Ve Švédsku se poprvé setkáme s "kvalifikací"

Loeb, Sébastien - Elena, Daniel
Loeb, Sébastien - Elena, Daniel, foto: Citroën Sport
iM2 1. února 2012 10:18
Sdílej:

Ve Švédsku nás čeká premiéra. Poprvé se bude o startovním pořadí do první etapy rozhodovat pomoci kvalifikace. Nová pravidla se ale ještě mohou postarat o pořádnou diskuzi pro druhý a třetí den.

Pro Sébastiena Loeba to byl rozhodující bod. V jeho rozhodování o setrvání v MS rally hrálo velkou roli právě pravidlo o pořadí v první etapě šotolinových rally. Dříve to bylo tak, že na trať první etapy vyrážel jako první ten jezdec, který byl na tom nejlépe v průběžném hodnocení - většinou Loeb.

Od letoška platí systém, podle kterého si nejrychlejší jezdec z kvalifikace (shakedown) bude moci zvolit svoji pozici na trati. Po prvním dni startují do dalších etap jezdci s prioritou FIA v obráceném pořadí, než se právě nacházejí. Přesně to by se mohlo ve Švédsku postarat o zajímavou situaci. 

Startovní listina Švédké rally obsahuje 25 jezdců s prioritou. I sám ředitel soutěže,  Bertil Klarin, přesně neví, jak se situace vyvine. Není mu totiž jasné, kde budou startovat jezdci využívající systém Rally2 (dříve SuperRally). 

"Momentálně meteorologové předpovídají sněžení na dobu rally. Nemůžeme říci, v jakém pořadí budou jezdci v prvním dni startovat. Ale pokud budeme pro sobotu a neděli počítat se zhruba 20 jezdci s prioritou a odstupy 2 minut, tak to dělá 40 minut mezi prvním jezdceme s prioritou a vedoucím pilotem," popisuje šéf rally.

Jezdci, kteří budou na čele, se tudíž budou muset vyrovnat s novou výzvou. Před nimi startující piloti trať vyjedou až na led a pro ně tak bude velmi obtížné dostahovat dobrých časů. Nebo naopak první vozy vyjezdí sníh až na šotolinu a oni pojedou po ní a budou ztrácet hřeby. Je tedy možné, že jezdci startující jako první budou mít mnohem lepší podmínky než jezdci z čela. Ať už to bude jak to bude, tak nové pravidlo ohledně pořadí nabídne jistě spoustu diskuzí.

Témata:
Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.