Jako noc a den popisuje dvě odlišné etapy Rally San Marino Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu.
Republika San Marino, stát obklopený Itálií, který má na dohled pláže přímořského letoviska Rimini, bude od nadcházejícího pátku hostit další závod FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel, stejně jako soutěž IRC – Intercontinental Rally Challenge. Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem letos poprvé odstartují se svým špičkově připraveným Opelem Kadett C – GT/E, 16V na šotolinové rally a pokusí se vylepšit jejich stávající třetí místo v průběžné klasifikaci mistrovství Evropy kategorie II, kde obhajují titul mistrů Evropy. Předchozí Ypres Rally, kde Janota s Vyoralem obsadili celkově třetí místo v mistrovství Evropy a druhé místo v kategorii II, už jejich bodové konto slušně vylepšila. Hájek Historic Czech National Rally Team dělá všechno proto, aby to v San Marinu dopadlo pro žlutý Opel podobně. Tým před odjezdem z České republiky testoval a dle slov Miroslava Janoty se mu podařilo najít i vhodnou trať simulující věrně podmínky při nadcházející Rally San Marino.
Rally San Marino odstartuje v pátek do první etapy rychlostních zkoušek a v sobotu odpoledne dorazí první závodníci do cíle této náročné šotolinové rally, kde Českou republiku reprezentuje Hájek Historic Czech National Rally Team.
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „San Marino mě doslova upoutalo svou krásou. Je to nádherné místo, na dohled od pláží moře. Trochu nám dělá problém zvyknout si na velmi vysoké teploty, které tedy od soboty panují. Ve stínu je stále kolem 40 stupňů a to je opravdu dost. Po prvním dnu seznamovacích jízd můžu říct, že nás čeká nesmírně těžký závod, kdy se dvě etapy od sebe odlišují jako noc a den. První se odehrává na krásné šotolině, která je hladká a je to sen každého závodníka rally, ale druhá je na některých místech tak rozbitá, že bych musel mít závodního offroad, abych tady mohl jet rychle. Tahle místa budou jen o přežití. První etapa je ale přesně to, co jsme natestovali před odjezdem z ČR. Při testu jsme zkoušeli i nové tlumiče PROTLUM a ukázali se omnoho lepší, než to, na čem jsme dosud závodili. Věřím, že i v závodě to bude velký posun. Trochu mě na místě zaskočil lehký pořadatelský chaos. Každý si tady tak nějak dělá co chce, nějaký plán seznamovacích jízd moc nefunguje. Je to Italská soutěž a jednoznačně udělaná pro Italy. Je to vidět i na startovní listině, kdy jsou kvůli zametání tratě největší italská esa až na konci startovní listiny. Tak to ale prostě je. Těším se moc na páteční rychlostní zkoušku, která se na 6,5 kilometrech celá jede na asfaltu, ale jsou tady předepsané šotolinové pneumatiku. Bude to trochu jako jízda na ledě, ale to je to, o čem jsem vždycky snil. Bude to pro diváky opravdu něco :).“
Karel Jirátko, poradce týmu: „Mirek už správně řekl, že dvě zdejší etapy se od sebe ohromě odlišují, a tak to přesně je. Ve druhé etapě to bude o rozumu, kdo doveze auto do cíle. Nejde tady bezhlavě závodit a zničit auto na druhé vložce. Z logistického hlediska je tady pro náš tým hodně těžké plánovat servisy po rychlostních zkouškách, protože oblast je hodně hustě osídlena a všude je spleť nejrůznějších silniček a vesniček. Je to těžké na orientaci pro nás i pro posádku, která nemá úplně přesně vypracovaný harmonogram od pořadatelů. V první etapě budeme mít hlavní servis na jednom místě, ale ve druhé etapě se musí tým rozdělit na dvě poloviny a pokrýt všechny rychlostní zkoušky.“
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Musím se přiznat, že tak rozbité tratě, jako je sobotní etapa, jsem nikdy neviděl. Je to skutečně na offroad. To bude jen o přežití a o taktice. Asi nebude problém tady vyhrát jednu rychlostní zkoušku, ale to může být zkouška úplně poslední, protože na tom zničíte auto. Je to horší povrch než v Řecku a je trochu s podivem, že na tom závodí historici. Ale taková je rally a v tom je kouzlo evropských závodů, že každý je jiný. Bude to hodně o štěstí, velkou roli budou hrát i defekty, kdy naše 13“ kolečka jsou dost v nevýhodě. Takže: No, a držme si palce…“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.