Dramatická do posledního metru, okořeněná soubojem týmových kolegů a celkově šestý hattrick pro značku ŠKODA v historii IRC– taková byla Barum Czech Rally Zlín 2011.
V cíli se z prvního vítězství v letošní sezoně IRC radoval tovární pilot ŠKODA Motorsport týmu Jan Kopecký, jehož od druhého Loixe dělilo pouhých 1,2 sekundy! Hattrick vozů ŠKODA a zkompletování podiových pozic dokonal Juho Hänninen. ŠKODA tak slaví letos druhý hattrick po sobě, celkově šestý v historii IRC a zopakovala umístění z Barum Rally v loňském roce. Na prvních třech místech šampionátu IRC nadále figurují piloti vozu Fabia Super 2000 v pořadí Hänninen – Kopecký - Loix.
První etapa začala páteční super speciálkou v ulicích města Zlína – na městském okruhu na jezdce čekalo devět ostrých kilometrů a odhadem 40 tisíc diváků. Nejlepší čas zajel Juho Hänninen, za ním se s nepatrným rozdílem 0,5 vteřiny zaskvěl Andreas Mikkelsen a třetí místo o dalších 0,6 sekundy obsadil Jan Kopecký – všichni piloti vozů Fabia Super 2000.
V sobotu čekalo na jezdce osm rychlostních zkoušek a 133 kilometrů. Juho Hänninen po pomalejším dopoledním rozjezdu v druhé části dne výrazně zrychlil a z průběžné šesté pozice po druhé rychlostní zkoušce zakončil den na druhé pozici. Zrychloval i Freddy Loix a v závěru dne finišoval na děleném druhém místě s Hänninenem – oba měli shodný čas. Smůla v podobě defektu pneumatiky v sedmé rychlostní zkoušce postihla Andrease Mikkelsena, jenž byl do té doby díky skvělé jízdě v těsném závěsu za Kopeckým. Z druhého místa se propadl na šestou pozici. Kopecký se na první místo dostal po třetí rychlostní zkoušce a své vedení trpělivě navyšoval po každé další erzetě.
V sobotu se v noci přes okolí Zlína přehnaly silné deště, citelně se ochladilo a zejména tratě v lesích zůstaly mokré. Nedělní porci závěrečných šesti rychlostních zkoušek poznamenaly problémy posilovače řízení lídra soutěže Kopeckého, který přišel o nadějný náskok z předešlého dne a ztratil v RZ10 drahocenných 15 sekund. Všichni tři první jezdci na vozech Fabia Super 2000 – Kopecký, Loix a Hänninen se tak záhy srovnali v několika vteřinách.
Skvělé časy zajížděl opět Andreas Mikkelsen a po vypadnutí Bouffiera bojoval o konečnou čtvrtou pozici s Neuvillem. Ve finiši za ním na páté pozici nakonec zaostal o šest sekund. Drama až do konce se odehrávalo mezi piloty továrních Fabií o první místo, kde rozhodovaly desetinky sekundy – souboj Kopeckého s Loixem o prvenství byl nervy drásajícím, ale férovým bojem o každý píď trati. Z celkového vítězství se po 15 RZ radoval v cíli přešťastný Jan Kopecký se spolujezdcem Petrem Starým. Druhý Freddy Loix ztratil pouhých 1,2 sekundy, třetí byl nakonec týmový kolega Hänninen – ŠKODA tak zopakovala loňský hattrick na Barumce a slaví letošní celkově druhý a v historii IRC již šestý.
Jan Kopecký: „Složili jsme reparát za loňskou Barumku. Na vítězství v IRC čekáme letos hodně dlouho a o to více si jej vážíme na domácí a konkurencí nabité soutěži. Téměř nemám slov, děkuji všem, Petrovi, týmu, fanouškům. Stále chceme bojovat o titul v IRC a toto byl velmi důležitý krok. Děkujeme fantastickým divákům, kulisa zde je nádherná.“
Freddy Loix: „Chtěli jsme samozřejmě vyhrát, neboť i my bojujeme o titul v IRC. Ale musíme sportovně pogratulovat Honzovi, jet ještě rychleji už bylo příliš riskantní, přesto jsme to zkoušeli až do konce.“
Juho Hänninen: „Barumka byla těžká tak jako vždy, výsledek je určitě dobrý pro vývoj šampionátu a perfektní pro celý tým. Auto fungovalo výtečně, gratuluji týmovým kolegům.“
Michal Hrabánek, šéf týmu ŠKODA Motorsport: „Musíme být a jsme strašně šťastní. Vítězství na domácí soutěži a kompletní podium je maximum, kterého můžeme dosáhnout, a lépe to skutečně dopadnout nemohlo. Děkuji celému týmu za perfektní práci během celé soutěže a všem posádkám Fabií za špičkové souboje a stoprocentní výkon.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.