AKTUALIZACE CÍL; Vítězem náročné Rally de Portugal byl původně Mikko Hirvonen, nicméně komisaři našli nějaké nepovolené díly na jeho voze, a tak Mikka penalizovali. Vítězem tedy je Mads Ostberg. Martin Prokop nakonec pátý.
Opravené výsledky po penalizaci Hirovnena (více o penalizaci zde):
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta navedoucího 1. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta RS WRC 4:21:16,1 --- 2. Novikov E. - Giraudet D.Ford Fiesta RS WRC +1:33,2 3. Solberg P. - Patterson C. Ford Fiesta RS WRC +1:55,6 4. Al-Attiyah N. - Bernacchini G. Citroën DS3 WRC +6:05,8 5. Prokop M. - Hrůza Z.Ford Fiesta RS WRC +20s +6:09,2 6. Kuipers D. - Buysmans R.Ford Fiesta RS WRC +6:47,3 7. Ogier S. - Ingrassia J.Škoda Fabia S2000 +7:09,0 8. Neuville T. - Gilsoul N. Citroën DS3 WRC +8:37,9 9. Ketomaa J. - Stenberg M.Ford Fiesta RS WRC +9:52,8 10. van Merksteijn P. jr - Chevaillier E. Citroën DS3 WRC +10:11,0Výsledky po RZ22:
Druhý průjezd zkouškou Silves zvládl nejlépe Petter Solberg, osm vteřin před Hirvonennem a Neuvillem. Novikovovi praská plynové lanko a Giraudet tlačí auto ze stopky. Taky ještě začalo pršet. Prokop zajíždí jedenáctý čas a podle jeho slov, má už jen dvě tvrdé a dvě měkké pneumatiky.
Dlouhou Santana de Serra vyhrává Latvala a dává Solbergovi 23,4. Třetí je Neuville minutu zpět. Pátý čas jede Prokop minutu sedmnáct. Sandell provedl kolostřešní kombinaci. Attiyah, Neuville a Sordo mají defekty.Prokop se dostává na místo páté, Al Attiyah je za ním jen 7 vteřin.
Poslední rychlostní zkoušku celé rally vyhrává Sordo s Mini. Druhý je Latvala. Očekává se ještě tvrdý boj o páté místo mezi Attiyahem a Prokopem. V cíli ale stopky ukazují, že Prokop byl předstižen, když mu na poslendí vložce dal Attiyah deset vteřin. Na místo desáté se ještě posouvá Ketomaa. V SWRC vyhrává Paddon s Fabií S2000. Do cíle dorazilo 31 posádek. Další soutěží je Rally Argentina na konci dubna.
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta navedoucího 1. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC 4:19:24,3 --- 2. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta RS WRC +1:52,0 3. Novikov E. - Giraudet D.Ford Fiesta RS WRC +3:25,0 4. Solberg P. - Patterson C. Ford Fiesta RS WRC +3:47,4 5. Al-Attiyah N. - Bernacchini G. Citroën DS3 WRC +7:57,6 6. Prokop M. - Hrůza Z.Ford Fiesta RS WRC +20s +8:01,0 7. Kuipers D. - Buysmans R.Ford Fiesta RS WRC +8:39,1 8. Ogier S. - Ingrassia J.Škoda Fabia S2000 +9:00,1 9. Neuville T. - Gilsoul N. Citroën DS3 WRC +10:29,7 10. Ketomaa J. - Stenberg M.Ford Fiesta RS WRC +10:56,2Výsledky po RZ19:
Aprílové počasí trápí i posádky v Portugalsku, první ranní zkouška blátivá, zbytek sucho.
První dnešní rz je 21,42 km dlouhá zkouška Silves. Vyhrává ji Latvala o 19,6 před Petterem Solbergem a 21,7 Dani Sordem. Martin Prokop zajíždí 14. čas. Problémy s motorem jeho Fiesty e podařilo vyřešit. V SWRC zajel nejlépe zkoušku Paddon před Al Rajhim a Oleksowiczem.
Následovala rz Santana de Serra, 31,04 km dlouhá. V čase 22:48,0 (průměr 87km/h) ji vyhrává Latvala opět před Petterem Solbergem, kterému dává deset vteřin. Třetí čas Neuville 14,7 a čtvrtý Sordo +30. Prokop ztratil na Latvalu ve zkoušce minutu a půl, jelikož příliš tvrdí gumy způsobovaly nedotáčivost jeho Fiesty. V SRWC odstupuje na technickou závadu Fiestyx RRC Al Rajhi. Vedení WRC přebírá Paddon.
