Na novou evoluci Mini Countrymanu WRC si budeme muset počkat až do Portugalska. Ostatní týmy ovšem také nezahálí. Citroën staví skoro celý nový motor, Ford zlepšuje aerodynamiku a Volkswagen si přes Škodu nechá dát homologovat nové díly na podvozku od firmy Sachs.
Volkswagen:
U Škody se nikdo nemůže divit, že z Hannoveru přišlo přikázání homologovat nové díly na podvozku. Ačkoliv doposud Škodou používané tlumiče Reiger se na světové scéně stále používají, tak partnerem Volkswagenu je firma Sachs a lidé kolem Krise Nissena svůj vstup do MS připravují od základu po svém. Nemůžeme se tak divit, že Sachs byl pověřen vývojem povozku, který bude později použit na Polu R WRC. Již na prvním závodu letošní sezony (Rally Monte Carlo) měly být sesbírány určité informace, které by měly být vyzkoušeny na dalším testu Pola WRC.
Konkurence práci v táboře VW sleduje velice pečlivě. Již delší dobu je jasné, že kdo se bude chtít VW od roku 2013 postavit, bude muset být dobře připraven. Odpovídající vývoj tak podnikají i ostatní tovární týmy.
Citroën:
Citroën přepracovává nový koncernový motor 1,6 turbo, který je mnohými už teď, po dvanácti měsících od jeho prvního nasazení, považován za nejlepší WRC motor. Nový blok motoru, přepracované hlavy válců a nová váčková hřídel, to jsou jen ty nejdůležitější věci, na kterých by se mělo pracovat. Přidejme ještě modernizovanou spojku spolu se setrvačníkem. Na jaře by měly následovat modifikace na podvozku. Nicméně detaily ohledně tohoto vylepšení Francouzi neprozradili, obzvláště když na toto téma byli dotazováni hlavně německými novináři. Respekt z Volkswagenu je však cítit.
Ford:
V táboře Fordu se dělá hlavně na novém přichycení předního křídla Fiesty WRC, chtějí tak dostat větší přítlak na přední nápravu. Nové aerodynamické obtékání vozu by mu také mělo poskytnout větší stabilitu. Konkurenty však bude hodně zajímat, jestli tato velká přestavba bude v rámci pravidel. Kromě modernizace uchycení přední nápravy se inženýři Fordu také zaměřili na hlavu válců jejich motoru 1,6 s přímým vstřikováním. Stejně jako jejich dlouhodobý rival v MS, Citroën, by i M-Sport na jaře chtěl představit modernizace na podvozku. U Fordu by tak chtěli využít "back-to-back" porovnávacího testu (test, ve kterém se vyzkouší těsně po sobě různé díly a pak dojde k vyhodnocení přínosu) k rozhodnutí se, kolik dílů z homologace nakonec použijí.
Mini:
Jen Mini na Monte Carlu startovalo bez technických novinek. Nová přepracovaná verze Mini John Cooper Works WRC by se měla kompletně představit až v Portugalsku. Jen připomeňme, že FIA letos pro Mini nastavila trošku nižší podmínky přihlášení se do MS. Díky tomu další homologace na voze Mini (kromě jiného nová hlava válců, přední nárazník, přední zavěšení nebo podvozek) nejsou v plánu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.