Přečtěte si zajímavé interview ze serveru rallye-magazin.de, kterého se účastnila rallyová legenda, Walter Röhrl, a dvojnásobný mistr světa F1, Sebastian Vettel.
Jezdci F1 jsou specialisté, jezdci rally jsou univerzálové, dalo by se to tak říci? Jaké jsou rozdíly mezi jezdci z těchto dvou disciplín motorsportu?Walter Röhrl: Je to jednoduché, jezdci F1 žijí z perfekcionismu, jezdci rally z umění improvizovat.
Sebastian Vettel: Obě sportovní odvětví jsou velmi rozdílná. I když ve spoustě oblastí jde o stejné věci - pocit jezdce, um jezdce - vše se to spojí k tomu, abyste tlačili sebe a svoje auto na maximum. V F1 se ale postaví všech 24 jezdců na místa a pak se odstartuje. V rally jedete sami proti stopkám, není tam žádný duel, to je jako u nás v kvalifikaci.
Co se může profesionální jezdec Formule 1 naučit od profesionálního jezdce rally?WR: Něco o oládání auta.
SV: Kromě věcí ohledně ovládání auta především rychle reagovat, když se děje něco neočekávaného. Zde jsou jezdci rally absolutně výjimeční. Při nějakém takovém incidentu reaguje rally jezdec občas hůře, jezdíme dlouho ve stejném rytmu.
Otočíme otázku: Co se může profesionální rallyový pilot naučit od profesionálního jezdce F1?WR: Dokonalost, tedy schopnost jet v absolutně čisté stopě.
Abychom ještě jednou porovnali otázku fyziky auta: V F1 to nemůže v zatáčkách uklouznout, v rally se driftuje často. Proč tomu tak je?WR: Je to otázka povrchu. Na asfaltu je čistý styl tím nejrychlejším, na kluzkém podkladu je to drift. Když pošlete předek auta na vnitřek zatáčky, tak odstředivá síla a výkon auta způsobí, že můžete jet rychleji než při běžné jízdě.
SV: Nás stojí každý smyk čas. Ale i v rally se mění jezdecký styl v závislosti na povrchu. Na asfaltu není zrovna nejlepší moc driftovat. Samozřejmě to vypadá dobře, když vidíte rally auto ve smyku, v F1 je to stejné, jen zde hraje aerodynamika větší roli.
Pane Röhrl, jednou jste řekl: ´Jízda autem pro mě začíná tam, kde auto řídím pedálem místo volantem. Všechno ostatní je jen dělání práce.´ Jsou pro vás tedy jezdci F1 "řidiči" nebo "pracovníky"?WR: Vidím to asi takto: V rally jet čistou stopu znamená velmi těžkou práci. Řídit auto pedálem je oproti tomu legrace. Já jsem se jako jezdec, který pracoval, do rally snažil čistý styl zavést a také proto jsem byl úspěšný.
Pane Röhrl, ve vaší dlouhé a úspěšné kariéře jste si zkusil snad každou disciplínu motorsportu. Jel jste někdy také s autem F1?WR: Jednou byla srovnávací jízda s mistrem světa F1, Emersonem Fittipadlim. To se psal rok 1980 a já získal můj první tittul. Moje výška 1,96m byla mým největším handicapem. (jen dodejme, že Fittipadli vyhrál s vozem F1 o 3s a Röhrl s rally autem o 28s)
Sebastiane, chtěl by sis někdy vyzkoušet rallyové auto?SV: Určitě by mě to nadchlo. Ještě jsem nikdy neměl možnost si rallyové auto vyzkoušet, ale občas jsem byl s autem na ledě. Byla to obrovská zábava, když se člověk může trochu sklouznout a umí to. Ale rallyová zkouška někde v lese, kde jsou vpravo i vlevo stromy, to je trochu o něčem jiném. Jako okruhový jezdec musíte ze začátku počítat asi s velkým adrenalinem a musíte se hodně soustředit na jízdu.
ADAC Rallye Deutschland, německý závod kalednáře MS, se pojede od 23. do 26. srpna v Trieru a jeho okolí. Formule 1 má v té době volno, nepřijedeš se podívat?SV: Již jsem byl několikrát na rally ve Finsku. Je senzační, jak rychle auta na tomto povrchu jedou. Je jednoduše neuvěřitelné, jak precizně jezdci jedou, skáčou a zkoušky těmi lesy s průměrem 140 nebo 150 km/h absolvují. Rallye Deutschland by byla něčím novým a lákavým, uvidíme, jestli to letos klapne. Mám ještě jednu otázku na Waltera: Jsi jediným, s kým bych si chtěl dát kolo na Nordschleife Nürburgringu. Svezeš mě?
WR: Samozřejmě, i když asi budeš prvním spolujezdcem, který mě trochu znervozní.
A ještě poslední otázka, co bylo nejvtipnější zprávou během vašich kariér v motorsportu?SV: Pfff, nejvtipnější zpráva...příjde na to, co se myslí pod vtipným. Walter k tomu možná bude mít více co říct, protože už tu je déle. Ale jedna věc je jasná: Člověk žije sportem, je to srdcová záležitost, a tak se u toho občas musíme i pobavit. To k tomu paří, jinak by to nebylo ono.
WR: Zkraťme to: Jen ztěží přijdou nějaké vtipné zprávy, vždy to bylo vážné!
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.