Úspěšný pražský závodník, vítěz Bohemia rallye 2005 a někdejší absolutní vicemistr ČR v rallye Vojtěch Štajf patří se svými 134 starty v automobilových soutěžích mezi nejzkušenější soutěžní jezdce u nás. V posledních několika letech pak kromě pravidelné účasti v domácím mistrovství republiky vyhledává i soutěžácké extrémy. Před čtyřmi lety v lednu si v padesátistupňových vedrech nejsuššího místa planety v chilské poušti Atacama vyzkoušel skutečně „horké“ sedadlo v závodní Tatře po boku slavného dakarského závodníka Aleše Lopraise, dva následující roky pak za volantem Subaru ziskem stříbrných věnců v produkční kategorii a umístěním v nejlepší dvacítce celkově úspěšně reprezentoval české barvy v nejstarší světové soutěži, Rallye Monte Carlo, aby v roce 2011 opět v Tatře vyhrál ruskou Rallye Hedvábná stezka. Loňskou sezónu pak jezdec Subaru Czech Duck racing teamu zahájil premiérovým startem na jednom z nejstarších a zároveň nejextrémnějších automobilových závodů vůbec, finské Arctic rallye za polárním kruhem.
Rok 2013 je již devátým rokem kontinuální spolupráce osmatřicetiletého jezdce s importérem vozů Subaru pro ČR a pro svůj jubilejní osmdesátý start v „dresu“ této japonské značky si Vojtěch Štajf, jemuž někteří fanoušci už neřeknou jinak než Vojtanen, přichystal zopakování úspěšného startu v kraji polární záře a čtyřicetistupňových mrazů. V roce 2012 zde mezi 130 startujícími obsadili se spolujezdkyní Petrou Řihákovou celkovou 25. pozici, když vyhráli klasifikaci smíšených posádek a umístili se jako třetí zahraniční dvojice. S ohledem na předchozí nulové zkušenosti s tímto specifickým podnikem a nemožností simulace arktických podmínek pro testování v našich zeměpisných šířkách se tým podobně jako při dvojí účasti v Monaku rozhodl pro „repete“ a chce po loňském sbírání zkušeností ve 48. ročníku Arctic rallye vylepšit své loňské umístění, které je zde dosud jediným a zároveň nejlepším výsledkem české posádky. Na startu v Rovaniemi se pak proti původnímu plánu v nejnovějším modelu Subaru WRX STI objeví staronová posádka Štajf-Řiháková, jelikož Vojtova navigátorka Marcela Ehlová při havárii na rakouské Jänner rallye ve voze druhého týmového jezdce Petra Kačírka utrpěla vážné zranění s delší dobou léčení. Velkou motivací pro Vojtu s Petrou je i následný start ve druhém závodě letošního Mistrovství Evropy v rallye v Lotyšsku, který se koná hned další víkend v oblasti měst Liepaja a Ventspils a Arctic rallye tak má posloužit zejména jako test pro tento závod. Společným jmenovatelem obou podniků je použití speciálních pneumatik se 7mm dlouhými hřeby a teploty hluboko pod bodem mrazu.
V rallye Liepaja-Ventspils pak má posádka Štajf-Řiháková za cíl využití zkušeností zpoza polárního kruhu a zde najeté kilometry v očekávané evropské konkurenci přetavit v bodované umístění v Production cupu ERC. Soutěž je se svými 250 km rychlostních zkoušek podobně náročná jako Arctic rallye, rozdíl ale bude zejména v méně mrazivých teplotách a dvojím průjezdu rychlostními zkouškami. Kvůli tomu se dají očekávat horší podmínky na trati s vyjetými kolejemi. Navíc je podle nových předpisů pro ME nutné použít pneumatiky o průměru 15 palců shodné s těmi pro šampionát WRC (jako při Švédské rallye), na rozdíl od dříve používaných úzkých šestnáctipalcových, které se nadále mohou jet na Arctic rallye. I z tohoto důvodu bude posádka Subaru Czech Duck racing teamu v druhé etapě Arctic rallye používat pneumatiky 15“ i přes očekávaný negativní vliv na časy, ale s ohledem na sbírání zkušeností pro Lotyšsko.
