Úspěšný pražský závodník, vítěz Bohemia rallye 2005 a někdejší absolutní vicemistr ČR v rallye Vojtěch Štajf patří se svými 134 starty v automobilových soutěžích mezi nejzkušenější soutěžní jezdce u nás. V posledních několika letech pak kromě pravidelné účasti v domácím mistrovství republiky vyhledává i soutěžácké extrémy. Před čtyřmi lety v lednu si v padesátistupňových vedrech nejsuššího místa planety v chilské poušti Atacama vyzkoušel skutečně „horké“ sedadlo v závodní Tatře po boku slavného dakarského závodníka Aleše Lopraise, dva následující roky pak za volantem Subaru ziskem stříbrných věnců v produkční kategorii a umístěním v nejlepší dvacítce celkově úspěšně reprezentoval české barvy v nejstarší světové soutěži, Rallye Monte Carlo, aby v roce 2011 opět v Tatře vyhrál ruskou Rallye Hedvábná stezka. Loňskou sezónu pak jezdec Subaru Czech Duck racing teamu zahájil premiérovým startem na jednom z nejstarších a zároveň nejextrémnějších automobilových závodů vůbec, finské Arctic rallye za polárním kruhem.
Rok 2013 je již devátým rokem kontinuální spolupráce osmatřicetiletého jezdce s importérem vozů Subaru pro ČR a pro svůj jubilejní osmdesátý start v „dresu“ této japonské značky si Vojtěch Štajf, jemuž někteří fanoušci už neřeknou jinak než Vojtanen, přichystal zopakování úspěšného startu v kraji polární záře a čtyřicetistupňových mrazů. V roce 2012 zde mezi 130 startujícími obsadili se spolujezdkyní Petrou Řihákovou celkovou 25. pozici, když vyhráli klasifikaci smíšených posádek a umístili se jako třetí zahraniční dvojice. S ohledem na předchozí nulové zkušenosti s tímto specifickým podnikem a nemožností simulace arktických podmínek pro testování v našich zeměpisných šířkách se tým podobně jako při dvojí účasti v Monaku rozhodl pro „repete“ a chce po loňském sbírání zkušeností ve 48. ročníku Arctic rallye vylepšit své loňské umístění, které je zde dosud jediným a zároveň nejlepším výsledkem české posádky. Na startu v Rovaniemi se pak proti původnímu plánu v nejnovějším modelu Subaru WRX STI objeví staronová posádka Štajf-Řiháková, jelikož Vojtova navigátorka Marcela Ehlová při havárii na rakouské Jänner rallye ve voze druhého týmového jezdce Petra Kačírka utrpěla vážné zranění s delší dobou léčení. Velkou motivací pro Vojtu s Petrou je i následný start ve druhém závodě letošního Mistrovství Evropy v rallye v Lotyšsku, který se koná hned další víkend v oblasti měst Liepaja a Ventspils a Arctic rallye tak má posloužit zejména jako test pro tento závod. Společným jmenovatelem obou podniků je použití speciálních pneumatik se 7mm dlouhými hřeby a teploty hluboko pod bodem mrazu.
V rallye Liepaja-Ventspils pak má posádka Štajf-Řiháková za cíl využití zkušeností zpoza polárního kruhu a zde najeté kilometry v očekávané evropské konkurenci přetavit v bodované umístění v Production cupu ERC. Soutěž je se svými 250 km rychlostních zkoušek podobně náročná jako Arctic rallye, rozdíl ale bude zejména v méně mrazivých teplotách a dvojím průjezdu rychlostními zkouškami. Kvůli tomu se dají očekávat horší podmínky na trati s vyjetými kolejemi. Navíc je podle nových předpisů pro ME nutné použít pneumatiky o průměru 15 palců shodné s těmi pro šampionát WRC (jako při Švédské rallye), na rozdíl od dříve používaných úzkých šestnáctipalcových, které se nadále mohou jet na Arctic rallye. I z tohoto důvodu bude posádka Subaru Czech Duck racing teamu v druhé etapě Arctic rallye používat pneumatiky 15“ i přes očekávaný negativní vliv na časy, ale s ohledem na sbírání zkušeností pro Lotyšsko.
