příjezd tak, abychom měli na trati více klidu, na to už ale nedošlo. Motor totiž řekl dost a když jsme analyzovali příčiny poruchy, došli jsme po konzultacích s místními k závěru, že se do sání dostalo větší množství rozvířeného sněhu, z čehož pak rezultovalo poškození ojnice. Bylo to pro nás velké zklamání, ale nedalo se nic dělat a museli jsme ze soutěže odstoupit…
Zkrátka tak jak jsme si loni Arctic Rally užili, letos jsme na ní zažili spíše spoustu trápení a problémů. Začalo to vše už při příletu našich fanoušků, kdy pilot v Helsinkách nezvládl ideálně přistávací manévr a musel přistávat napodruhé, na shakedownu nás pak pozlobil mezinápravový diferenciál a my byli hodně rádi, že jsme vezli náhradní díly, posléze se nám poškodil i motor na našem autě pro seznamovací jízdy, no a našim doprovodům i ujel plánovaný trajekt, neboť si spletli v Helsinkách přístav… Naši fanoušci naštěstí prošli místní policejní kontrolou bez ztráty kytičky, naopak myslím, že svým povzbuzováním u trati si udělali dobré jméno a rozhodně naše výprava nebyla k přehlédnutí. Jsme rádi i za to, že pořadatelé nás sice ve startovce zařadili za Inessu Tushkanovou, ale po naší žádosti o přesun ve startovním pořadí nám za ní alespoň nechali tříminutový odstup. To se hodilo, protože jak jsem již zmínil, ukrajinská pilotka havarovala a její auto leželo chvíli v cestě, takže kdybychom jeli hned za ní, dost možná bychom do ní za zatáčkou narazili. Ve Finsku totiž zdaleka není zabezpečení tratě tak kvalitní jako u nás, i tato slavná soutěž mi v tomto směru spíše připomínala klubovou úroveň. Radiobodů je tam pomálu, samozřejmě nemají ani GPS v autech - no a přitom přestože jsme na jediné erzetě minuli osm havarovaných aut, sotva označených aspoň trojúhelníkem, o zastavení zkoušky vůbec nebyla řeč. Nicméně přesto to funguje a žádné větší problémy tam nenastávají. Dokonce mají i kategorii pro patnáctileté začínající piloty, kteří tak začnou sbírat na zdejších tratích tak rychle zkušenosti, že se pak místním zkušenějším jezdcům Středoevropan může vyrovnat opravdu jen stěží…
Teď jsme se přesunuli do Lotyšska a čeká nás pro změnu zcela neznámá soutěž. Loni se nám jako nováčkům dařilo ve Finsku, tak trochu doufáme, že obdobně se povede i premiéra v Pobaltí. Naši mechanici sem mezitím z Prahy dopravili náhradní motor, snad se jej podaří zamontovat do vozu včas před technickou přejímkou. Natrénováno máme, myslím, dostatečně, najezdil jsem na hřebech asi 300 kilometrů, a tak doufám, že se to odrazí i na výkonu. Tratě by nám měly snad vyhovovat více než ve Finsku, jen nás trochu zlobí počasí – přestože soutěž je postavena jako sněhová a i my jsme pro to nachystáni, teploty jsou nad nulou a jsme hodně zvědaví, co nás na tratích vlastně čeká. Oba s Petrou jsme navíc nachlazeni, i proto budeme potřebovat podporu také od fanoušků, třeba jen na dálku. Čeká nás totiž opravdu těžký úkol…“ Dodejme, že posádka Štajf – Řiháková bude mít na bílém hatchbacku Subaru Impreza WRX STI na druhé soutěži evropského šampionátu, Rally Liep?ja – Ventspils, startovní číslo 20.
Videa z účinkování Subaru Czech Duck Racing Teamu na Arctic Lapland Rally 2013, pořízená společností FTJ video, jsou k vidění na youtube na adresách: http://www.youtube.com/watch?v=Vo1x-mDimxo http://www.youtube.com/watch?v=27-6AZXMEcw&list=UUWJDSsrP68kFBmuIKBrWCEQ&index=1 http://www.youtube.com/watch?v=wjulHWji_FU&list=UUWJDSsrP68kFBmuIKBrWCEQ&index=1
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.