Martin Prokop odstartuje ve Walesu v elitní kategorii. Český půst, trvající 3 roky, 11 měsíců a 10 dnů, 10.listopadu 2011 skončí.
„Zaručené“ zprávy o možném startu posádky Czech Ford National Teamu v MS v rally s vozem nejsilnější kategorie WRC se objevovaly v průběhu celé letošní sezóny, ve které česká dvojice svádí souboje v šampionátu SWRC. Realitou se však stanou teprve 10.listopadu po půl třetí odpoledne. To se bude na startovní rampu Wales Rally GB ve dvacetitisícovém velškém městečku Llandudno blížit FORD FIESTA WRC s posádkou Prokop – Tománek v kokpitu. Po dlouhých 4 letech opět česká dvojice v elitní kategorii, ve společnosti rallyových ikon jako je Loeb, Hirvonen, Solberg nebo Sordo.
„Splněný sen – zní to sice jako to nejprofláknutější klišé, ale lépe se ten pocit asi popsat nedá“, říká šťastný Martin Prokop. Ačkoli se stal v roce 2009 juniorským mistrem světa (vozy s jednou poháněnou nápravou) i vicemistrem světa v kategorii produkčních vozů, přesto, že byl loni třetí v SWRC (MS vozů kategorie S2000) a letos před posledním závodem figuruje na stejné pozici, přesto bude druhý listopadový víkend vrcholem jeho desetileté kariéry. „Nepochybně! Ačkoli pro příští sezónu ještě nemůžeme nic potvrdit, pevně věřím, že to bude začátek úplně nové etapy v mém rallyovém životě. Nervozita? Možná. Zdravé rozechvění? Ano. Radostné očekávání? Rozhodně!,“ popisuje pocity před svým prvním nahlédnutím do elitní kategorie. WRC, Formule 1 a Moto GP jsou v motoristickém světě zóny pro vyvolené. Pro ty, kdo dokáží, že patří mezi nejlepší.
Jaké jsou před ostrovním startem ambice našich reprezentantů? „Osobně nemám rád vyjádření o sbírání zkušeností. Vždy mi trošku zavánějí alibismem. Ale teď nemohu říct nic jiného ani já – prostě se pokusíme co nejrychleji zvyknout na špičkovou techniku a postupně ji začít co nejlépe využívat. Kde v pořadí se budeme se svými časy pohybovat, to se zprvu spíše necháme překvapit.“
Nebudou zrádné, uklouzané, blátivé, promáčené velšské tratě příliš náročným dějištěm takovéto premiéry?
„Wales je sice extrémně náročný závod, v MS ale nenajdete podnik, který by snad byl snadný. Vybrali jsme si těžký test. Protože celé WRC je těžké. Pokud zde uspějeme, bude to dobrý signál pro naši další budoucnost. “ říká devětadvacetiletý rodák z Jihlavy, před svým dnem D.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?