Poslední zkouška před servisem je krátká Sambro. Vyhrává ji Petter Solberg, druhý je Sordo +0,1 a třetí Latvala. Prokop zajíždí 11. čas. Ostbergovi to jede na 3 válce.
Ve vedení se nic nemění. Martin Prokop bude muset hlídat útoky Kuiperse, který je za ním jen 20 vteřin. Do servisu dojelo celkem 33.posádek.
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta navedoucího 1. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC 3:39:09,2 --- 2. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta RS WRC +1:40,3 3. Novikov E. - Giraudet D.Ford Fiesta RS WRC +2:26,4 4. Solberg P. - Patterson C. Ford Fiesta RS WRC +5:19,1 5. Al-Attiyah N. - Bernacchini G. Citroën DS3 WRC +7:15,9 6. Prokop M. - Hrůza Z.Ford Fiesta RS WRC +20s +7:54,1 7. Kuipers D. - Buysmans R.Ford Fiesta RS WRC +8:14,5 8. Ogier S. - Ingrassia J.Škoda Fabia S2000 +8:38,0 9. van Merksteijn P. jr - Chevaillier E.Citroën DS3 WRC +10:05,0 10. Ketomaa J. - Stenberg M.Ford Fiesta RS WRC +11:44,6
Výsledky po RZ16:
Dnešní etapa byla naprosto odlišná od té předešlé. Na jezdce čekaly suché cesty, slunečné počasí a téměř 140 ostrých kilometrů.
Prvenství v dnešních rychlostních zkouškách si rozdělila dvojice Petter Solberg a Dani Sordo. O stíhací jízdu, která by je přiblížila na bodováné pozice, se kromě nich pokusil také Jari - Matti Latvala. Tato trojice jasně opanovala svoji rychlostí dnešní den. Každému se však také během dne něco dalších přihodilo. Na RZ14 ztratil Jari - Matti Latvala dalších 12,5 minuty kvůli ztrátě tlaku paliva. Finovy přestala Fiesta RS WRC fugnovat po odjetí 17 km z této zkoušky. Zdecimovaný jezdec ale nakonec vůz donutil spolupracovat a v soutěži pokračuje na 19. místě.
Dani Sordo také zaznamenal problémy na RZ14. Španělovo modernizované Mini John Cooper Works WRC postihl taktéž technický problém. Do kabiny jeho vozu se dostaly výfukové plynu a jezdec musel zastavit. Posádka musela odstranit část zadního nárazníku a mohla pokračovat. Ztratil však téměř 6 minut a po dnešním dni je 12. s reálnou vyhlídkou na body. Na stejné RZ odstoupil jeho týmový kolega, Patrik Sandell, který nezvládl svůj vůz a pravým zadním kolem trefil strom.
Posledním z rychlé trojice je Petter Solberg. Norova stíhací jízda byla ozdobou celého dne. Petter se dokázal dostat až na 4. místo, jenže na poslední RZ dne (16.) mu odešel posilovač řízení a ztratil 1 minutu. I tak se ale po dnešním dni drží na 5. místě. Ve většině zkoušek se za touto trojicí umístili další dva odpadlíci ze včerejšího dne: Ott Tänak a Thierry Neuville. Oba se též výrazně posunuli a jsou na 11. (Neuville), respektive 13. (Tänak) místě.
Vedoucí Mikko Hirovnen po celý den kontroloval výkony dvojice Ostberg - Novikov. Oba mladíci byly na rychlostních testech vždy o pár sekudn pomalejší, než tovární jezdec Citroënu, kterému se tak podařilo svůj náskok na čele zvýšit. Martin Prokop kles během dneška na 6. pozici, dopoledne si stěžoval na výkon motoru Fiesty, odpoledne na špatnou volbu gum. Skvěle jede opět Ogier, který s Fabii S2000 drží 8. místo.
