Přečtěte si zajímavé interview ze serveru rallye-magazin.de, kterého se účastnila rallyová legenda, Walter Röhrl, a dvojnásobný mistr světa F1, Sebastian Vettel.
Jezdci F1 jsou specialisté, jezdci rally jsou univerzálové, dalo by se to tak říci? Jaké jsou rozdíly mezi jezdci z těchto dvou disciplín motorsportu?Walter Röhrl: Je to jednoduché, jezdci F1 žijí z perfekcionismu, jezdci rally z umění improvizovat.
Sebastian Vettel: Obě sportovní odvětví jsou velmi rozdílná. I když ve spoustě oblastí jde o stejné věci - pocit jezdce, um jezdce - vše se to spojí k tomu, abyste tlačili sebe a svoje auto na maximum. V F1 se ale postaví všech 24 jezdců na místa a pak se odstartuje. V rally jedete sami proti stopkám, není tam žádný duel, to je jako u nás v kvalifikaci.
Co se může profesionální jezdec Formule 1 naučit od profesionálního jezdce rally?WR: Něco o oládání auta.
SV: Kromě věcí ohledně ovládání auta především rychle reagovat, když se děje něco neočekávaného. Zde jsou jezdci rally absolutně výjimeční. Při nějakém takovém incidentu reaguje rally jezdec občas hůře, jezdíme dlouho ve stejném rytmu.
Otočíme otázku: Co se může profesionální rallyový pilot naučit od profesionálního jezdce F1?WR: Dokonalost, tedy schopnost jet v absolutně čisté stopě.
Abychom ještě jednou porovnali otázku fyziky auta: V F1 to nemůže v zatáčkách uklouznout, v rally se driftuje často. Proč tomu tak je?WR: Je to otázka povrchu. Na asfaltu je čistý styl tím nejrychlejším, na kluzkém podkladu je to drift. Když pošlete předek auta na vnitřek zatáčky, tak odstředivá síla a výkon auta způsobí, že můžete jet rychleji než při běžné jízdě.
SV: Nás stojí každý smyk čas. Ale i v rally se mění jezdecký styl v závislosti na povrchu. Na asfaltu není zrovna nejlepší moc driftovat. Samozřejmě to vypadá dobře, když vidíte rally auto ve smyku, v F1 je to stejné, jen zde hraje aerodynamika větší roli.
Pane Röhrl, jednou jste řekl: ´Jízda autem pro mě začíná tam, kde auto řídím pedálem místo volantem. Všechno ostatní je jen dělání práce.´ Jsou pro vás tedy jezdci F1 "řidiči" nebo "pracovníky"?WR: Vidím to asi takto: V rally jet čistou stopu znamená velmi těžkou práci. Řídit auto pedálem je oproti tomu legrace. Já jsem se jako jezdec, který pracoval, do rally snažil čistý styl zavést a také proto jsem byl úspěšný.
Pane Röhrl, ve vaší dlouhé a úspěšné kariéře jste si zkusil snad každou disciplínu motorsportu. Jel jste někdy také s autem F1?WR: Jednou byla srovnávací jízda s mistrem světa F1, Emersonem Fittipadlim. To se psal rok 1980 a já získal můj první tittul. Moje výška 1,96m byla mým největším handicapem. (jen dodejme, že Fittipadli vyhrál s vozem F1 o 3s a Röhrl s rally autem o 28s)
Sebastiane, chtěl by sis někdy vyzkoušet rallyové auto?SV: Určitě by mě to nadchlo. Ještě jsem nikdy neměl možnost si rallyové auto vyzkoušet, ale občas jsem byl s autem na ledě. Byla to obrovská zábava, když se člověk může trochu sklouznout a umí to. Ale rallyová zkouška někde v lese, kde jsou vpravo i vlevo stromy, to je trochu o něčem jiném. Jako okruhový jezdec musíte ze začátku počítat asi s velkým adrenalinem a musíte se hodně soustředit na jízdu.
ADAC Rallye Deutschland, německý závod kalednáře MS, se pojede od 23. do 26. srpna v Trieru a jeho okolí. Formule 1 má v té době volno, nepřijedeš se podívat?SV: Již jsem byl několikrát na rally ve Finsku. Je senzační, jak rychle auta na tomto povrchu jedou. Je jednoduše neuvěřitelné, jak precizně jezdci jedou, skáčou a zkoušky těmi lesy s průměrem 140 nebo 150 km/h absolvují. Rallye Deutschland by byla něčím novým a lákavým, uvidíme, jestli to letos klapne. Mám ještě jednu otázku na Waltera: Jsi jediným, s kým bych si chtěl dát kolo na Nordschleife Nürburgringu. Svezeš mě?
WR: Samozřejmě, i když asi budeš prvním spolujezdcem, který mě trochu znervozní.
A ještě poslední otázka, co bylo nejvtipnější zprávou během vašich kariér v motorsportu?SV: Pfff, nejvtipnější zpráva...příjde na to, co se myslí pod vtipným. Walter k tomu možná bude mít více co říct, protože už tu je déle. Ale jedna věc je jasná: Člověk žije sportem, je to srdcová záležitost, a tak se u toho občas musíme i pobavit. To k tomu paří, jinak by to nebylo ono.
WR: Zkraťme to: Jen ztěží přijdou nějaké vtipné zprávy, vždy to bylo vážné!
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?