Deváté místo v evropském a čtvrté v českém šampionátu – to jsou konečné výsledky Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta na letošní Jänner rallye. Tomu však předcházely extrémní podnební podmínky během celé soutěže a tolik zážitků, že by to možná vydalo za několik soutěží dohromady.
„Již seznamovací jízdy naznačily, že soutěž bude velmi obtížná. Jeden den byl na suchu, ovšem s ledovými plotnami, druhý na sněhu a situace se stále měnila,“ nastiňuje podmínky panující v hornatém dolnorakouském kraji Mühlviertel Jaromír Tarabus.
Páteční začátek soutěže se nesl ve znamení tajícího ledu a schopnosti vyrovnat se s diametrálně odlišnými povrchy na jednotlivých rychlostních zkouškách. Na zledovatělé RZ 2 zažila dvojice T&T hned dva dramatické momenty. Jaromír Tarabus: „Páteční ranní erzety jsme se rozhodli jet na širokých zimních pneumatikách. Volba úzkých i širokých pneumatik nakonec vyšla v součtu přibližně nastejno, což ukazují i časy ostatních ve špičce. Bylo to zkrátka o přizpůsobení se obutí a podmínkám. První RZ byla v pohodě, ve druhé jsme měli dvě nedobrzdění do odbočení, při prvním nám dokonce zhasl motor. Při druhém jsme měli štěstí, že jsme o nic nepoškodili auto a především měli obrovské štěstí také přihlížející diváci a přítomný kameraman, který stačil jen tak tak uhnout. Lehčí výlet z trati jsme měli i na RZ 3, ale časová ztráta tam byla minimální. Před druhou sekcí nastala obrovská změna podmínek, vše roztálo a rychlostní zkoušky byly náhle téměř celé v asfaltových vyjetých kolejích a získaly zcela jiný charakter.“
Po polední stabilizaci podmínek patřilo posádce černobílé Fabie S2000 alias „Dalmatýnky“ deváté místo absolutně a páté v MMČR. Pak přišly na řadu večerní rychlostní zkoušky, jedoucí se za tmy. „Na dlouhé RZ8 St. Leonhard to byl opravdu křest soutěžáckým ohněm, kombinace prudkého deště, mlhy a tmy vytvořila velmi obtížné podmínky. A aby to nestačilo, na závěrečných RZ 9 a 10 nás celkem potrápila přídavná světla, takže jsme toho příliš neviděli,“ popisuje mimořádně obtížný závěr dlouhé páteční etapy pilot.
Závěr první etapy jakoby předznamenal, že ani vstup do druhého dne nebude hladký. „Těsně před cílem se v Dalmatýnce probudil elektronický šotek a začala stávkovat, naštěstí cíl rychlostní zkoušky byl z kopce. Po erzetě jsme ji opravovali, chvíli jela, chvíli ne, a obdrželi jsme penalizaci za desetiminutové zpoždění do časové kontroly. Tím se před nás dostal Honza Černý, ujel nám Jarek Orsák a naopak se na nás začal tlačit Pavel Valoušek, kterému už druhá etapa vyšla velmi pěkně,“ komentuje příběh sobotního rána Dan Trunkát, a pokračuje: „Na první RZ po dopoledním servisu mi odešel mikrofon v přilbě, což už mi v dané situaci přišlo skoro normální. Takže nám nezbývalo nic jiného, než si procvičit znakovou řeč.“
„Odpoledne se neslo ve znamení souboje s Pavlem Valouškem. Snažili jsme se tlačit, ale se svou
jízdou jsem nebyl příliš spokojen a Pavel se dostal v průběhu dne před nás. Vydařená byla z mého hlediska až finální pětadvacetikilometrová noční rychlostní zkouška, kde se nám podařilo přeskočit Pavla o dvacet sekund a posunout se na čtvrtou příčku českého šampionátu,“ popisuje svůj celkově spíše rozpačitý dojem ze soutěže Jaromír Tarabus, a dodává: „Děkujeme týmu celému týmu Romana Kresty, který se snažil nachystat auto na 110 %, přestože shoda náhod a počasí byly tentokrát spíše proti nám.“
„Po technických problémech sobotního dopoledne přišla skepse, ovšem v závěru jsme zabojovali krásnou vydařenou stíhačkou na poslední RZ, což nám náladu hodně zlepšilo. Celkově jsme rádi za dokončení soutěže a získali jsme i slušné prémiové body za umístění v jednotlivých etapách do českého mistrovství. Vše je do dalších závodů tedy otevřeno,“ shrnuje působení posádky Daniel Trunkát, a přidává poklonu početným divákům: „Absolutorium patří divákům, kterých bylo i přes maximálně nepříznivé počasí kolem trati setrvale opravdu velké množství. Měl jsem pocit, že zde v Rakousku přišlo na rally více lidí, než by přišlo v Čechách. Ostatně, právě z pohledu podnebních podmínek to byl opravdu famózní extrém. My jsme se s takovýmto počasím již setkali před několika lety při Wales Rally GB, ale věřím, že pro spoustu posádek to byly opravdu podmínky, které doposud nikde nezažily.“
Druhým letošním podnikem bude pro posádku tradiční Rally Šumava Klatovy, kde již lze očekávat výrazně odlišné jarní počasí. Pro další zajímavosti o dění v týmu můžete mezitím navštívit facebookový profil Tarabus&Trunkát Rally team nebo www.tarabus.cz.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.