První soutěž FIA mistrovství Evropy v automobilových soutěžích rally historických vozidel odstartovala ve Španělském Madridu.
Prostředí historického centra Madridu, v bezprostřední blízkosti královského paláce, který je největší palácovou stavbou v Evropě, vytvořilo důstojnou kulisu startovní rampě Španělské Rally, která je první soutěží nové sezony FIA mistrovství Evropy automobilových soutěží rally. Se startovním číslem osm na dveřích Opelu Kadett C-GT/E, 16 přejela startovní rampu i posádka Hájek Historic Czech National Rally Teamu ve složení Miroslav Janota a Lukáš Vyoral.
Nově sestavená posádka má před sebou premiérový start na evropské-mistrovské soutěži, která má centrum zhruba 130 kilometrů od Madridu ve městě Avila. Trať soutěže je sestavená z celkem deseti rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap, které jsou namotané v členitých horách nad Avilou, kde nejvyšší bod rychlostní zkoušky je v téměř 1 600 metrech nad mořem. Rychlostní zkoušky ze zatáčky do zatáčky jsou vedené hlavně po kvalitním španělském asfaltu, ale na trati se vyskytují i zvlněné úseky, kde bude velkou roli hrát kvalitní nastavení podvozku vozu.
Mistr Světa, Evropy a já
Španělská Rally má v místě obrovskou publicitu, kterou dokládaly tisíce diváků, které přišly na slavnostní start v pátek večer do centra Madridu. Zdaleka největší ohlas mezi fanoušky měla samozřejmě posádka doslova národních hrdinů, kde za volantem Porsche 911 sedí dvojnásobný mistr světa v rally a vítěz Dakarské Rally Carlos Sainz, kterého naviguje jeho letitý spolujezdec Luis Moya. Spolu tvořili známou dvojici v soutěžích mistrovství světa v rally, kde byli členy několika továrních týmů. Účast této posádky přinesla Španělské Rally historických vozidel rally velkou popularitu a očekává se i značný zájem diváků na rychlostních zkouškách, kdy do té úvodní vyrazí Porsche 911 posádky Sainz – Moya, se startovním číslem jedna na dveřích, krátce před sedmou hodinou večer v pátek 9. března.
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Po seznamovacích jízdách víme, že máme před sebou hodně těžkou a řekl bych i velmi rychlou soutěž. Trať je plynulá a není na ní moc pomalých zatáček, proto bude hrát velkou roli jet plynule. Na startu je hodně nových evropských posádek, u kterých je těžké odhadnout jejich aktuální výkonnost, proto je těžké dopředu odhadovat, kde se budeme během rally pohybovat. Samozřejmě se budeme snažit uspět co nejlépe.“
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Je před námi první soutěž mistrovství Evropy v nové sezoně, ve které chceme obhájit titul mistrů Evropy. Jsem moc rád, že se nám během jednoho měsíce podařilo připravit vše podstatné. Pokračovat v mistrovství Evropy jsme se rozhodli po přijetí u vedení automobilky Opel prvního únra. Během měsíce se nám podařilo postavit nový tým pod vedením sportovního manažera Honzy Možného, který má pod sebou šéfmechanika Jirku Bryndu, mechaniky Petra Pučegla, Romana Mačejovského a Štěpána Pokorného. Španělsko bude i prvním závodem pro nového spolujezdce Lukáše Vyorala. Zdejší tratě jsou hodně náročné a podle mě více vyhovují silným vozům Porsche, ale zítřejší etapa nám napoví víc. Budeme se snažit, co to jde, no a držme si palce. Z Madridu zdravíme všechny naše fanoušky.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.