Martina Prokopa dělí jen hodiny od životní premiéry – prvního startu v MS v kategorii WRC

Prokop, Martin
Prokop, Martin, foto: Maschl, Vladislav
Tomáš Urban 9. listopadu 2011 23:38
Sdílej:

FOTO:7.dubna 2001 najížděl na start svého prvního rallyesprintu v Okříškách za volantem Škody Felicia.

10.listopadu 2011 se ve Walesu  postaví na start posledního letošního podniku MS v kokpitu speciálu nejvyšší kategorie Fordu Fiesta RS WRC. Martin Prokop ušel za 10 let a 7 měsíců dlouhou cestu a první start v elitní kategorii je pro celý Czech Ford National Team jejím vrcholem.

„Nevím, jestli budu nervóznější než tehdy, kdy mi bylo jen osmnáct a já jel na start poprvé v životě,“  říká devětadvacetiletý český pilot, který svým startem udělá bezpochyby radost českým sportovním fanouškům. Ti na českého jezdce v elitní rallyové kategorii čekali bezmála 4 roky. „Zatím se hlavně nesmírně těším! Fiesta WRC je fantastické nářadí a okamžiky, kdy jsme v dílnách továrního týmu Ford ladili poslední detaily na voze byly doslova magické. Seděl jsem v něm celé hodiny a nemohl uvěřit, že s ním už jen za pár dnů „poletím“ po tratích velšských erzet!“

„Nastávající víkend je pro celý náš tým velká výzva,“ dodává manažer Quirin Muller. „Budeme se totiž o „véercéčko“ starat sami, s naším týmem mechaniků. Je to premiéra, ze které máme  všichni srdce v krku, ale všem našim technikům věřím, že si budeme vždy vědět rady a posádce vytvoříme to nejlepší zázemí.“

Martin Prokop s Janem Tománkem  usednou poprvé do WRC  v závěru výjimečné „pětiletky“. Pět sezón v řadě totiž neopustili stupně vítězů ve světových šampionátech kategorií, kterých se účastnili. 2007 a 2008 – 3.místa v Mistrovství světa juniorů; 2009 – Mistr světa v kategorii juniorů a 2. Místo PWRC; 2010 a 2011 – 3. místa v SWRC (vozy S2000). „Je velmi těžké odhadovat, jak si naše posádka s přechodem na techniku WRC poradí. Jsou piloti, kteří se adaptují velmi rychle, jiní potřebují na sžití více času a testovacích kilometrů,“ říká týmový manažer.

 Téměř celý tým i přes své zkušenosti z nižších šampionátů bude ve WRC nováčkem. Jen české eso mezi spolujezdci, zkušený Jan Tománek, se do elitního klubu vlastně vrací. V dobách svého angažmá u továrních týmů Škody a Fordu byl na společnost těch nejlepších zvyklý. Jeho absence v „klubu WRC“ trvala na den přesně 6 let! „Vlastně  se za tu dobu nic nezměnilo. Když jsem jel s WRC naposledy, vyhrával Sebastien Loeb. Když se teď vracím vyhrává pořád…..,“ s pověstným nadhledem komentuje fakt, že u vstupu do nejvyšší kategorie visí už od roku 2004 pomyslná cedulka „tady je Loebovo“.

Sobotní první test ukázal české dvojici poprvé možnosti nové techniky. „Pomalejší pasáže nejsou problém. I podle získaných dat jsme byli v těchto úsecích docela rychlí. Rozhodně ale musím získat jistotu  na rychlejších místech rychlostních zkoušek. To auto je totiž naprosto neuvěřitelné a i na blátivé trati v rychlostech mezi 170 a 200 km/h umožňuje využívat sílu motoru. Prostě jej ve stodevadesáti můžu vyslat smykem do rychlé zatáčky a řídit jej plynem! Neuvěřitelné, na to si bude muset moje hlava zvyknout…. Naše předchozí Fiesta S2000 ve stosedmdesáti končila. Tohle jede pořád. A pořád. A pořád…,“ popisuje své první jezdecké dojmy Martin Prokop. „Musím přizpůsobit jezdecký styl, musím přizpůsobit rozpis. Snad se nám to v průběhu závodu bude dařit. Každopádně se obávám, že mou nejobvyklejší kratochvílí bude civění do zdi a přemýšlení, jak to udělat, abych s tím vzteklounem dokázal jet opravdu rychle,“ usmívá se jihlavský dlouhán.

Před deseti lety v Okříškách při své rallyové premiéře dojel  Martin Prokop na 54. místě. „Ačkoli si žádné cíle pro Wales Rally GB neklademe, lepší než tehdy by to rozhodně být mělo,“ komentuje Prokop pobaveně. „Něco má ale ten tehdejší start s dneškem přece jen společné. Už tehdy jsem věděl, že za něj vděčím hlavně svým nejbližším, své rodině, kteří mě podporovali a podporují stále. Takže hlavně jim, ale také všem spolupracovníkům a partnerům týmu, stejně jako všem našim fanouškům, patří náš dík za tuto šanci a podporu,“ vzkazují Martin Prokop a Jan Tománek pár hodin před svým Dnem D.

Foto: Vladislav Maschl/www.autosportfoto.sk - odkaz na fotky ze shakedownu ZDE.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.