Deváté místo v evropském a čtvrté v českém šampionátu – to jsou konečné výsledky Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta na letošní Jänner rallye. Tomu však předcházely extrémní podnební podmínky během celé soutěže a tolik zážitků, že by to možná vydalo za několik soutěží dohromady.
„Již seznamovací jízdy naznačily, že soutěž bude velmi obtížná. Jeden den byl na suchu, ovšem s ledovými plotnami, druhý na sněhu a situace se stále měnila,“ nastiňuje podmínky panující v hornatém dolnorakouském kraji Mühlviertel Jaromír Tarabus.
Páteční začátek soutěže se nesl ve znamení tajícího ledu a schopnosti vyrovnat se s diametrálně odlišnými povrchy na jednotlivých rychlostních zkouškách. Na zledovatělé RZ 2 zažila dvojice T&T hned dva dramatické momenty. Jaromír Tarabus: „Páteční ranní erzety jsme se rozhodli jet na širokých zimních pneumatikách. Volba úzkých i širokých pneumatik nakonec vyšla v součtu přibližně nastejno, což ukazují i časy ostatních ve špičce. Bylo to zkrátka o přizpůsobení se obutí a podmínkám. První RZ byla v pohodě, ve druhé jsme měli dvě nedobrzdění do odbočení, při prvním nám dokonce zhasl motor. Při druhém jsme měli štěstí, že jsme o nic nepoškodili auto a především měli obrovské štěstí také přihlížející diváci a přítomný kameraman, který stačil jen tak tak uhnout. Lehčí výlet z trati jsme měli i na RZ 3, ale časová ztráta tam byla minimální. Před druhou sekcí nastala obrovská změna podmínek, vše roztálo a rychlostní zkoušky byly náhle téměř celé v asfaltových vyjetých kolejích a získaly zcela jiný charakter.“
Po polední stabilizaci podmínek patřilo posádce černobílé Fabie S2000 alias „Dalmatýnky“ deváté místo absolutně a páté v MMČR. Pak přišly na řadu večerní rychlostní zkoušky, jedoucí se za tmy. „Na dlouhé RZ8 St. Leonhard to byl opravdu křest soutěžáckým ohněm, kombinace prudkého deště, mlhy a tmy vytvořila velmi obtížné podmínky. A aby to nestačilo, na závěrečných RZ 9 a 10 nás celkem potrápila přídavná světla, takže jsme toho příliš neviděli,“ popisuje mimořádně obtížný závěr dlouhé páteční etapy pilot.
Závěr první etapy jakoby předznamenal, že ani vstup do druhého dne nebude hladký. „Těsně před cílem se v Dalmatýnce probudil elektronický šotek a začala stávkovat, naštěstí cíl rychlostní zkoušky byl z kopce. Po erzetě jsme ji opravovali, chvíli jela, chvíli ne, a obdrželi jsme penalizaci za desetiminutové zpoždění do časové kontroly. Tím se před nás dostal Honza Černý, ujel nám Jarek Orsák a naopak se na nás začal tlačit Pavel Valoušek, kterému už druhá etapa vyšla velmi pěkně,“ komentuje příběh sobotního rána Dan Trunkát, a pokračuje: „Na první RZ po dopoledním servisu mi odešel mikrofon v přilbě, což už mi v dané situaci přišlo skoro normální. Takže nám nezbývalo nic jiného, než si procvičit znakovou řeč.“
„Odpoledne se neslo ve znamení souboje s Pavlem Valouškem. Snažili jsme se tlačit, ale se svou
jízdou jsem nebyl příliš spokojen a Pavel se dostal v průběhu dne před nás. Vydařená byla z mého hlediska až finální pětadvacetikilometrová noční rychlostní zkouška, kde se nám podařilo přeskočit Pavla o dvacet sekund a posunout se na čtvrtou příčku českého šampionátu,“ popisuje svůj celkově spíše rozpačitý dojem ze soutěže Jaromír Tarabus, a dodává: „Děkujeme týmu celému týmu Romana Kresty, který se snažil nachystat auto na 110 %, přestože shoda náhod a počasí byly tentokrát spíše proti nám.“
„Po technických problémech sobotního dopoledne přišla skepse, ovšem v závěru jsme zabojovali krásnou vydařenou stíhačkou na poslední RZ, což nám náladu hodně zlepšilo. Celkově jsme rádi za dokončení soutěže a získali jsme i slušné prémiové body za umístění v jednotlivých etapách do českého mistrovství. Vše je do dalších závodů tedy otevřeno,“ shrnuje působení posádky Daniel Trunkát, a přidává poklonu početným divákům: „Absolutorium patří divákům, kterých bylo i přes maximálně nepříznivé počasí kolem trati setrvale opravdu velké množství. Měl jsem pocit, že zde v Rakousku přišlo na rally více lidí, než by přišlo v Čechách. Ostatně, právě z pohledu podnebních podmínek to byl opravdu famózní extrém. My jsme se s takovýmto počasím již setkali před několika lety při Wales Rally GB, ale věřím, že pro spoustu posádek to byly opravdu podmínky, které doposud nikde nezažily.“
Druhým letošním podnikem bude pro posádku tradiční Rally Šumava Klatovy, kde již lze očekávat výrazně odlišné jarní počasí. Pro další zajímavosti o dění v týmu můžete mezitím navštívit facebookový profil Tarabus&Trunkát Rally team nebo www.tarabus.cz.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?