Deváté místo v evropském a čtvrté v českém šampionátu – to jsou konečné výsledky Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta na letošní Jänner rallye. Tomu však předcházely extrémní podnební podmínky během celé soutěže a tolik zážitků, že by to možná vydalo za několik soutěží dohromady.
„Již seznamovací jízdy naznačily, že soutěž bude velmi obtížná. Jeden den byl na suchu, ovšem s ledovými plotnami, druhý na sněhu a situace se stále měnila,“ nastiňuje podmínky panující v hornatém dolnorakouském kraji Mühlviertel Jaromír Tarabus.
Páteční začátek soutěže se nesl ve znamení tajícího ledu a schopnosti vyrovnat se s diametrálně odlišnými povrchy na jednotlivých rychlostních zkouškách. Na zledovatělé RZ 2 zažila dvojice T&T hned dva dramatické momenty. Jaromír Tarabus: „Páteční ranní erzety jsme se rozhodli jet na širokých zimních pneumatikách. Volba úzkých i širokých pneumatik nakonec vyšla v součtu přibližně nastejno, což ukazují i časy ostatních ve špičce. Bylo to zkrátka o přizpůsobení se obutí a podmínkám. První RZ byla v pohodě, ve druhé jsme měli dvě nedobrzdění do odbočení, při prvním nám dokonce zhasl motor. Při druhém jsme měli štěstí, že jsme o nic nepoškodili auto a především měli obrovské štěstí také přihlížející diváci a přítomný kameraman, který stačil jen tak tak uhnout. Lehčí výlet z trati jsme měli i na RZ 3, ale časová ztráta tam byla minimální. Před druhou sekcí nastala obrovská změna podmínek, vše roztálo a rychlostní zkoušky byly náhle téměř celé v asfaltových vyjetých kolejích a získaly zcela jiný charakter.“
Po polední stabilizaci podmínek patřilo posádce černobílé Fabie S2000 alias „Dalmatýnky“ deváté místo absolutně a páté v MMČR. Pak přišly na řadu večerní rychlostní zkoušky, jedoucí se za tmy. „Na dlouhé RZ8 St. Leonhard to byl opravdu křest soutěžáckým ohněm, kombinace prudkého deště, mlhy a tmy vytvořila velmi obtížné podmínky. A aby to nestačilo, na závěrečných RZ 9 a 10 nás celkem potrápila přídavná světla, takže jsme toho příliš neviděli,“ popisuje mimořádně obtížný závěr dlouhé páteční etapy pilot.
Závěr první etapy jakoby předznamenal, že ani vstup do druhého dne nebude hladký. „Těsně před cílem se v Dalmatýnce probudil elektronický šotek a začala stávkovat, naštěstí cíl rychlostní zkoušky byl z kopce. Po erzetě jsme ji opravovali, chvíli jela, chvíli ne, a obdrželi jsme penalizaci za desetiminutové zpoždění do časové kontroly. Tím se před nás dostal Honza Černý, ujel nám Jarek Orsák a naopak se na nás začal tlačit Pavel Valoušek, kterému už druhá etapa vyšla velmi pěkně,“ komentuje příběh sobotního rána Dan Trunkát, a pokračuje: „Na první RZ po dopoledním servisu mi odešel mikrofon v přilbě, což už mi v dané situaci přišlo skoro normální. Takže nám nezbývalo nic jiného, než si procvičit znakovou řeč.“
„Odpoledne se neslo ve znamení souboje s Pavlem Valouškem. Snažili jsme se tlačit, ale se svou
jízdou jsem nebyl příliš spokojen a Pavel se dostal v průběhu dne před nás. Vydařená byla z mého hlediska až finální pětadvacetikilometrová noční rychlostní zkouška, kde se nám podařilo přeskočit Pavla o dvacet sekund a posunout se na čtvrtou příčku českého šampionátu,“ popisuje svůj celkově spíše rozpačitý dojem ze soutěže Jaromír Tarabus, a dodává: „Děkujeme týmu celému týmu Romana Kresty, který se snažil nachystat auto na 110 %, přestože shoda náhod a počasí byly tentokrát spíše proti nám.“
„Po technických problémech sobotního dopoledne přišla skepse, ovšem v závěru jsme zabojovali krásnou vydařenou stíhačkou na poslední RZ, což nám náladu hodně zlepšilo. Celkově jsme rádi za dokončení soutěže a získali jsme i slušné prémiové body za umístění v jednotlivých etapách do českého mistrovství. Vše je do dalších závodů tedy otevřeno,“ shrnuje působení posádky Daniel Trunkát, a přidává poklonu početným divákům: „Absolutorium patří divákům, kterých bylo i přes maximálně nepříznivé počasí kolem trati setrvale opravdu velké množství. Měl jsem pocit, že zde v Rakousku přišlo na rally více lidí, než by přišlo v Čechách. Ostatně, právě z pohledu podnebních podmínek to byl opravdu famózní extrém. My jsme se s takovýmto počasím již setkali před několika lety při Wales Rally GB, ale věřím, že pro spoustu posádek to byly opravdu podmínky, které doposud nikde nezažily.“
Druhým letošním podnikem bude pro posádku tradiční Rally Šumava Klatovy, kde již lze očekávat výrazně odlišné jarní počasí. Pro další zajímavosti o dění v týmu můžete mezitím navštívit facebookový profil Tarabus&Trunkát Rally team nebo www.tarabus.cz.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.