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta navedoucího 1. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC 2:59:33,6 --- 2. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta RS WRC +1:12,1 3. Novikov E. - Giraudet D.Ford Fiesta RS WRC +1:41,2 4. Al-Attiyah N. - Bernacchini G. Citroën DS3 WRC +6:10,1 5. Solberg P. - Patterson C. Ford Fiesta RS WRC +6:26,5 6. Prokop M. - Hrůza Z.Ford Fiesta RS WRC +20s +6:47,5 7. Kuipers D. - Buysmans R.Ford Fiesta RS WRC +7:29,8 8. Ogier S. - Ingrassia J.Škoda Fabia S2000 +8:00,2 9. van Merksteijn P. jr - Chevaillier E.Citroën DS3 WRC +8:38,7 10. Ketomaa J. - Stenberg M.Ford Fiesta RS WRC +11:36,7Výsledky po RZ10:
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta navedoucího 1. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC 1:20:01,7 --- 2. Novikov E. - Giraudet D.Ford Fiesta RS WRC +36,3 3. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta RS WRC +41,8 4. Sandell P. - Andersson M.Mini John Cooper Works WRC +3:07,2 5. Prokop M. - Hrůza Z.Ford Fiesta RS WRC +20s +3:25,8 6. Al-Attiyah N. - Bernacchini G. Citroën DS3 WRC +3:46,9 7. van Merksteijn P. jr - Chevaillier E.Citroën DS3 WRC +3:50,8 8. Kuipers D. - Buysmans R.Ford Fiesta RS WRC +4:41,1 9. Ogier S. - Ingrassia J.Škoda Fabia S2000 +5:45,1 10. Ketomaa J. - Stenberg M.Ford Fiesta RS WRC +5:52,3Výsledky po RZ7:
Dnes byly na programu zatím tři zkoušky, které pořádně zamýchali pořadím. V Portugalsku totiž panují velmi těžké podmínky, když přší, místy je mlha a cesty jsou rozblácené. Zde je výpis jezdců ze špičky, kteří neprošl sítem dnešních prvních tří RZ: Jari-Matti Latvala, Thierry Neuville, Hayden Paddon, Tänak (tito čtyři vypadli v RZ5), Petter Solberg (RZ6).
Všechny tři zkoušky vyhrál Dani Sordo, vždy měl velký náskok na druhého (57s, 48s a 22s). Je tedy škoda, že Dani včera musel kvůli problémům se světly odstoupit, protože dnes je jasně nejrychlejší. Španěl ovšem zase na druhou stranu již nejede pod tlakem, a tak se může jet v klidu.
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta navedoucího 1. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC 1:20:01,7 --- 2. Novikov E. - Giraudet D.Ford Fiesta RS WRC +36,3 3. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta RS WRC +41,8 4. Sandell P. - Andersson M.Mini John Cooper Works WRC +3:07,2 5. Prokop M. - Hrůza Z.Ford Fiesta RS WRC +20s +3:25,8 6. Al-Attiyah N. - Bernacchini G. Citroën DS3 WRC +3:46,9 7. van Merksteijn P. jr - Chevaillier E.Citroën DS3 WRC +3:50,8 8. Kuipers D. - Buysmans R.Ford Fiesta RS WRC +4:41,1 9. Ogier S. - Ingrassia J.Škoda Fabia S2000 +5:45,1 15. Ketomaa J. - Stenberg M.Ford Fiesta RS WRC +5:52,3Výsledky po RZ4:
Sébastien Loeb neodstartuje do soutěže ani v rámci Rally 2 (dříve Super Rally), pro Francouze tak rally skončila! Z Portugalska si tak vedoucí jezdec průběžného pořadí odveze 0 bodů. V průběhu začalo pršet, takže tovární Fordy (a nejen tovární, ale třeba i Ostberg a Novikov, nebo s Mini jedoucí Sandell) jely na zvlhlé trati. Petter Solberg udělal hodiny. Zkoušku vyhrál skvěle jedoucí Tänak. Tovární Fordy se udržely na čele.
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta navedoucího 1. Latvala J.-M. - Anttila M.Ford Fiesta RS WRC 25:04,6 --- 2. Solberg P. - Patterson C. Ford Fiesta RS WRC +2,6 3. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC +5,0 4. Tänak O. - Sikk K. Ford Fiesta RS WRC +15,7 5. Neuville T. - Gilsoul N.Citroën DS3 WRC +34,0 6. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta RS WRC +53,3 7. Novikov E. - Giraudet D.Ford Fiesta RS WRC +1:02,9 8. Ketomaa J. - Stenberg M.Ford Fiesta RS WRC +1:15,0 9. Kuipers D. - Buysmans R.Ford Fiesta RS WRC +1:47,1 15. Prokop M. - Hrůza Z.Ford Fiesta RS WRC +6:14,5Výsledky po RZ3:
Na druhé šotolinové rychlostní zkoušce udělal Sébastien Loeb chybu a se svojí DS3 WRC musel ze soutěže odstoupit. Kolem havarovaného auta nepřed projel Ott Tänak: "Auto jsem vůbec neviděl." a poté Jari Ketomaa: "Auto bylo hodně dalo od tratě." Do 3. rychlostní zkoušky už ani neodstartoval Dani Sordo s Mini John Cooper Works WRC, který měl prblémy už na předchozím testu. Španěl by nebyl schopen test projet bezpečně.
