Jako noc a den popisuje dvě odlišné etapy Rally San Marino Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu.
Republika San Marino, stát obklopený Itálií, který má na dohled pláže přímořského letoviska Rimini, bude od nadcházejícího pátku hostit další závod FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel, stejně jako soutěž IRC – Intercontinental Rally Challenge. Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem letos poprvé odstartují se svým špičkově připraveným Opelem Kadett C – GT/E, 16V na šotolinové rally a pokusí se vylepšit jejich stávající třetí místo v průběžné klasifikaci mistrovství Evropy kategorie II, kde obhajují titul mistrů Evropy. Předchozí Ypres Rally, kde Janota s Vyoralem obsadili celkově třetí místo v mistrovství Evropy a druhé místo v kategorii II, už jejich bodové konto slušně vylepšila. Hájek Historic Czech National Rally Team dělá všechno proto, aby to v San Marinu dopadlo pro žlutý Opel podobně. Tým před odjezdem z České republiky testoval a dle slov Miroslava Janoty se mu podařilo najít i vhodnou trať simulující věrně podmínky při nadcházející Rally San Marino.
Rally San Marino odstartuje v pátek do první etapy rychlostních zkoušek a v sobotu odpoledne dorazí první závodníci do cíle této náročné šotolinové rally, kde Českou republiku reprezentuje Hájek Historic Czech National Rally Team.
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „San Marino mě doslova upoutalo svou krásou. Je to nádherné místo, na dohled od pláží moře. Trochu nám dělá problém zvyknout si na velmi vysoké teploty, které tedy od soboty panují. Ve stínu je stále kolem 40 stupňů a to je opravdu dost. Po prvním dnu seznamovacích jízd můžu říct, že nás čeká nesmírně těžký závod, kdy se dvě etapy od sebe odlišují jako noc a den. První se odehrává na krásné šotolině, která je hladká a je to sen každého závodníka rally, ale druhá je na některých místech tak rozbitá, že bych musel mít závodního offroad, abych tady mohl jet rychle. Tahle místa budou jen o přežití. První etapa je ale přesně to, co jsme natestovali před odjezdem z ČR. Při testu jsme zkoušeli i nové tlumiče PROTLUM a ukázali se omnoho lepší, než to, na čem jsme dosud závodili. Věřím, že i v závodě to bude velký posun. Trochu mě na místě zaskočil lehký pořadatelský chaos. Každý si tady tak nějak dělá co chce, nějaký plán seznamovacích jízd moc nefunguje. Je to Italská soutěž a jednoznačně udělaná pro Italy. Je to vidět i na startovní listině, kdy jsou kvůli zametání tratě největší italská esa až na konci startovní listiny. Tak to ale prostě je. Těším se moc na páteční rychlostní zkoušku, která se na 6,5 kilometrech celá jede na asfaltu, ale jsou tady předepsané šotolinové pneumatiku. Bude to trochu jako jízda na ledě, ale to je to, o čem jsem vždycky snil. Bude to pro diváky opravdu něco :).“
Karel Jirátko, poradce týmu: „Mirek už správně řekl, že dvě zdejší etapy se od sebe ohromě odlišují, a tak to přesně je. Ve druhé etapě to bude o rozumu, kdo doveze auto do cíle. Nejde tady bezhlavě závodit a zničit auto na druhé vložce. Z logistického hlediska je tady pro náš tým hodně těžké plánovat servisy po rychlostních zkouškách, protože oblast je hodně hustě osídlena a všude je spleť nejrůznějších silniček a vesniček. Je to těžké na orientaci pro nás i pro posádku, která nemá úplně přesně vypracovaný harmonogram od pořadatelů. V první etapě budeme mít hlavní servis na jednom místě, ale ve druhé etapě se musí tým rozdělit na dvě poloviny a pokrýt všechny rychlostní zkoušky.“
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Musím se přiznat, že tak rozbité tratě, jako je sobotní etapa, jsem nikdy neviděl. Je to skutečně na offroad. To bude jen o přežití a o taktice. Asi nebude problém tady vyhrát jednu rychlostní zkoušku, ale to může být zkouška úplně poslední, protože na tom zničíte auto. Je to horší povrch než v Řecku a je trochu s podivem, že na tom závodí historici. Ale taková je rally a v tom je kouzlo evropských závodů, že každý je jiný. Bude to hodně o štěstí, velkou roli budou hrát i defekty, kdy naše 13“ kolečka jsou dost v nevýhodě. Takže: No, a držme si palce…“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?