Česká posádka v závěru první soutěže MS vybojovala 9. místo
Rally Monte Carlo je pojmem pro každého sportovního fanouška. Podmínky měnící se od slunečných dvaceti stupňů v nablýskaném monackém přístavu až po led a sníh v horách nad Valence. Rychlostní zkoušky v chladných horských údolích, promrzlých lesích nebo na silničkách vtesaných do skal nad bezednými propastmi. Stovky obytných aut kempujících na každém volném místečku u kultovních rychlostních testů. To vše byly kulisy druhého startu českého pilota Martina Prokopa ve hvězdné rallyové kategorii – WRC.
Cílem českého týmu bylo především získávání dalších zkušeností s vozem nejvyšší rallyové kategorie, čemuž byl podřízen i výkon ve středeční a čtvrteční etapě. „Letošní Monte mělo specifickou výjimku – nesmělo se využít pravidla superrally a po případné chybě se vrátit zpět do závodu s inkasovanou penalizací,“ vysvětluje manažer Quirin Muller. „Tratě prvních testů navíc neodpovídaly těm, na kterých jsme doposud testovali – bylo tam podstatně více rychlých pasáží a brzdění z vysokých rychlostí. Posádka musela začít hodně „při zdi“ a jen postupně zrychlovat.“
„Upřímně – i kdyby nebylo taktických pokynů o moc rychlejší bychom se Zdeňkem nebyli. Rychlé pasáže s WRC zažité nemám, na brzdách jsem se dlouho hledal. Do toho proslulé měnící se podmínky na trati, kdy je velmi náročné si jakkoli vybrušovat styl. Jakoby se chtěl začátečník zdokonalit v lyžování a v každém oblouku se mu střídal sklon a odklon svahu, v jednom by byl hluboký sníh ve druhém mokrý, ve třetím půlmetr prašanu, přírodní, technický, pak ledová plotna, mulda atd…. Asi by pak dole pod svahem měl hlavu zamotanou dost podobně jako my v prvních etapách letošního Monte!,“ říká s dávkou respektu devětadvacetiletý český pilot.
Po sklouznutí do příkopu v zasněženém úseku úvodní etapy tak nově vytvořená česká posádka zahajovala svou pouť až na 21. místě. „Vím, že někteří fanoušci už nad námi pomalu lámali hůl,“ usmíval se Martin Prokop. „Ale tohle si skutečně v prvních závodech letošní sezóny nemohu připouštět.“
2.etapa přinesla posun pořadím na 12. pozici a ve startovním poli začaly sílit spekulace o předpovědi počasí pro páteční testy, která slibovala velkou loterii. V ní český tým vsadil na správné pneumatiky a výsledkem byl šestý nejlepší čas na 12. RZ, kde se povrch měnil od suchého asfaltu až po čistý led. „Pochopitelně takovýto dílčí úspěch všechny „nakopnul“ „, říká nováček v kokpitu Fordu Fiesta WRC Zdeněk Hrůza. „Dobře jsme zvolili pneumatiky a navíc jsme před každou RZ upravovali rozpis na základě poznatků našich ledových špionů, kteří odváděli po celý závod výbornou práci.“
Po přesunu z Valence do lesku monackého knížectví tak česká dvojice poskočila těsně za bodované příčky a patřilo jí 11. místo, pouhých 1,8 sekundy za desátým Portugalcem Araujem na MINI WRC, dvojnásobným mistrem světa produkčních vozů.
Čtyři sobotní testy se odehrály na kultovních úsecích na sever od Monte Carla. Obrovské davy fanoušků obsypaly skály nad silničkami šplhajícími například do slavného průsmyku Col de Turini. Noční testy měly neskutečnou atmosféru. „Když jsme před nimi kontrolovali rozpis, probíhal kolem trati a občas i na ní hotový rallyový karneval,“ říká Štěpán Vojtěch, který projížděl rychlostní zkoušky v roli „špiona“. „Celkově byla trať celé rally nesmírně náročná a v některých úsecích jsem byl rád, že už jsem v „důchodu“ a místo závodění můžeme jen radit, hecovat, kibicovat a mít ve všem jasno….,“ usmíval se bývalý špičkový liberecký pilot se zkušenostmi z Mistrovství světa. Hecování a kibicování spolu s perfektním výkonem techniků a přibývající jistotou však přineslo své ovoce – všechny časy v první desítce, posun před závěrečnou nedělní Power Stage na 9.místo, byť jen o pouhých 2,9 sekundy před Araujem.
Nedělní pětikilometrový test, na kterém se přidělovaly bonusové body, nebyl zdaleka pouhou formalitou. A nejen kvůli těsnému souboji s Portugalcem. „Úzká trať vůbec nedávala prostor na chybičku. Svým charakterem možná jeden z nejtěžších úseků rally,“ komentuje Zdeněk Hrůza. Česká posádka nejen, že chybičku neudělala, naopak překonala své maximum pátým celkovým časem. Bonusový bodík za třetí příčku byl vzdálen jen 1,8 sekundy…. „To nás vůbec nemrzí,“ usmíval se na prosluněném náměstí před monackým knížecím palácem již spokojenější Martin Prokop. „Auto fungovalo skvěle, tým si s přechodem na náročnou techniku poradil na jedničku. Špiónská posádka Vojtěch – Jůrka nás dokázala zásobovat množstvím užitečných poznatků a doplnila náš rozpis o pár výstižných, ale nepublikovatelných zpřesňujících poznámek. Spolupráce se Zdeňkem Hrůzou, pro kterého to byl velmi těžký závod, se stále zdokonalovala a máme z toho velmi dobrý pocit. Oba víme, kde se můžeme dál zlepšovat, data ze závodu mají pro nás velkou cenu. Čeká nás ještě dlouhá cesta, ale na „ručník“ to určitě není,“ dodává Martin Prokop, aktuálně devátý muž celkové klasifikace MS v rally.
O náročnosti Rally Monte Carlo 2012 svědčí několik čísel. 433,36 kilometrů rychlostních zkoušek popsala posádka Prokop/Hrůza na 241 stránkách rozpisu, obsahujícím tisíce údajů o trati. Není divu, bylo na ní totiž 4857 zatáček!
Další soutěží MS je Švédská Rally 9. – 12. února.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.