Česká posádka reprezentující republiku ve WRC Academy ve složení Jan Černý – Pavel Kohout nakonec v Německu dosáhla na páté místo.
Dva náročné dny, které od rána do večera vyplňovalo závodění na specifických rychlostních zkouškách Německé Rally, má za sebou Jan Černý i jeho spolujezdec Pavel Kohout. Mladíci z České republiky absolvovali plný počet kilometrů, který je předepsán pro jezdce WRC Academy a dosáhli tak cíle Rally Deutschland.
Honza Černý se do Německa, které bylo první asfaltovou rally v jejich světovém kalendáři, hodně těšil. Chtěl zde využít své zkušenosti, které již za svou závodnickou kariéru nasbíral, a cílem bylo bojovat o umístění na stupních vítězů. Po rozpačité první etapě, která posádce Černý – Kohout příliš nesedla, se Honza s Pavlem vrhli do bojů ve druhé etapě plni odhodlání pořádně zatáhnout a ukázat, co v nich je. První rychlostní zkouška druhé etapy dopadla přesně podle představ. „Ve druhé etapě nebylo už o čem přemýšlet. První den jsme prokaučovali, a tak jsme chtěli hned od rána zkusit jet a stáhnout ztrátu, která nás dělila od stupňů vítězů. Hned první RZ dopadla dobře a vyhráli jsme ji. Měli jsme správný rytmus, seděl nám rozpis a já jel, jak to umím. V další rychlostní zkoušce jsem ale začal dělat drobné chyby, které nás stály čas. Nedařilo se mi pořádně trefovat do brzdných bodů před prudkými odbočkami, kterých tady bylo velké množství. V rychlých pasážích jsme podle mě jeli pěkně a bylo to i vidět na mezičasech. Docela se nám povedla i nejdelší a asi nejtěžší rychlostní zkouška Panzerplatte, kde jsme zajeli třetí čas a to bylo dobré,“ hodnotí úvod druhé etapy Jan Černý, kde si vyzkoušel naprosto odlišné charaktery rychlostních zkoušek.
Ford Fiesta R2, který připravuje tým M-Sport, fungoval během závodů velmi dobře a mechanici nemuseli až na drobný problém s brzdami řešit žádnou vážnější závadu. Posádka si dobře uvědomovala chybky, které je stojí čas, a proto do druhé sekce vyrazila s ještě větším odhodláním a motivací. Možná právě přemotivovanost nebo nejistota, stály za tím, že se Honzovi s Pavlem nedařilo oproti konkurenci výrazně zrychlit. „Někdy člověk prostě moc chce a potom dělá ještě více chyb. To byl asi dnes můj problém. Mám za to, že dobře vím, kde jsme drahocenný čas nechávali a to hlavně v pomalých zatáčkách a výjezdech z nich. Víme ale, na co se máme zaměřit do budoucna, a těší mě, že jsme dojeli do cíle s nepoškozeným vozem a najeli potřebné kilometry. Páté místo je ale určitě za očekáváním a já si v Německu představoval lepší výsledek. Všem našim soupeřům, kteří skončili před námi gratuluji, protože jeli opravdu hodně rychle a tentokrát jsme na ně neměli,“ uzavírá částečně zklamaný Jan Černý, který v Německu obsadil páté místo ve WRC Academy, což by mělo znamenat, že si upevní své průběžně páté místo celkově.
Další soutěží, která čeká na Jana Černého a Pavla Kohouta bude nadcházející Barum Czech Rally Zlín, kde se představí s vozem stejné kategorie jako v Německu, ale s okřídleným šípem ve znaku.
Na tratě světových rychlostních zkoušek se Černý – Kohout vrátí až na Rally France, která bude rovněž asfaltovou soutěží.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.