Výsledek v Rallye Liepaja-Ventspils pak mnohé napoví i o dalším programu startů posádek Subaru Czech Duck racing týmu v letošní sezóně. První jezdec týmu Vojtěch Štajf po dohodě s partnery buď zvolí další ročník domácího MMČR, vyšperkovaný ještě jedním podobně extrémním startem na zahraniční soutěži či se po případném úspěchu v Lotyšsku pokusí rozšířit bodový zisk v Production cupu mistrovství Evropy na vybraných závodech tohoto šampionátu a starty na domácí půdě zredukuje. Druhý jezdec Petr Kačírek pak za volantem současného modelu WRX STI absolvují spolu s Milanem Samešem s vozem starší specifikace rallysprintový šampionát.
Kromě stálých partnerů týmu podpořily start na Arctic rallye pojišťovna ČPP a.s. Vienna Insurance Group a společnosti Abadia a.s. a Adria - karavany Sedlčany, start v Lotyšsku pak společnosti KONT, STAMONT, OKDC a AuditPro.
Arctic Rallye v bodech
* Místo konání: Laponsko – nejsevernější část Finska. Centrem rallye je zdejší správní středisko Rovaniemi – díky domovině vánoční postavy Santa Clause je pak známé nejen fanouškům motorismu. V tomto městečku, kde koncem ledna panuje polární noc a slunce vychází jen na čtyři hodiny denně, teploty často klesají k minus čtyřiceti stupňům Celsia.
* Jedna z nejstarších rallye vůbec, od r. 1966 se konala každý rok až do letošního 48. ročníku
* 1977 a 1978 podnik mistrovství světa, do r. 2004 závod Mistrovství Evropy
* Mezi vítězi 5 mistrů světa (výhradně Skandinávci) – Hannu Mikkola (1970), Ari Vatanen (1977, 1978), Timo Salonen (1982), Tommi Mäkinen (1989) a Marcus Grönholm (1996,1997,1998)
* Soutěž nikdy nevyhrál neseveřan, zvítězit se finsky řekne Voittaa
* Díky lednovému termínu oblíbeným zpestřením i pro severské jezdce z Formule 1: JJ Lehto se zúčastnil celkem desetkrát, přičemž jeho nejlepším umístěním byla devátá příčka, Mikka Häkinen zde startoval čtyřikrát a nejlépe dojel devatenáctý. Svou úplnou premiéru v rallye zde absolvoval Kimi Räikkönen a v cíli byl třináctý, zatímco Mika Salo soutěž nedokončil
* Loňský vítěz Arctic rallye Esapekka Lappi nahradil pro letošek Juho Hänninena na postu továrního jezdce Škoda motorsportu
* Startovní listina 48. ročníku čítá 122 posádek. Kromě domácích Finů se do soubojů na 10 rychlostních zkouškách o celkové délce téměř 250 km zapojí i jezdci z Anglie, České republiky, Estonska, Francie, Irska, Německa, Norska, Ruska a Ukrajiny.
* Největší hvězdou Arctic rallye 2013 trojka továrního týmu VW Andreas Mikkelsen, nejdelší rychlostní zkouška měří 48,5 km. Očekávané teploty – 35 ?C
* Vojtěch Štajf s Petrou Řihákovou odstartují s číslem 58, jako čtvrtá zahraniční posádka
* Ve startovním poli mj. 2 vozy WRC, 10 vozů S2000, 31 Mitsubishi Lancer a 10 vozů Subaru Impreza. Zřejmě nejexotičtější vůz Ferrari 308 GTB.
* Ve vozech posádky používají vyhřívací vložky do bot, ve vozech pak odlišné zapalovací svíčky, řidší olej v tlumičích, převodovce a diferenciálech a motorový olej pro kvalitní mazání i v extrémně nízkých teplotách. Do ostřikovačů se používá neředěný koncentrát do -80 ?C. Samostatnou kapitolou jsou speciální pneumatiky, které jsou v odlišném provedení pro levou a pravou stranu auta, a každá je opatřena 380 hroty vystupujícími 7mm nad běhoun
* Vzdálenost z České republiky je 2500 kilometrů, cesta týmu zabere zhruba tři dny. V servisu je nutností kompletně zaplachtovaná „garáž“ a speciální izolace podlahy, do naftových vyhřívačů servisního stanu je třeba tankovat arktickou naftu. Tým na cestě musí ve správnou chvíli vyměnit palivové filtry u obou dieselových doprovodných vozů, aby nedošlo k zamrznutí palivového systému a při každém tankování navíc přidávat do paliva aditiva. Perličkou je povinná výbava tréninkového i závodního vozu pro případ odstoupení, kde nesmí chybět nejen lopata, lano a dva varovné trojúhelníky, ale i polární oblečení pro oba členy posádky.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.