Když se na podzim loňského roku šéf továrního týmu Ford Malcolm Wilson účastnil tiskové konference, na které Czech Ford National Team odkrýval své plány s Fiestou WRC, snažil se spíše krotit případná nekritická očekávání. Jeho odhad termínu, kdy budou moci fanoušci i odborníci očekávat výsledky, které prokáží Prokopovy jezdecké kvality, byl Portugalská nebo spíše Řecká rally.
Zdůvodnil jej přitom tím, že až na těchto soutěžích je možno očekávat konstantní charakter tratí a jejich povrchů, což umožní ten správný jezdecký progres. Za svůj odhad času, potřebnému k prvnímu velmi kvalitnímu výsledku pro český tým, zaslouží principál modrého oválu za jedna. V odůvodnění se však stěží mohl mýlit více – letošní Vodafone Rally de Portugal byla jednou z nejtěžších, nejnevyzpytatelnějších a nejproměnlivějších soutěží jaké MS v rally v posledních letech pamatuje. A právě z této přetěžké soutěže vytěžila posádka Martin Prokop – Zdeněk Hrůza v teprve čtvrtém závodě s vozem kategorie WRC své osobní maximum – 6.místo absolutní klasifikace!!
„Spokojenost je slabé slovo! Kdyby nám někdo před startem řekl, že budeme šestí, asi bychom jej považovali za milého snílka. Měli jsme v závodě tolik problémů, kolik jindy za půl sezóny, každý člen týmu do jednoho ze sebe musel vydat maximum,“ říká spokojeností zářící manažer Quirin Muller. „Problémy se nám vlastně vyhnuly jen v nejklíčovějším okamžiku závodu, v pátečních zkouškách, kdy panovaly naprosto nepopsatelné podmínky a posádka si s nimi nejen dokázala poradit, ale využili jsme je k obratu ve vývoji soutěže.“
Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou měli před nedělními 115 kilometry náročných testů jediný úkol – udržet průběžné šesté místo. Jak těžké to bylo? „V Portugalsku letos nebylo lehké nic. Snažili jsme se jet tempo, které nepředstavovalo riziko nějaké zásadní chyby, ale ta může na zdejších tratích přijít i při tom sebeopatrnějším přístupu. Jen se podívejte, kolik špičkových jezdců tady nějakou vyrobilo. Tady to skutečně nebylo o nějakém „flat out“ přístupu,“ říká Martin Prokop v cíli soutěže. Jeho slova potvrzuje i skutečnost, že vítěz rally, Fin Mikko Hirvonen nevyhrál jedinou rychlostní zkoušku!
Přesto, že se Prokop s Hrůzou zaměřili na udržení skvělé pozice, na předposledním testu svitla naděje dokonce na vylepšení výsledku. Ačkoli se průběžně pátý Katařan Al-Attyiah již také nikam bezhlavě nehnal, přesto se při svém poněkud rozevlátém stylu nevyvaroval defektu, přišel o vybudovaný náskok a do cíle testu dorazil dokonce s mankem 6,4 sekundy na českou dvojici. Naděje na vyrovnání výsledků Kresty a Kopeckého znovu žila….
Na start se posledního, pětikilometrového testu, takzvané Power Stage se Ford Fiesta WRC Czech Ford National Teamu blížil za hustého deště, který povrch měnil v kluznou plochu ve školy smyku. A na voze byly nazuty pouze tvrdé, nevhodné pneumatiky z rezervy. Vzorek těch lepších vzal totiž na předchozí RZ úplně za své. „I na mizerných gumách bychom to ale měli na 5 km udržet. Něco jsem ale „vyrobil“ při předstartovní proceduře a startovací program začal „bláznit“ předčasně. Pak máte v podstatě 2 možnosti – buď riskovat možné přetočení motoru nebo okamžitě odstartovat. Takže jsem to tam pochopitelně pustil a vjel do RZ s přesvědčením, že jsem ulil start a bude následovat penalizace. První třetinu zkoušky jsem z toho byl úplně vyjevený a dělal chybu za chybou. Ruce bych si ukousnul,“ smál se v cíli Martin Prokop své nové zkušenosti. „Nasser si pak nechal do auta posílat detailně naše mezičasy, nastoupil do toho ve velkém stylu a dal nám to i s úroky. Asi to tak mělo být, páté místo si opravdu zasloužil víc!“, dodává sportovně český jezdec. Jak dlouho to mrzelo? „Asi tak dvě a půl vteřiny. Od té doby se už jenom radujeme z šestého místa, které je pro nás po téhle těžké soutěži a všech potížích ohromnou satisfakcí a pochopitelně posunem na naší pouti světem WRC!“
To však jihlavský jezdec ještě zdaleka netušil, že je mu v Portugalsku vyrovnání nejlepšího výsledku českých jezdců v Mistrovství světa v rally, pátých míst Romana Kresty a Jana Kopeckého opravdu souzeno. V době, kdy už posádka spolu s vedením týmu seděla v letadle, padlo nečekané rozhodnutí technických komisařů – Hirvonen je vyloučen, vítězem Rally de Portugal se stává Mads Ostberg, Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou se posunují na pátou pozici!
„Co na to říct? Že jsme v letadle předvedli skutečně velmi bojovný spánek? Pro Mikka musí být vyloučení v cíli tak těžké soutěže velmi frustrující, neznáme zatím detaily, zda šlo o něco zásadního nebo banalitu. Body navíc se nám pochopitelně hodit budou, ale způsob, jak jsme k nim přišli nás moc netěší,“ říkal na nočním letišti ještě rozespalý a překvapený Martin Prokop.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.