Miroslav Janota a Pavel Dresler z Hájek Historic Czech National Rally Teamu si v Remeši o víkendu převzali tituly mistrů Evropy.
Starobylé francouzské město Remeš v oblasti Champagne je celosvětově proslulé svou nádhernou stavbou gotické katedrály Notre – Dame de Reims, kde byli korunováni francouzští králové, ale také jako město, odkud pochází velmi mnoho světoznámých značek pravého šampaňského. A to pravé vyhlašování vítězů automobilových soutěží rally by se bez populárního stříkání šampaňským jednoduše neobešlo. Předávání titulů mistrů Evropy probíhá pravidelně v Monacu, v loňském roce se uskutečnilo v Miláně, kde si Miroslav Janota s Pavlem Stráským převzali ceny za třetí místo. Letos tedy slavnostní večer předávání titulů mistrů Evropy hostila francouzská Remeš a v příštím roce ceremoniál zavítá do Maroka.
Právě v kraji Champagne a proslulém francouzském městě se o víkendu uskutečnilo slavnostní předávání titulů mistrů Evropy historických závodů FIA. Z České republiky na tento slavnostní večer vyrazil hrdý Hájek Historic Czech National Rally Team v čele s majitelem Ctiradem Hájkem a mistrovskou posádkou Opelu Kadett C – GT/E 16 V ve složení Miroslav Janota – Pavel Dresler. Tato dvojice v uplynulém roce bojovala na klikatých tratích jihoevropských asfaltů, probíjela se prachem a blátem na řecké šotolině, zápolila s časem na rychlých středoevropských tratích, a své snažení završila na domácí Rallye Vltava, kde potvrdila svou dokonalou formu ziskem titulů mistrů Evropy v kategorii 2, FIA rally historických vozidel.
Pro Miroslava Janotu a Pavla Dreslera byl slavnostní večer v Remeši s předáváním cen vrcholem jejich dosavadní kariéry závodníků automobilových soutěží rally. Každý z členů posádky Hájek Historic Czech National Rally Teamu se k rallysportu dostal jinou cestou a jiným způsobem, ale jejich cesty se spojily v českém týmu Ctirada Hájka, který do evropských závodů historických vozidel rally vyrazil před dvěma lety se žlutým Opelem Kadett C – GT/E 16 V. Hned při prvních závodech Hájek Historic Czech National Rally Teamu v mistrovství Evropy bylo všem jeho členům jasné, že se dostali do úplně jiného světa závodění, které je daleko náročnější, než si kdy dokázali představit. Nikdy ale nepřestali doufat, že to společně se žlutým Opelem dotáhnou až k cíli, kterým si určili zisk mistrovského titulu. A právě slavnostní večer v Remeši, kde si Miroslav Janota a Pavel Dresler převzali krásné plakety mistrů Evropy, mohl být tím definitivním cílem, který si Hájek Historic Czech National Rally Team předsevzal, ale současně byl i startem k další účasti Miroslava Janoty do nové sezony 2012 mistrovství Evropy historických vozidel rally, tentokrát s novým spolujezdcem Lukášem Vyoralem a Opelem Kadett C – GT/E 16 V.
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Jednoduše jsem šťastný a bylo to krásné. Co více se dá napsat k tomu, že se nám podařilo získat vysněné tituly mistrů Evropy? Slavnostní vyhlášení v kraji Champagne jsme si vychutnali společně s mnoha vzácnými hosty, představiteli vedení FIA a s našimi kamarády - závodníky z mistrovství Evropy. Slavnostní večer v Remeši je pro nás pozitivním startem do nové sezony, do níž vyrazíme s podporou Opelu.“
Miroslav Janota, jezdec týmu: „Vyhlášení mistrů Evropy bylo stejně jako celý rok mezi evropskými historiky moc příjemné a probíhalo ve stejně přátelské a rodinné atmosféře, jako všechny závody. My jsme si tenhle večer pořádně užili a vychutnali si i skvělé šampaňské z místních sklepů. Děkuji moc za tuto příležitost Ctiradovi, spolujezdci Pavlu Dreslerovi a všem partnerům týmu v čele s Opelem, kteří se podíleli na našem úspěchu.“
Pavel Dresler, spolujezdec v sezoně 2011: „Vyhlášení v Remeši pro mě bylo velkým zážitkem. Bylo to vůbec nejlepší a nejhezčí vyhlášení, které jsem doposud zažil. Panovala tam opravdu skvělá atmosféra a bylo vidět, že lidé pohybující se kolem historických závodů fungují jako jedna velká rodina. Chtěl bych ještě jednou poděkovat týmu kolem majitele Hájek Reklama pana Ctirada Hájka, že jsme dostali šanci společně s Mirkem vybojovat titul a zúčastnit se tak večera, ze kterého si kromě krásné ceny odvážíme spousty zážitků, stejně jako z celého roku, který jsem s týmem v závodech historiků absolvoval.“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.