VIDEO a FOTO; Tento týden bylo oznámeno, že Petter Solberg, minimálně pro sezonu 2013, ve WRC končí. Oficiální server šampionátu, wrc.com, pro nás připravilo vrcholy a pády jeho kariéry v MS v rally.
Vrcholy
Vítězství v MS v rally 2003: Tommi Mäkkinen seděl a čekal v cíly zkoušky Margam Park a počítal minuty. Když druhé Subaru týmu projelo cílovou čarou, tak se stal Petter Solberg mistrem světa. Petter tehdy ve Velké Británii vyhrál podruhé v řadě, tou dobou ho ale asi více zajímalo, že získal svůj první a zatím jediný titul mistra světa. Mäkkinen tehdy vyskočil z auta a Solberg skočil na něj. Fin byl totiž jeho kolega, kamarád a také mentor.
Zisk prvního vítězství v MS ve Velké Británii 2002: Petter měl tou dobou na kontě již pět podiových míst, a tak již chtěl vyhrát. Vítězství však přišlo až ke konci sezony. Do Walesu přijel poté, co dojel třetí ve Finsku, na San Remu a v Austrálii. Na konci závodu situovaného ve welšských lesích o první místo bojoval Nor a jezdec Fordu, Markko Märtin - oba byli tehdy považováni za nastupující generaci ve WRC. Nakonec zazářil Solberg.
Od nehody v shakedownu až k vítězství na Korzice 2003: Když Petter během shakedownu na Tour de Corse 2003 vyjel z trati, tak se zdálo, že má po soutěži. Japonské auto postavené britským Prodrivem přerazilo telegrafní stožár a start se zdál být velmi, velmi vzdálen, protože se startovalo již následující den. Petter nakonec odstartoval, velmi pomalu. Pak ale začal zrychlovat a zrychlovat, déšť zvládal lépe a lépe a nakonec se ocitl na špici a soutěž vyhrál. Sen se stal realitou.
Porážka Loeba v Británii 2004: Ne mnoho lidí dokázalo porazit Loeba v přímém souboji. Byla to opět zkouška Margam Park, která rozhodla o jeho vítězství nad Loebem, které bylo jedním z nejvíce dech beroucích v celé historii WRC. Vítězství nakonec těsně získal Solberg, Loeb si připsal první titul, po kterém následovalo dalších osm v řadě.
Od videa až k realitě, září 1998: Petter Solberg poslal Malcolmu Wilsonovi video mapující jeho předchozí rallyové úspěchy. Přes fyzické testy a zkušební jízdy se tak dostal k M-Sportu. Byl mu nabídnut testovací kontrakt, který skončil několika odjetými soutěžemi pro Ford World Rally Team brzy poté. Tím začala cesta Solberga ve WRC.
Pády
Těžká nehoda v Německu 2004: Solberg nikdy nebyl tím, kdo by měl nějaké velké havárky, Německo 2004 se ale stalo výjimkou. Nebylo to daleko od startu zkoušky Panzerplatte, když jeho Impreza vyjela z dráhy a trefila hinkelstein. Auto šlo několikrát přes střechu až nakonec přistálo na střeše na další z protitankových zátaras. Auto bylo totálně zničeno. Solberg a Phil Mills naštěstí zůstali nezraněni.
Vyjetí z trati ve Francii 2012: V levotočivé zatáčce byl Solberg moc široký a vylétl do vinice. Vzhledem k tomu, že znal cestu, tak věděl, že se na ní vrátí, a tak pokračoval v jízdě přímým směrem. Aniž by si toho ale všiml, tak cestu přejel a narazil do sloupu elektrického vedení. Tím odpojil přilehlou vesničku od elektrické energie.
Stáhnutí Subaru v roce 2008 z rally: Více jak tři roky od svého posledního vítězství ve WRC se Subaru stáhlo z nejvyššího patra rallysportu po sezoně 2008. Někteří tušili, že k tomuto rohodnutí dojde, Solberg však ne. Šokovalo ho to a nechalo ho to bez sedačky pro rok 2009. Naštěstí se dokázal vrátit se svým vlastním týmem. Na první zkoušce pro svůj vlastní tým získal nejrychlejší čas. (video zde)
Slzy ve Finsku 2007: Subaru se tehdy moc nedařilo. Solberg se snažil bojovat s pomalým vozem a kde jinde by se mu mělo zadařit, když ne ve Finsku, kde již z dřívějška držel nejrychlejší čas na zkoušce Ouninpohja. Teď si s autem ale nerozuměl a nebyl z něj schopen dostat rychlost. Po odstoupení po technické závadě tehdy Petter v servisu vypadal hodně, hodně smutně.
Žádné místo v roce 2013: Solberg se nikdy netajil tím, že rally a WRC jsou jeho životem. Dokonce to měl napsáno na zadní části jeho Xsary WRC. Teď si, alespoň pro příští rok, musí hledat jinou práci. Přitom má rychlost na vítězství v dalších soutěžích, možná i šampionátu, prostě jen nemá sedačku pro rok 2013.
Video mapující všech 13 vítězství Nora:
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.