O tomto víkendu přijdou ke slovu opět po delší době asfaltové pneumatiky. Na programu je totiž Rally Deutschland, která je první ze tří zbývajících asfaltových soutěží sezony. Michelin pro své týmy nachystal dva úplně nové typy pneumatik Pilot Sport-Pneu.
Hrubý asfalt, nekompromisní betonové cesty, často vytahaný písek z vinic a místy velmi rychlé cesty spolkové země Sárska, tak by se dala charakterizovat Rally Deutschland. To v lesních pasážích, které bývají navíc často vlhké, leží zákeřný hladký asfalt. Letos se bude konat již 10. ročník soutěže, která bude určitě znovu velmi napínavá.
Jak moc je materiál na zkouškách v okolí centra soutěže, německého Trieru, namáhán, to nám ukáže zpětný pohled na loňský rok: více než 130 poškozených gum, ve 22 případech došlo i k poškození ráfku - to mluví za vše. Jezdecké chyby jsou na německé soutěži velmi tvdě trestány. Na úzkých a často až příliš rychlých cestách jsou typicky z jedné strany betonové zdi a z druhé strany hluboké srázy s vinohrady.
Podobně neúprostné jsou tzv. Hinkelsteiny, které ve vojenském prostoru Baumholder lemují široké tankové cesty. Jedná se o betonové špalky, které mohou každé rally auto velmi rychle proměnit v hromadu starého železa. Vloni jsme se i přes vysoké letní teploty dočkali prudkých dešťů, něco podobného se může stát i letos. To by samozřejmě ztížilo už tak dost náročné podmínky pro jezdce.
Michelin zareagoval na tuto extrémní výzvu a na sezonu 2012 vyvinul novou generaci asfaltových gum. Michelin Pilot Sport se teď tedy nabízí ve dvou variantách - H1 (tvrdá směs) a S1 (měkká směs). Oba dva druhy gumy mají stejný designový profil, nicméně směs H1 je primárně určena do suchých podmínek a S1 je určena do deště a smíšených podmínek. Zároveň by měly obě směsi mít zpevněnou boční strukturu, která by se měla obzvláště hodit na 46,5 km dlouhé zkoušce 'Arena Panzerplatte'.
I při ztrátě vzduchu z gumy by měly nové pneumatiky jezdci umožnit dojet do cíle RZ. Měly by být připraveny i na nemilosrdné přejezdy přes obrubníky, ke kterým určitě dojde na Power Stage, která se v Německu jede přímo v srdci Trieru. Jen pro představu, každá použitá guma se vrací ke specialistům Michelinu, kteří ji pečlivě analyzují.
"Nově vyvinutá Michelin Pilot Sport odpovídá extrémním podmínkám, které na pneumatiky přichystává Rally Deutschland. Chtěli jsme posílit její robustnost aniž bychom omezili jejich schopnost podávat výkony. A tak naši specialisté zkoncipovali novou a silnější konstrukci. Díky ní mohou naši jezdci dosáhnout cíle měřeného testu, i když z gumy už uteče veškerý vzduch. Tato guma byla připravena k nasazení již pro Rally Monte Carlo, naše partnerské týmy ji ale předtím nemohly otestovat. Proto bude debutovat až teď v Německu. Naši technici se budou starat o její konkurenceschopnost, na zpětnou vazbu od pilotů jsme velmi zvědaví," řekl Jacques Morelli, šéf závodního oddělení Michelinu.
Musíme ale mít také na paměti pravidlo, které omezuje počet gum, které mohou závodníci během sezony využít. Díky němu bude kladen velký důraz na spolehlivost a výdrž gum Michelin. Konkrétně to tedy znamená, že na jedno WRC auto může být během závodu včetně kvalifikace nasazeno (použito) 40 gum. Tedy přesně 5 pro každý servis. Dovoleny jsou také až dvě rezervy. Obzvláště za proměnlivého počasí to představuje výzvu pro rozmanité strategie, když mezi dvěma zkouškami můžeme často vidět, jak jezdec i spolujezdec různě přehazují gumy. V minulosti jsme mohli vidět i pokusy, kdy jezdci jeli na jedné straně auta s měkkými a na druhé s tvrdými gumami. Často také vídáme strategii nasazení gum tzv. "do kříže", která se již několikrát ukázala jako vítězné řešení.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.