FOTO:7.dubna 2001 najížděl na start svého prvního rallyesprintu v Okříškách za volantem Škody Felicia.
10.listopadu 2011 se ve Walesu postaví na start posledního letošního podniku MS v kokpitu speciálu nejvyšší kategorie Fordu Fiesta RS WRC. Martin Prokop ušel za 10 let a 7 měsíců dlouhou cestu a první start v elitní kategorii je pro celý Czech Ford National Team jejím vrcholem.
„Nevím, jestli budu nervóznější než tehdy, kdy mi bylo jen osmnáct a já jel na start poprvé v životě,“ říká devětadvacetiletý český pilot, který svým startem udělá bezpochyby radost českým sportovním fanouškům. Ti na českého jezdce v elitní rallyové kategorii čekali bezmála 4 roky. „Zatím se hlavně nesmírně těším! Fiesta WRC je fantastické nářadí a okamžiky, kdy jsme v dílnách továrního týmu Ford ladili poslední detaily na voze byly doslova magické. Seděl jsem v něm celé hodiny a nemohl uvěřit, že s ním už jen za pár dnů „poletím“ po tratích velšských erzet!“
„Nastávající víkend je pro celý náš tým velká výzva,“ dodává manažer Quirin Muller. „Budeme se totiž o „véercéčko“ starat sami, s naším týmem mechaniků. Je to premiéra, ze které máme všichni srdce v krku, ale všem našim technikům věřím, že si budeme vždy vědět rady a posádce vytvoříme to nejlepší zázemí.“
Martin Prokop s Janem Tománkem usednou poprvé do WRC v závěru výjimečné „pětiletky“. Pět sezón v řadě totiž neopustili stupně vítězů ve světových šampionátech kategorií, kterých se účastnili. 2007 a 2008 – 3.místa v Mistrovství světa juniorů; 2009 – Mistr světa v kategorii juniorů a 2. Místo PWRC; 2010 a 2011 – 3. místa v SWRC (vozy S2000). „Je velmi těžké odhadovat, jak si naše posádka s přechodem na techniku WRC poradí. Jsou piloti, kteří se adaptují velmi rychle, jiní potřebují na sžití více času a testovacích kilometrů,“ říká týmový manažer.
Téměř celý tým i přes své zkušenosti z nižších šampionátů bude ve WRC nováčkem. Jen české eso mezi spolujezdci, zkušený Jan Tománek, se do elitního klubu vlastně vrací. V dobách svého angažmá u továrních týmů Škody a Fordu byl na společnost těch nejlepších zvyklý. Jeho absence v „klubu WRC“ trvala na den přesně 6 let! „Vlastně se za tu dobu nic nezměnilo. Když jsem jel s WRC naposledy, vyhrával Sebastien Loeb. Když se teď vracím vyhrává pořád…..,“ s pověstným nadhledem komentuje fakt, že u vstupu do nejvyšší kategorie visí už od roku 2004 pomyslná cedulka „tady je Loebovo“.
Sobotní první test ukázal české dvojici poprvé možnosti nové techniky. „Pomalejší pasáže nejsou problém. I podle získaných dat jsme byli v těchto úsecích docela rychlí. Rozhodně ale musím získat jistotu na rychlejších místech rychlostních zkoušek. To auto je totiž naprosto neuvěřitelné a i na blátivé trati v rychlostech mezi 170 a 200 km/h umožňuje využívat sílu motoru. Prostě jej ve stodevadesáti můžu vyslat smykem do rychlé zatáčky a řídit jej plynem! Neuvěřitelné, na to si bude muset moje hlava zvyknout…. Naše předchozí Fiesta S2000 ve stosedmdesáti končila. Tohle jede pořád. A pořád. A pořád…,“ popisuje své první jezdecké dojmy Martin Prokop. „Musím přizpůsobit jezdecký styl, musím přizpůsobit rozpis. Snad se nám to v průběhu závodu bude dařit. Každopádně se obávám, že mou nejobvyklejší kratochvílí bude civění do zdi a přemýšlení, jak to udělat, abych s tím vzteklounem dokázal jet opravdu rychle,“ usmívá se jihlavský dlouhán.
Před deseti lety v Okříškách při své rallyové premiéře dojel Martin Prokop na 54. místě. „Ačkoli si žádné cíle pro Wales Rally GB neklademe, lepší než tehdy by to rozhodně být mělo,“ komentuje Prokop pobaveně. „Něco má ale ten tehdejší start s dneškem přece jen společné. Už tehdy jsem věděl, že za něj vděčím hlavně svým nejbližším, své rodině, kteří mě podporovali a podporují stále. Takže hlavně jim, ale také všem spolupracovníkům a partnerům týmu, stejně jako všem našim fanouškům, patří náš dík za tuto šanci a podporu,“ vzkazují Martin Prokop a Jan Tománek pár hodin před svým Dnem D.
Foto: Vladislav Maschl/www.autosportfoto.sk - odkaz na fotky ze shakedownu ZDE.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?