Výsledek v Rallye Liepaja-Ventspils pak mnohé napoví i o dalším programu startů posádek Subaru Czech Duck racing týmu v letošní sezóně. První jezdec týmu Vojtěch Štajf po dohodě s partnery buď zvolí další ročník domácího MMČR, vyšperkovaný ještě jedním podobně extrémním startem na zahraniční soutěži či se po případném úspěchu v Lotyšsku pokusí rozšířit bodový zisk v Production cupu mistrovství Evropy na vybraných závodech tohoto šampionátu a starty na domácí půdě zredukuje. Druhý jezdec Petr Kačírek pak za volantem současného modelu WRX STI absolvují spolu s Milanem Samešem s vozem starší specifikace rallysprintový šampionát.
Kromě stálých partnerů týmu podpořily start na Arctic rallye pojišťovna ČPP a.s. Vienna Insurance Group a společnosti Abadia a.s. a Adria - karavany Sedlčany, start v Lotyšsku pak společnosti KONT, STAMONT, OKDC a AuditPro.
Arctic Rallye v bodech
* Místo konání: Laponsko – nejsevernější část Finska. Centrem rallye je zdejší správní středisko Rovaniemi – díky domovině vánoční postavy Santa Clause je pak známé nejen fanouškům motorismu. V tomto městečku, kde koncem ledna panuje polární noc a slunce vychází jen na čtyři hodiny denně, teploty často klesají k minus čtyřiceti stupňům Celsia.
* Jedna z nejstarších rallye vůbec, od r. 1966 se konala každý rok až do letošního 48. ročníku
* 1977 a 1978 podnik mistrovství světa, do r. 2004 závod Mistrovství Evropy
* Mezi vítězi 5 mistrů světa (výhradně Skandinávci) – Hannu Mikkola (1970), Ari Vatanen (1977, 1978), Timo Salonen (1982), Tommi Mäkinen (1989) a Marcus Grönholm (1996,1997,1998)
* Soutěž nikdy nevyhrál neseveřan, zvítězit se finsky řekne Voittaa
* Díky lednovému termínu oblíbeným zpestřením i pro severské jezdce z Formule 1: JJ Lehto se zúčastnil celkem desetkrát, přičemž jeho nejlepším umístěním byla devátá příčka, Mikka Häkinen zde startoval čtyřikrát a nejlépe dojel devatenáctý. Svou úplnou premiéru v rallye zde absolvoval Kimi Räikkönen a v cíli byl třináctý, zatímco Mika Salo soutěž nedokončil
* Loňský vítěz Arctic rallye Esapekka Lappi nahradil pro letošek Juho Hänninena na postu továrního jezdce Škoda motorsportu
* Startovní listina 48. ročníku čítá 122 posádek. Kromě domácích Finů se do soubojů na 10 rychlostních zkouškách o celkové délce téměř 250 km zapojí i jezdci z Anglie, České republiky, Estonska, Francie, Irska, Německa, Norska, Ruska a Ukrajiny.
* Největší hvězdou Arctic rallye 2013 trojka továrního týmu VW Andreas Mikkelsen, nejdelší rychlostní zkouška měří 48,5 km. Očekávané teploty – 35 ?C
* Vojtěch Štajf s Petrou Řihákovou odstartují s číslem 58, jako čtvrtá zahraniční posádka
* Ve startovním poli mj. 2 vozy WRC, 10 vozů S2000, 31 Mitsubishi Lancer a 10 vozů Subaru Impreza. Zřejmě nejexotičtější vůz Ferrari 308 GTB.
* Ve vozech posádky používají vyhřívací vložky do bot, ve vozech pak odlišné zapalovací svíčky, řidší olej v tlumičích, převodovce a diferenciálech a motorový olej pro kvalitní mazání i v extrémně nízkých teplotách. Do ostřikovačů se používá neředěný koncentrát do -80 ?C. Samostatnou kapitolou jsou speciální pneumatiky, které jsou v odlišném provedení pro levou a pravou stranu auta, a každá je opatřena 380 hroty vystupujícími 7mm nad běhoun
* Vzdálenost z České republiky je 2500 kilometrů, cesta týmu zabere zhruba tři dny. V servisu je nutností kompletně zaplachtovaná „garáž“ a speciální izolace podlahy, do naftových vyhřívačů servisního stanu je třeba tankovat arktickou naftu. Tým na cestě musí ve správnou chvíli vyměnit palivové filtry u obou dieselových doprovodných vozů, aby nedošlo k zamrznutí palivového systému a při každém tankování navíc přidávat do paliva aditiva. Perličkou je povinná výbava tréninkového i závodního vozu pro případ odstoupení, kde nesmí chybět nejen lopata, lano a dva varovné trojúhelníky, ale i polární oblečení pro oba členy posádky.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.