Česká posádka v závěru první soutěže MS vybojovala 9. místo
Rally Monte Carlo je pojmem pro každého sportovního fanouška. Podmínky měnící se od slunečných dvaceti stupňů v nablýskaném monackém přístavu až po led a sníh v horách nad Valence. Rychlostní zkoušky v chladných horských údolích, promrzlých lesích nebo na silničkách vtesaných do skal nad bezednými propastmi. Stovky obytných aut kempujících na každém volném místečku u kultovních rychlostních testů. To vše byly kulisy druhého startu českého pilota Martina Prokopa ve hvězdné rallyové kategorii – WRC.
Cílem českého týmu bylo především získávání dalších zkušeností s vozem nejvyšší rallyové kategorie, čemuž byl podřízen i výkon ve středeční a čtvrteční etapě. „Letošní Monte mělo specifickou výjimku – nesmělo se využít pravidla superrally a po případné chybě se vrátit zpět do závodu s inkasovanou penalizací,“ vysvětluje manažer Quirin Muller. „Tratě prvních testů navíc neodpovídaly těm, na kterých jsme doposud testovali – bylo tam podstatně více rychlých pasáží a brzdění z vysokých rychlostí. Posádka musela začít hodně „při zdi“ a jen postupně zrychlovat.“
„Upřímně – i kdyby nebylo taktických pokynů o moc rychlejší bychom se Zdeňkem nebyli. Rychlé pasáže s WRC zažité nemám, na brzdách jsem se dlouho hledal. Do toho proslulé měnící se podmínky na trati, kdy je velmi náročné si jakkoli vybrušovat styl. Jakoby se chtěl začátečník zdokonalit v lyžování a v každém oblouku se mu střídal sklon a odklon svahu, v jednom by byl hluboký sníh ve druhém mokrý, ve třetím půlmetr prašanu, přírodní, technický, pak ledová plotna, mulda atd…. Asi by pak dole pod svahem měl hlavu zamotanou dost podobně jako my v prvních etapách letošního Monte!,“ říká s dávkou respektu devětadvacetiletý český pilot.
Po sklouznutí do příkopu v zasněženém úseku úvodní etapy tak nově vytvořená česká posádka zahajovala svou pouť až na 21. místě. „Vím, že někteří fanoušci už nad námi pomalu lámali hůl,“ usmíval se Martin Prokop. „Ale tohle si skutečně v prvních závodech letošní sezóny nemohu připouštět.“
2.etapa přinesla posun pořadím na 12. pozici a ve startovním poli začaly sílit spekulace o předpovědi počasí pro páteční testy, která slibovala velkou loterii. V ní český tým vsadil na správné pneumatiky a výsledkem byl šestý nejlepší čas na 12. RZ, kde se povrch měnil od suchého asfaltu až po čistý led. „Pochopitelně takovýto dílčí úspěch všechny „nakopnul“ „, říká nováček v kokpitu Fordu Fiesta WRC Zdeněk Hrůza. „Dobře jsme zvolili pneumatiky a navíc jsme před každou RZ upravovali rozpis na základě poznatků našich ledových špionů, kteří odváděli po celý závod výbornou práci.“
Po přesunu z Valence do lesku monackého knížectví tak česká dvojice poskočila těsně za bodované příčky a patřilo jí 11. místo, pouhých 1,8 sekundy za desátým Portugalcem Araujem na MINI WRC, dvojnásobným mistrem světa produkčních vozů.
Čtyři sobotní testy se odehrály na kultovních úsecích na sever od Monte Carla. Obrovské davy fanoušků obsypaly skály nad silničkami šplhajícími například do slavného průsmyku Col de Turini. Noční testy měly neskutečnou atmosféru. „Když jsme před nimi kontrolovali rozpis, probíhal kolem trati a občas i na ní hotový rallyový karneval,“ říká Štěpán Vojtěch, který projížděl rychlostní zkoušky v roli „špiona“. „Celkově byla trať celé rally nesmírně náročná a v některých úsecích jsem byl rád, že už jsem v „důchodu“ a místo závodění můžeme jen radit, hecovat, kibicovat a mít ve všem jasno….,“ usmíval se bývalý špičkový liberecký pilot se zkušenostmi z Mistrovství světa. Hecování a kibicování spolu s perfektním výkonem techniků a přibývající jistotou však přineslo své ovoce – všechny časy v první desítce, posun před závěrečnou nedělní Power Stage na 9.místo, byť jen o pouhých 2,9 sekundy před Araujem.
Nedělní pětikilometrový test, na kterém se přidělovaly bonusové body, nebyl zdaleka pouhou formalitou. A nejen kvůli těsnému souboji s Portugalcem. „Úzká trať vůbec nedávala prostor na chybičku. Svým charakterem možná jeden z nejtěžších úseků rally,“ komentuje Zdeněk Hrůza. Česká posádka nejen, že chybičku neudělala, naopak překonala své maximum pátým celkovým časem. Bonusový bodík za třetí příčku byl vzdálen jen 1,8 sekundy…. „To nás vůbec nemrzí,“ usmíval se na prosluněném náměstí před monackým knížecím palácem již spokojenější Martin Prokop. „Auto fungovalo skvěle, tým si s přechodem na náročnou techniku poradil na jedničku. Špiónská posádka Vojtěch – Jůrka nás dokázala zásobovat množstvím užitečných poznatků a doplnila náš rozpis o pár výstižných, ale nepublikovatelných zpřesňujících poznámek. Spolupráce se Zdeňkem Hrůzou, pro kterého to byl velmi těžký závod, se stále zdokonalovala a máme z toho velmi dobrý pocit. Oba víme, kde se můžeme dál zlepšovat, data ze závodu mají pro nás velkou cenu. Čeká nás ještě dlouhá cesta, ale na „ručník“ to určitě není,“ dodává Martin Prokop, aktuálně devátý muž celkové klasifikace MS v rally.
O náročnosti Rally Monte Carlo 2012 svědčí několik čísel. 433,36 kilometrů rychlostních zkoušek popsala posádka Prokop/Hrůza na 241 stránkách rozpisu, obsahujícím tisíce údajů o trati. Není divu, bylo na ní totiž 4857 zatáček!
Další soutěží MS je Švédská Rally 9. – 12. února.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?