Za pár týdnů čeká všechny vinaře v okolí řeky Mosely vinobraní a už teď se všichni předhánějí v odhadech kvality vín z letošní sklizně. Pokud by měl jejich nejvýraznější chuť odhadovat Martin Prokop, nejspíš by tipnul, že vína ročníku 2011 budou s velmi nízkým obsahem cukru, zkrátka suchá, trpká ba přímo kyselá. Stejně jako víkend Czech Ford National Teamu na letošní Německé Rally.
Na závěrečný den připadlo pět rychlostních testů. Situace v klasifikaci SWRC byla zdánlivě jasná – na čele Ott Tanak, který se jako jediný vyvaroval fatálních potíží a vedl s neuvěřitelným náskokem přes čtyři minuty před druhým Al-Attiyahem, jehož soupis sobotních technických lapálií naproti tomu svým rozsahem připomínal víkendový nákupní seznam. Třetí byl Maďar Turán, jehož by před startem mezi favority tipoval snad jen naprostý laik nebo zarytý maďarský nacionalista. Neuvěřitelná byla především manka hlavních favoritů – Hanninen, vedoucí jezdec šampionátu, ztrácel po chybách v prvních dvou etapách přes dvanáct minut! Martin Prokop s Janem Tománkem, ačkoli dominovali všem sobotním testům, vězeli po páteční havárii v propasti hluboké dokonce téměř 23 minut!
„Chtěli jsme i bez ohledu na beznadějnou situaci jet i v neděli naplno,“ říká jihlavský jezdec, který v sobě i přes zklamání dokázal nalézt potřebnou motivaci. „V rychlé, velmi dlouhé zatáčce na pětku však bylo velké množství nečistot. Větší než jsme čekali. Do nich krátce předtím zapršelo. Víc než jsme čekali. Zatáčka navíc utáhla. Víc než jsme čekali. A my do ní přijeli rychle – rychleji než jsme měli. Zkrátka a dobře jsme zamířili poměrně rychle do lesa a jen nějaký kus zbylého svodidla nás vrátil zpět „do hry“. Nicméně jsme při tomto incidentu úplně zuli pneumatiku z pravého kola a museli jej po dalších třech kilometrech vyměnit. Ztráta 4 minuty by ve většině jiných závodů byla učiněná katastrofa. Ale letos v Německu? Rozestupy byly jako na Dakaru, takže se vlastně nic tak strašného nedělo…,“ kroutí hlavou nad nevydařeným vstupem do nedělní etapy.
S lehce poškozeným vozem zamířila po dvou RZ do servisu, kde mechanici Czech Ford National Teamu připravili Fiestu na zbylých 40 ostrých kilometrů. „Už žádné další škody na voze, žádné další „donquichotské“ útočení“, zněl jasný týmový pokyn. Svižně, leč bez rizika projet zbylé testy. A paradoxně jízda poprvé za celou soutěž bez maximálního nasazení přinesla posun pořadím. Tentokrát to byl Portugalec Sousa, který se neudržel na trati a svůj Ford doloval zpět téměř patnáct minut. Prokop s Tománkem se posunuli na šestou pozici. Jedno místo v pořadí, znamená dva cenné body do tabulky navíc.
„Pohled na výsledky a hlavně obrovské konečné rozestupy mezi jezdci je neuvěřitelný. Ale Německá rally taková umí být – chyba má zde často velké následky. Vždyť Martin v pátek minul ideální stopu o tři až pět centimetrů a bylo v podstatě po závodě. Loni jsme v závěru litovali každého metru, kdy nejel na sto procent a ztratil nějakou tu desetinku, letos byla cestou k úspěchu naopak jízda trošku „při zdi“. Ale po bitvě je každý generálem,“ říká týmový manažer Quirin Muller. „Šampionát se nám opravdu zkomplikoval a vidina titulu se opět vzdálila. Ale jsem si jistý, že svým výkonem naše posádka ukázala, že do špičky patří.“
„Poměrně hodně závodů se nám podařilo absolvovat bez větší jezdecké chyby. Už jsem na to začínal být pomalounku i pyšný. Tak tohle v Německu bohužel skončilo. Ale v sobotu jsme zase prokázali, že umíme být opravdu hodně rychlí. Tak teď budeme chvíli pyšní na tohle,“ usmívá se český reprezentant, kterého předposlední závod šampionátu ve Francii čeká v prvním říjnovém víkendu. V tabulce česká dvojice klesla na třetí místo za vedoucího Hanninena a druhého Tanaka. Matematika je neúprosná – pokud ve Francii Hanninen na Prokopa získá více než tři body, je pro Prokopa s Tománkem šance na titul ztracena. V opačném případě žije naděje dál….
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.