Prodrive se bude v blízké budoucnosti starat i o motory značky BMW, které pohání jejich Mini John Cooper Works WRC. Díky tomuto kroku by mělo přijít první vítězství vozu Mini JCW WRC.
Prodrive pracuje neunavně na vývoji Mini JCW WRC. Během sezony jsme byli svědky vylepšení v oblasti motoru a aerodynamiky. V budoucnu se však bude britský tým starat i o vývoj motoru. Ve spolupráci s BMW v Mnichově ho chce tým zlepšit, aby tak udržel krok s konkurencí. To je práce pro jejich šéf inženýra Jasona Hilla, který se v minulosti spolupodílel na vývoji závodních motorů Aston Martin (Prodrive se staral o závodní divizi Aston Martin). Motory BMW o objemu 1,6l nepohánějí pouze JCW WRC, ale také BMW 320i ve WTCC.
"Motor Mini-BMW je velmi silný, ale vždy je potenciál pro ještě další zvýšení jeho výkonu. Přepracovali jsme kalibraci motoru, kontrolu turba a také nastavení převodů. V dlouhodobém horizontu budeme ve spolupráci s BMW pracovat na jeho evoluci. Pod tím máme hlavně na mysli mechanické změny, které by měly zkraje příštího roku přinést významný posun vpřed," míní Hill.
Například speciálně před rally ve Francii došlo ke změnám v mapování motoru, aby tak odpovídal konkurenčním pohonným jednotkám od Fordu a Citroënu. Specifikem Mini je jeho zvuk, který je snadno rozpoznatelný. "Víme, že šasi je velmi konkurenceschopné. Naše výkonnost při snížené přilnavosti se opravdu zlepšila," říká šéf týmu Prodrive Dave Wilcock.
"Také aerodynamika funguje velmi dobře. Auto je šetrné k pneumatikám. I na těchto oblastech pracujeme, ale je jasné, že se silnějším motorem budeme zajíždět lepší časy na tratích RZ. Víme, že jsme z motoru schopni dostat mnohem víc. Díky tomuto zlepšení bychom se měli být schopni dostat uplně na špici a snad zabojovat o první vítězství."
Podle Wilcocka je právě Hill tím pravým inženýrem pro tuto práci: "S Jasonem již spolupracuji více než 10 let. Pokud bych měl říci hlavní výhodu okruhových vozů značek Ford Mondeo, Ferrari 550 Maranello nebo různých aut značky Astonh Martin, pak to byl právě motor. V Le Mans získaly motory Jasona Hilla již tři vítězství."
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.