První soutěž FIA mistrovství Evropy v automobilových soutěžích rally historických vozidel odstartovala ve Španělském Madridu.
Prostředí historického centra Madridu, v bezprostřední blízkosti královského paláce, který je největší palácovou stavbou v Evropě, vytvořilo důstojnou kulisu startovní rampě Španělské Rally, která je první soutěží nové sezony FIA mistrovství Evropy automobilových soutěží rally. Se startovním číslem osm na dveřích Opelu Kadett C-GT/E, 16 přejela startovní rampu i posádka Hájek Historic Czech National Rally Teamu ve složení Miroslav Janota a Lukáš Vyoral.
Nově sestavená posádka má před sebou premiérový start na evropské-mistrovské soutěži, která má centrum zhruba 130 kilometrů od Madridu ve městě Avila. Trať soutěže je sestavená z celkem deseti rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap, které jsou namotané v členitých horách nad Avilou, kde nejvyšší bod rychlostní zkoušky je v téměř 1 600 metrech nad mořem. Rychlostní zkoušky ze zatáčky do zatáčky jsou vedené hlavně po kvalitním španělském asfaltu, ale na trati se vyskytují i zvlněné úseky, kde bude velkou roli hrát kvalitní nastavení podvozku vozu.
Mistr Světa, Evropy a já
Španělská Rally má v místě obrovskou publicitu, kterou dokládaly tisíce diváků, které přišly na slavnostní start v pátek večer do centra Madridu. Zdaleka největší ohlas mezi fanoušky měla samozřejmě posádka doslova národních hrdinů, kde za volantem Porsche 911 sedí dvojnásobný mistr světa v rally a vítěz Dakarské Rally Carlos Sainz, kterého naviguje jeho letitý spolujezdec Luis Moya. Spolu tvořili známou dvojici v soutěžích mistrovství světa v rally, kde byli členy několika továrních týmů. Účast této posádky přinesla Španělské Rally historických vozidel rally velkou popularitu a očekává se i značný zájem diváků na rychlostních zkouškách, kdy do té úvodní vyrazí Porsche 911 posádky Sainz – Moya, se startovním číslem jedna na dveřích, krátce před sedmou hodinou večer v pátek 9. března.
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Po seznamovacích jízdách víme, že máme před sebou hodně těžkou a řekl bych i velmi rychlou soutěž. Trať je plynulá a není na ní moc pomalých zatáček, proto bude hrát velkou roli jet plynule. Na startu je hodně nových evropských posádek, u kterých je těžké odhadnout jejich aktuální výkonnost, proto je těžké dopředu odhadovat, kde se budeme během rally pohybovat. Samozřejmě se budeme snažit uspět co nejlépe.“
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Je před námi první soutěž mistrovství Evropy v nové sezoně, ve které chceme obhájit titul mistrů Evropy. Jsem moc rád, že se nám během jednoho měsíce podařilo připravit vše podstatné. Pokračovat v mistrovství Evropy jsme se rozhodli po přijetí u vedení automobilky Opel prvního únra. Během měsíce se nám podařilo postavit nový tým pod vedením sportovního manažera Honzy Možného, který má pod sebou šéfmechanika Jirku Bryndu, mechaniky Petra Pučegla, Romana Mačejovského a Štěpána Pokorného. Španělsko bude i prvním závodem pro nového spolujezdce Lukáše Vyorala. Zdejší tratě jsou hodně náročné a podle mě více vyhovují silným vozům Porsche, ale zítřejší etapa nám napoví víc. Budeme se snažit, co to jde, no a držme si palce. Z Madridu zdravíme všechny naše fanoušky.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.