Letos se do itineráře Rally Finland vrátila poprvé od roku 2007 známá zkouška Ouninpohja v plné délce (33 km). Je to absolutní klasika, která patří k jedněm z nejvzrušujícím RZ v MS vůbec. Nejlepší čas na tomto testu drží z roku 2004 Petter Solberg.
Pokud se mluví o Ouninpohji, tak jezdci používají superlativů jako jedinečná, beroucí dech, mimořádná. "Je to prvotřídní zkouška," řekl Petter Solberg. "Tento závod se bude rozhodovat na zkouškách jako Ouninpohja. Je to obrovská výzva a je velmi těžké jí jet. Rychlostní tempo je velmi vysoké, kdo zvolí pro skoky špatnou stopu, pro toho rally s jistotou skončila. Když perfektně zajedete Ouninpohju, tak je to neuvěřitelný pocit - je to směs úlevy, enormní hrdosti a pocitu štěstí."
Jari-Matti testoval v pátek a v sobotu, Petter seděl za volantem Fiesty RS WRC ve středu a ve čtvrtek a o testu mluvil jako o "nejlepším testu všech dob". Rally Finland, jak všichni víme, se vyznačuje dlouhými skoky. To samozřejmě vyžaduje velkou pozornost, zkušenost jezdců, precizně napsaný rozpis a speciální jezdecký styl. "Když přijedete ve 180ti na skok, musíte trochu ubrat z rychlosti," vysvěluje Jari-Matti Latvala. "Pokud jste moc rychlí, tak aerodynamika zatlačí zadní část auta dolů, zatímco předek bude nadále stoupat, což může být potom problém při dopadu. Lepší je jít před hranou trochu na brzdy, eventuelně podřadit o jeden stupeň, a pak skok přejet pod plným plynem. Brzdit během skoku je špatné, protože auto pak zapruží a špatně se ovládá - to platí i pro přistání v problémech."
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?