Páté místo absolutního pořadí, třetí v kategorii II a vítězství ve skupině 3. To je výsledek Mirka Janoty a Lukáše Vyorala v Maďarsku.
Maďarská Mecsek Rally byla čtvrtým závodem FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel, které se letos Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem a Opelem Kadett C/GT-E, 16V zúčastnili. Po svém prvním společném startu ve Španělsku následovala Rally SanRemo a po ní domácí Rallye Vltava. Hájek Historic Czech National Rally Team, který v tomto roce obhajuje titul mistrů Evropy rally historických vozidel, trápily v počátku roku technické problémy, které byly ale po vítězství na Rallye Český Krumlov zapomenuty.
Maďarská Mecsek Rally svým charakterem nebyla příliš přátelská k méně výkonnému Opelu Kadett C/GT-E, 16V. Trať, která místy připomínala spíše okruhové závody, či závody do vrchu, seděla více výkonným vozům Porsche. Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem i přesto v průběhu soutěže zajeli několik výsledků mezi pěti nejrychlejšími vozy, a jejich maximem byl druhý nejrychlejší čas na noční rychlostní zkoušce v první etapě, která byla navíc zkrápěná vodou. Technický pokrok nejde zastavit, stejně jako se nedají obelstít fyzikální zákony a vozy, které jsou výkonově o zhruba osmdesát koní silnější proti Janotově vozu, měly na hodně rychlých a širokých tratích navrch. I přesto se Janotovi s Vyoralem dařilo udržet pozici, kterou si vybudovali v první etapě a do cíle maďarské Mécsek Rally dojeli na skvělém pátém místě absolutní klasifikace, třetím v kategorii II a zvítězili ve své třídě C3. Pro Hájek Historic Czech National Rally Team se výsledek z maďarské Mécsek Rally stal letos dosavadním maximem a přivážejí si domů velmi cenné body v napínavě rozjetém šampionátu.
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Na rychlostních zkouškách jsme odvedli maximum toho, co umíme. Za deště se nám dařilo držet krok s výkonnějšími vozy, ale za sucha se karta obrátila a snažili jsme se udržet pozici. Hlavně na nejdelší rychlostní zkoušce, která měřila 28 kilometrů, jsme jeli maximum auta i posádky, přesto jsme tady dvakrát dostali asi minutu. Dobrý řidič s Porsche si z nás na této skoro okruhové trati udělá trhací kalendář. Náš Opel je ideální na úzkou a rozbitou trať. Za svou kariéru jsem při stoprocentním výkonu posádky takový obklad ještě nedostal. Zrychlit se už příliš nedalo, a i tak jsme na téhle RZ zažili asi pět krizovek, kdy už jsem čekal, že „to zazvoní“. Body, které z Maďarska vezeme, byly těžce vydřené a mám z nich radost.“
Karel Jirátko, poradce týmu: „Pro mě je pozitivním zjištěním to, že tým je skutečně maximálně profesionální a panuje v něm perfektní nálada. To je pro další výsledky nezbytný předpoklad. Ctirad Hájek do týmu vkládá velké prostředky a hlavně velký kus srdce a nadšení. To se dnes už moc nevidí. Mechanici, pod vedením Toníka Sůsy, si skvěle poradili se všemi technickými problémy, které nás potkaly. Vůz dokonale znají a dokáží si poradit v každé situaci. Se sportovním výsledkem, který posádka předvedla, musíme být spokojení, protože kluci odvedli svoje maximum, a vůz podle mého názoru vyždímali k maximu. Proti silným vozům Porsche na této trati nebylo příliš šancí, přesto se o to kluci pokusili a bojovali. Já pojedu z Maďarska domů spokojený.“
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Co k tomu dále dodat? Vše již bylo řečeno. Každopádně s výkonem celého týmu jsem spokojený, všichni podali maximální výkon. Zajeli jsme krásné časy na rychlostních zkouškách a ukázali jsme, jaké jsou maximální možnosti našeho Opelu. Děkuji Karlu Jirátkovi za obrovskou pomoc a zkušenosti, které nám předává. Jsem rád, že přijal nabídku na další spolupráci s týmem a pojede s námi dál. Karel se vrátil do mistrovství Evropy historiků, kde sám před lety čtyři roky závodil. Taktéž chci poděkovat všem našim partnerům, bez nichž by nebylo možné reprezentovat, v čele s Opel C&S. “
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.