Ford dnes oznámil, že spolupráce s M-Sportem, který nasazuje Fordy do MS v automobilových soutěžích, potrvá minimálně do konce sezony 2013. Autosport.com vyzpovídal šéfa M-Sportu, Malcolma Wilsona, co pro něj nová smlouva znamená.
Otázka: Oznámení dvouletého kontraktu musí působit jako velká úleva?
Malcolm Wilson: Opravdu to tak je. Je to absolutně skvělá zpráva pro všechny: Ford, M-Sport, sport, WRC i fanoušky. Jsem spokojen. Je to velká úleva. Po všech těch jednáních byla nakonec smlouva uzavřena docela rychle. Bylo to tak za 48 hodin hotové. Je to skvělá zprava pro zaměstnance, zvláště teď před Vánocemi. Není pochyb o tom, že tohle byl velmi neklidný čas pro spoustu lidí.
O: Proč došlo k podpisu až tak pozdě?
MW: Bylo zde několik důvodů. Jako příklad mohu uvést vypršení smlouvy s Abu Dhabi, situaci s North One Sport.
O: Takže je to tak, že Abu Dhabi již nebude tovární tým podporovat?
MW: Ne. Kontrakt s Abu Dhabi na podporu našeho týmu byl do konce tohoto roku. Společně jsme zažili krásných 4,5 let a moc jim děkujeme za podporu, kterou poskytli našemu týmu. Společně jsme dokázali vyhrát MS, spolu jsme zažili opravdu skvělý čas.
Petter dal privátnímu Citroënu sbohem
O: V minulosti jste již několik takových čekání na prodloužení smlouvy zažil. Jak by se dalo toto čekání s těmi ostatními porovnat?
MW: Řekl bych, že tohle byla ta nejtěžší část v mé dosavadní kariéře. Rozsah společnosti je tak velký, máme opravdu spoustu zaměstnanců, kteří na nás spoléhají. Je to opravdu velká zodpovědnost. Neberu to na lehkou váhu.
O: Když už mluvíme o zaměstnancích, teď k Vám přichází jeden bývalý zaměstnanec...
MW: Ano, to je pravda. Petter se vrací.
O: Jak těžké to rozhodnutí bylo? Neodešel přece za uplně nejlepších podmínek v roce 2000 do Subaru...
MW: Bylo to celkově těžké rozhodnutí. Ale nad tyto věci se musíte povznést, v roce 2003 vyhrál šampionát, tehdy jsem byl jedním z prvních, kdo mu šel poblahopřát. Tehdy jsem mu řekl, že sice vyhrál ve špatném autě, ale přesto mu gratuluji. Když činíte takové rozhodnutí a máte za sebou tu řadu zaměstnanců, která na Vás spoléhá, tak se snažíte zajistit nejsilnější možnou sestavu.
A přesedá do Fiesty RS WRC...
O: A Vy ji teď máte?
MW: Absolutně. Týmu, co máme pro příští rok, pevně věřím. Když jsme s Petterem jednali, vyjasnili jsme si, že přichází jako jezdec číslo dvě. On o tom ví. Už dříve jsme oznámili, že v příští sezoně hodláme udělat vše pro to, aby se stal Jari-Matti Latvala světovým šampionem.
O: Co to znamená?
MW: Nechápejte mě špatně, Petter bude mít příští rok naprosto stejnou techniku jako Jari-Matti a dostane se mu též stejné podpory. Jsem si jistý, že vyhraje soutěž MS. Pokud Petter pojede první, někdo jiný bude druhý a Jari-Matti až třetí, tak ho rozhodně nebudeme žádat, aby odstoupil nebo něco takového. S Petterem jsme velmi pečlivě probírali, jakou roli v týmu bude zastávat. Dobře to pochopil.
O: Ale pouze jednoletý kontrakt? Chcete tím zajistit místo pro Otta Tänaka pro sezonu 2013?
MW: To se tak úplně říci nedá. Jariho kontrakt vyprší také na konci příští sezony, ale jeho si chceme podržet. Petterovu vykonnost budeme vyhodnocovat během celé sezony. Do Otta jsme již hodně investovali a i jeho výkony nás budou v sezoně 2012 zajímat. Je dobré mít volné ruce na konci sezony, protože také nesmíme zapomenout na jezdce, jako je Mads Ostberg. Už v letošní sezoně ukázal skvělou rychlost za volantem Fiesty WRC, na konci příštího roku se o něj budeme zajímat. Lidé jako Mads jsou budoucností tohoto sportu.
...Ale pouze jako dvojka Latvaly
O: Petter jezdil s vozem poprvé ve čtvrtek, jak to šlo?
MW: Nevím. Dostal jsem pouze textovou zprávu od Christiana (Loriaux, technický ředitel; pozn. red.), ve které stálo: "Chová se po svém...". Jsem si ale jistý, že test probíhal dobře. Pro tým i pro Pettera je to vzrušující chvíle.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.