Když se na podzim loňského roku šéf továrního týmu Ford Malcolm Wilson účastnil tiskové konference, na které Czech Ford National Team odkrýval své plány s Fiestou WRC, snažil se spíše krotit případná nekritická očekávání. Jeho odhad termínu, kdy budou moci fanoušci i odborníci očekávat výsledky, které prokáží Prokopovy jezdecké kvality, byl Portugalská nebo spíše Řecká rally.
Zdůvodnil jej přitom tím, že až na těchto soutěžích je možno očekávat konstantní charakter tratí a jejich povrchů, což umožní ten správný jezdecký progres. Za svůj odhad času, potřebnému k prvnímu velmi kvalitnímu výsledku pro český tým, zaslouží principál modrého oválu za jedna. V odůvodnění se však stěží mohl mýlit více – letošní Vodafone Rally de Portugal byla jednou z nejtěžších, nejnevyzpytatelnějších a nejproměnlivějších soutěží jaké MS v rally v posledních letech pamatuje. A právě z této přetěžké soutěže vytěžila posádka Martin Prokop – Zdeněk Hrůza v teprve čtvrtém závodě s vozem kategorie WRC své osobní maximum – 6.místo absolutní klasifikace!!
„Spokojenost je slabé slovo! Kdyby nám někdo před startem řekl, že budeme šestí, asi bychom jej považovali za milého snílka. Měli jsme v závodě tolik problémů, kolik jindy za půl sezóny, každý člen týmu do jednoho ze sebe musel vydat maximum,“ říká spokojeností zářící manažer Quirin Muller. „Problémy se nám vlastně vyhnuly jen v nejklíčovějším okamžiku závodu, v pátečních zkouškách, kdy panovaly naprosto nepopsatelné podmínky a posádka si s nimi nejen dokázala poradit, ale využili jsme je k obratu ve vývoji soutěže.“
Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou měli před nedělními 115 kilometry náročných testů jediný úkol – udržet průběžné šesté místo. Jak těžké to bylo? „V Portugalsku letos nebylo lehké nic. Snažili jsme se jet tempo, které nepředstavovalo riziko nějaké zásadní chyby, ale ta může na zdejších tratích přijít i při tom sebeopatrnějším přístupu. Jen se podívejte, kolik špičkových jezdců tady nějakou vyrobilo. Tady to skutečně nebylo o nějakém „flat out“ přístupu,“ říká Martin Prokop v cíli soutěže. Jeho slova potvrzuje i skutečnost, že vítěz rally, Fin Mikko Hirvonen nevyhrál jedinou rychlostní zkoušku!
Přesto, že se Prokop s Hrůzou zaměřili na udržení skvělé pozice, na předposledním testu svitla naděje dokonce na vylepšení výsledku. Ačkoli se průběžně pátý Katařan Al-Attyiah již také nikam bezhlavě nehnal, přesto se při svém poněkud rozevlátém stylu nevyvaroval defektu, přišel o vybudovaný náskok a do cíle testu dorazil dokonce s mankem 6,4 sekundy na českou dvojici. Naděje na vyrovnání výsledků Kresty a Kopeckého znovu žila….
Na start se posledního, pětikilometrového testu, takzvané Power Stage se Ford Fiesta WRC Czech Ford National Teamu blížil za hustého deště, který povrch měnil v kluznou plochu ve školy smyku. A na voze byly nazuty pouze tvrdé, nevhodné pneumatiky z rezervy. Vzorek těch lepších vzal totiž na předchozí RZ úplně za své. „I na mizerných gumách bychom to ale měli na 5 km udržet. Něco jsem ale „vyrobil“ při předstartovní proceduře a startovací program začal „bláznit“ předčasně. Pak máte v podstatě 2 možnosti – buď riskovat možné přetočení motoru nebo okamžitě odstartovat. Takže jsem to tam pochopitelně pustil a vjel do RZ s přesvědčením, že jsem ulil start a bude následovat penalizace. První třetinu zkoušky jsem z toho byl úplně vyjevený a dělal chybu za chybou. Ruce bych si ukousnul,“ smál se v cíli Martin Prokop své nové zkušenosti. „Nasser si pak nechal do auta posílat detailně naše mezičasy, nastoupil do toho ve velkém stylu a dal nám to i s úroky. Asi to tak mělo být, páté místo si opravdu zasloužil víc!“, dodává sportovně český jezdec. Jak dlouho to mrzelo? „Asi tak dvě a půl vteřiny. Od té doby se už jenom radujeme z šestého místa, které je pro nás po téhle těžké soutěži a všech potížích ohromnou satisfakcí a pochopitelně posunem na naší pouti světem WRC!“
To však jihlavský jezdec ještě zdaleka netušil, že je mu v Portugalsku vyrovnání nejlepšího výsledku českých jezdců v Mistrovství světa v rally, pátých míst Romana Kresty a Jana Kopeckého opravdu souzeno. V době, kdy už posádka spolu s vedením týmu seděla v letadle, padlo nečekané rozhodnutí technických komisařů – Hirvonen je vyloučen, vítězem Rally de Portugal se stává Mads Ostberg, Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou se posunují na pátou pozici!
„Co na to říct? Že jsme v letadle předvedli skutečně velmi bojovný spánek? Pro Mikka musí být vyloučení v cíli tak těžké soutěže velmi frustrující, neznáme zatím detaily, zda šlo o něco zásadního nebo banalitu. Body navíc se nám pochopitelně hodit budou, ale způsob, jak jsme k nim přišli nás moc netěší,“ říkal na nočním letišti ještě rozespalý a překvapený Martin Prokop.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.