První soutěž FIA mistrovství Evropy v automobilových soutěžích rally historických vozidel odstartovala ve Španělském Madridu.
Prostředí historického centra Madridu, v bezprostřední blízkosti královského paláce, který je největší palácovou stavbou v Evropě, vytvořilo důstojnou kulisu startovní rampě Španělské Rally, která je první soutěží nové sezony FIA mistrovství Evropy automobilových soutěží rally. Se startovním číslem osm na dveřích Opelu Kadett C-GT/E, 16 přejela startovní rampu i posádka Hájek Historic Czech National Rally Teamu ve složení Miroslav Janota a Lukáš Vyoral.
Nově sestavená posádka má před sebou premiérový start na evropské-mistrovské soutěži, která má centrum zhruba 130 kilometrů od Madridu ve městě Avila. Trať soutěže je sestavená z celkem deseti rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap, které jsou namotané v členitých horách nad Avilou, kde nejvyšší bod rychlostní zkoušky je v téměř 1 600 metrech nad mořem. Rychlostní zkoušky ze zatáčky do zatáčky jsou vedené hlavně po kvalitním španělském asfaltu, ale na trati se vyskytují i zvlněné úseky, kde bude velkou roli hrát kvalitní nastavení podvozku vozu.
Mistr Světa, Evropy a já
Španělská Rally má v místě obrovskou publicitu, kterou dokládaly tisíce diváků, které přišly na slavnostní start v pátek večer do centra Madridu. Zdaleka největší ohlas mezi fanoušky měla samozřejmě posádka doslova národních hrdinů, kde za volantem Porsche 911 sedí dvojnásobný mistr světa v rally a vítěz Dakarské Rally Carlos Sainz, kterého naviguje jeho letitý spolujezdec Luis Moya. Spolu tvořili známou dvojici v soutěžích mistrovství světa v rally, kde byli členy několika továrních týmů. Účast této posádky přinesla Španělské Rally historických vozidel rally velkou popularitu a očekává se i značný zájem diváků na rychlostních zkouškách, kdy do té úvodní vyrazí Porsche 911 posádky Sainz – Moya, se startovním číslem jedna na dveřích, krátce před sedmou hodinou večer v pátek 9. března.
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Po seznamovacích jízdách víme, že máme před sebou hodně těžkou a řekl bych i velmi rychlou soutěž. Trať je plynulá a není na ní moc pomalých zatáček, proto bude hrát velkou roli jet plynule. Na startu je hodně nových evropských posádek, u kterých je těžké odhadnout jejich aktuální výkonnost, proto je těžké dopředu odhadovat, kde se budeme během rally pohybovat. Samozřejmě se budeme snažit uspět co nejlépe.“
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Je před námi první soutěž mistrovství Evropy v nové sezoně, ve které chceme obhájit titul mistrů Evropy. Jsem moc rád, že se nám během jednoho měsíce podařilo připravit vše podstatné. Pokračovat v mistrovství Evropy jsme se rozhodli po přijetí u vedení automobilky Opel prvního únra. Během měsíce se nám podařilo postavit nový tým pod vedením sportovního manažera Honzy Možného, který má pod sebou šéfmechanika Jirku Bryndu, mechaniky Petra Pučegla, Romana Mačejovského a Štěpána Pokorného. Španělsko bude i prvním závodem pro nového spolujezdce Lukáše Vyorala. Zdejší tratě jsou hodně náročné a podle mě více vyhovují silným vozům Porsche, ale zítřejší etapa nám napoví víc. Budeme se snažit, co to jde, no a držme si palce. Z Madridu zdravíme všechny naše fanoušky.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?