Deváté místo v evropském a čtvrté v českém šampionátu – to jsou konečné výsledky Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta na letošní Jänner rallye. Tomu však předcházely extrémní podnební podmínky během celé soutěže a tolik zážitků, že by to možná vydalo za několik soutěží dohromady.
„Již seznamovací jízdy naznačily, že soutěž bude velmi obtížná. Jeden den byl na suchu, ovšem s ledovými plotnami, druhý na sněhu a situace se stále měnila,“ nastiňuje podmínky panující v hornatém dolnorakouském kraji Mühlviertel Jaromír Tarabus.
Páteční začátek soutěže se nesl ve znamení tajícího ledu a schopnosti vyrovnat se s diametrálně odlišnými povrchy na jednotlivých rychlostních zkouškách. Na zledovatělé RZ 2 zažila dvojice T&T hned dva dramatické momenty. Jaromír Tarabus: „Páteční ranní erzety jsme se rozhodli jet na širokých zimních pneumatikách. Volba úzkých i širokých pneumatik nakonec vyšla v součtu přibližně nastejno, což ukazují i časy ostatních ve špičce. Bylo to zkrátka o přizpůsobení se obutí a podmínkám. První RZ byla v pohodě, ve druhé jsme měli dvě nedobrzdění do odbočení, při prvním nám dokonce zhasl motor. Při druhém jsme měli štěstí, že jsme o nic nepoškodili auto a především měli obrovské štěstí také přihlížející diváci a přítomný kameraman, který stačil jen tak tak uhnout. Lehčí výlet z trati jsme měli i na RZ 3, ale časová ztráta tam byla minimální. Před druhou sekcí nastala obrovská změna podmínek, vše roztálo a rychlostní zkoušky byly náhle téměř celé v asfaltových vyjetých kolejích a získaly zcela jiný charakter.“
Po polední stabilizaci podmínek patřilo posádce černobílé Fabie S2000 alias „Dalmatýnky“ deváté místo absolutně a páté v MMČR. Pak přišly na řadu večerní rychlostní zkoušky, jedoucí se za tmy. „Na dlouhé RZ8 St. Leonhard to byl opravdu křest soutěžáckým ohněm, kombinace prudkého deště, mlhy a tmy vytvořila velmi obtížné podmínky. A aby to nestačilo, na závěrečných RZ 9 a 10 nás celkem potrápila přídavná světla, takže jsme toho příliš neviděli,“ popisuje mimořádně obtížný závěr dlouhé páteční etapy pilot.
Závěr první etapy jakoby předznamenal, že ani vstup do druhého dne nebude hladký. „Těsně před cílem se v Dalmatýnce probudil elektronický šotek a začala stávkovat, naštěstí cíl rychlostní zkoušky byl z kopce. Po erzetě jsme ji opravovali, chvíli jela, chvíli ne, a obdrželi jsme penalizaci za desetiminutové zpoždění do časové kontroly. Tím se před nás dostal Honza Černý, ujel nám Jarek Orsák a naopak se na nás začal tlačit Pavel Valoušek, kterému už druhá etapa vyšla velmi pěkně,“ komentuje příběh sobotního rána Dan Trunkát, a pokračuje: „Na první RZ po dopoledním servisu mi odešel mikrofon v přilbě, což už mi v dané situaci přišlo skoro normální. Takže nám nezbývalo nic jiného, než si procvičit znakovou řeč.“
„Odpoledne se neslo ve znamení souboje s Pavlem Valouškem. Snažili jsme se tlačit, ale se svou
jízdou jsem nebyl příliš spokojen a Pavel se dostal v průběhu dne před nás. Vydařená byla z mého hlediska až finální pětadvacetikilometrová noční rychlostní zkouška, kde se nám podařilo přeskočit Pavla o dvacet sekund a posunout se na čtvrtou příčku českého šampionátu,“ popisuje svůj celkově spíše rozpačitý dojem ze soutěže Jaromír Tarabus, a dodává: „Děkujeme týmu celému týmu Romana Kresty, který se snažil nachystat auto na 110 %, přestože shoda náhod a počasí byly tentokrát spíše proti nám.“
„Po technických problémech sobotního dopoledne přišla skepse, ovšem v závěru jsme zabojovali krásnou vydařenou stíhačkou na poslední RZ, což nám náladu hodně zlepšilo. Celkově jsme rádi za dokončení soutěže a získali jsme i slušné prémiové body za umístění v jednotlivých etapách do českého mistrovství. Vše je do dalších závodů tedy otevřeno,“ shrnuje působení posádky Daniel Trunkát, a přidává poklonu početným divákům: „Absolutorium patří divákům, kterých bylo i přes maximálně nepříznivé počasí kolem trati setrvale opravdu velké množství. Měl jsem pocit, že zde v Rakousku přišlo na rally více lidí, než by přišlo v Čechách. Ostatně, právě z pohledu podnebních podmínek to byl opravdu famózní extrém. My jsme se s takovýmto počasím již setkali před několika lety při Wales Rally GB, ale věřím, že pro spoustu posádek to byly opravdu podmínky, které doposud nikde nezažily.“
Druhým letošním podnikem bude pro posádku tradiční Rally Šumava Klatovy, kde již lze očekávat výrazně odlišné jarní počasí. Pro další zajímavosti o dění v týmu můžete mezitím navštívit facebookový profil Tarabus&Trunkát Rally team nebo www.tarabus.cz.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.