První soutěž FIA mistrovství Evropy v automobilových soutěžích rally historických vozidel odstartovala ve Španělském Madridu.
Prostředí historického centra Madridu, v bezprostřední blízkosti královského paláce, který je největší palácovou stavbou v Evropě, vytvořilo důstojnou kulisu startovní rampě Španělské Rally, která je první soutěží nové sezony FIA mistrovství Evropy automobilových soutěží rally. Se startovním číslem osm na dveřích Opelu Kadett C-GT/E, 16 přejela startovní rampu i posádka Hájek Historic Czech National Rally Teamu ve složení Miroslav Janota a Lukáš Vyoral.
Nově sestavená posádka má před sebou premiérový start na evropské-mistrovské soutěži, která má centrum zhruba 130 kilometrů od Madridu ve městě Avila. Trať soutěže je sestavená z celkem deseti rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap, které jsou namotané v členitých horách nad Avilou, kde nejvyšší bod rychlostní zkoušky je v téměř 1 600 metrech nad mořem. Rychlostní zkoušky ze zatáčky do zatáčky jsou vedené hlavně po kvalitním španělském asfaltu, ale na trati se vyskytují i zvlněné úseky, kde bude velkou roli hrát kvalitní nastavení podvozku vozu.
Mistr Světa, Evropy a já
Španělská Rally má v místě obrovskou publicitu, kterou dokládaly tisíce diváků, které přišly na slavnostní start v pátek večer do centra Madridu. Zdaleka největší ohlas mezi fanoušky měla samozřejmě posádka doslova národních hrdinů, kde za volantem Porsche 911 sedí dvojnásobný mistr světa v rally a vítěz Dakarské Rally Carlos Sainz, kterého naviguje jeho letitý spolujezdec Luis Moya. Spolu tvořili známou dvojici v soutěžích mistrovství světa v rally, kde byli členy několika továrních týmů. Účast této posádky přinesla Španělské Rally historických vozidel rally velkou popularitu a očekává se i značný zájem diváků na rychlostních zkouškách, kdy do té úvodní vyrazí Porsche 911 posádky Sainz – Moya, se startovním číslem jedna na dveřích, krátce před sedmou hodinou večer v pátek 9. března.
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Po seznamovacích jízdách víme, že máme před sebou hodně těžkou a řekl bych i velmi rychlou soutěž. Trať je plynulá a není na ní moc pomalých zatáček, proto bude hrát velkou roli jet plynule. Na startu je hodně nových evropských posádek, u kterých je těžké odhadnout jejich aktuální výkonnost, proto je těžké dopředu odhadovat, kde se budeme během rally pohybovat. Samozřejmě se budeme snažit uspět co nejlépe.“
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Je před námi první soutěž mistrovství Evropy v nové sezoně, ve které chceme obhájit titul mistrů Evropy. Jsem moc rád, že se nám během jednoho měsíce podařilo připravit vše podstatné. Pokračovat v mistrovství Evropy jsme se rozhodli po přijetí u vedení automobilky Opel prvního únra. Během měsíce se nám podařilo postavit nový tým pod vedením sportovního manažera Honzy Možného, který má pod sebou šéfmechanika Jirku Bryndu, mechaniky Petra Pučegla, Romana Mačejovského a Štěpána Pokorného. Španělsko bude i prvním závodem pro nového spolujezdce Lukáše Vyorala. Zdejší tratě jsou hodně náročné a podle mě více vyhovují silným vozům Porsche, ale zítřejší etapa nám napoví víc. Budeme se snažit, co to jde, no a držme si palce. Z Madridu zdravíme všechny naše fanoušky.“
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?