Problémy Martina Prokopa pokračují, český jezdec se podle svých slov alespoň pokusí dojet do servisu. Motor stále nepracuje tak, jak má. Martin ztratil kolem 1,5 minuty, navíc dostal 20s penalizaci za pozdní příjezdi do časové kontroly. Defekt pneumatiky měl Mads Ostberg. Svou jízdu si naopak pochvaluje Ott Tänak, vítězství získal Jari-Matti Latvala, před Sobergem.
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta navedoucího 1. Latvala J.-M. - Anttila M.Ford Fiesta RS WRC 18:11,8 --- 2. Solberg P. - Patterson C. Ford Fiesta RS WRC +0,5 3. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC +10,9 4. Tänak O. - Sikk K. Ford Fiesta RS WRC +23,0 5. Neuville T. - Gilsoul N.Citroën DS3 WRC +34,3 6. Novikov E. - Giraudet D.Ford Fiesta RS WRC +38,1 7. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta RS WRC +38,8 8. Kuipers D. - Buysmans R.Ford Fiesta RS WRC +1:08,7 9. Ketomaa J. - Stenberg M.Ford Fiesta RS WRC +1:09,4 19. Prokop M. - Hrůza Z.Ford Fiesta RS WRC +3:33,5Výsledky po RZ2:
První noční RZ hned začala míchat kartami. Spousta jezdců výrazně ztratila hned při prvních ostrých kilometrech na šotlině. Trať měřila něco přes 10 kilometrů.
Problémy hned na první opravdové rychlostní zkoušce potkaly Martina Prokopa. Motor jeho Fiesty RS WRC vysadil a jel pouze na 3 válce. Český jezdec ztratil minutu a půl. Hned po startu byl mimo trať na zhruba 5 minut domácí Armindo Araujo s vozem Mini John Cooper Works WRC. Před domácím publikem se jezdech chtěl předvést, ale nevyšlo mu to. Problémy zaznamenal také Dani Sordo s dalším Mini. Španěla zradila pro změnu těsně po startu testu elektronika, takže mu nefungovala světla. Rychlostní zkoušku opanovaly tovární Fordy, z vítězství se radoval Petter Solberg před kolegou Jarim-Mattim Latvalou
Pořadí
Posádkavůz Celkový čas Ztráta navedoucího 1. Solberg P. - Patterson C. Ford Fiesta RS WRC 9:35,2 --- 2. Latvala J.-M. - Anttila M.Ford Fiesta RS WRC +2,2 3. Loeb S. - Elena D. Citroën DS3 WRC +6,1 4. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC +9,6 5. Tänak O. - Sikk K. Ford Fiesta RS WRC +12,2 6. Ostberg M. - Andersson J. Ford Fiesta RS WRC +16,6 7. Neuville T. - Gilsoul N.Citroën DS3 WRC +19,2 8. Novikov E. - Giraudet D.Ford Fiesta RS WRC +21,4 9. Al-Attiyah N. - Bernacchini G. Citroën DS3 WRC +30,3 28. Prokop M. - Hrůza Z.Ford Fiesta RS WRC +1:48,0Výsledky po RZ1:
Odpoledne čekala na posádky divácká superspeciálka v ulicích Lisabonu. Z těsného vítězství se radoval Petter Solberg s továrním Fordem.
Pořadí
Posádkavůz Celkový časZtráta navedoucího
1. Solberg P. - Patterson C. Ford Fiesta RS WRC 2:57,1 --- 2. Loeb S. - Elena D. Citroën DS3 WRC +0,1 3. Hirvonen M. - Lehtinen J. Citroën DS3 WRC +0,7 4. Latvala J.-M. - Anttila M.Ford Fiesta RS WRC +0,7 5. Tänak O. - Sikk K. Ford Fiesta RS WRC +2,8 6. Sordo D. - Del Barrio C. Mini John Cooper Works WRC +3,8 7. Araújo A. - Ramalho M.Mini John Cooper Works WRC +4,3 8. Neuville T. - Gilsoul N.Citroën DS3 WRC +4,4 9. Al-Attiyah N. - Bernacchini G. Citroën DS3 WRC +5,5 11. Prokop M. - Hrůza Z.Ford Fiesta RS WRC +7,6
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?