Pokud si snad v posledních letech znalci při degustaci moselských vín z vybraných vinic zaznamenávají ve svých poznámkách poněkud netradiční charakter výsledných chutí a popisují je jako„překvapivá, dramatická nebo dynamická“ pak je vysvětlení nasnadě.
Už od roku okolím Trieru a řeky Mosel vedou rychlostní zkoušky Deutschland rally, jednoho z nejnáročnějších podniků mistrovství světa v rally. A průjezdy světových rallyových es jsou zážitkem natolik intenzívním, že se dozajista projeví i v charakteru slavných ryzlinků.
Vedle boje v absolutním pořadí bude ozdobou letošního ročníku i další střet hlavních rivalů usilujících o letošní titul v šampionátu SWRC, určeném pro speciály kategorie S2000. Aktuální pohled do tabulky dává zapravdu předsezónním odhadům odborníků, kteří favorizovali továrního jezdce Škody Juho Hanninena. Loňský vítěz IRC těží z kvalit tovární techniky poslední specifikace mladoboleslavského speciálu zrozené v množství testů a prověřených v soubojích Interkontinentální série. Prozatím na druhé pozici se třepotá česká vlajka – Martin Prokop s Janem Tománkem a Fiestou S2000 ztrácí na vedoucího Fina 18 bodů, náskok před třetím Tanakem činí bodů 13. Estonec však bude bodovat již pouze ve 2 závodech, zatímco Prokopa a Hanninena čekají 3 starty. Stačí českému týmu pozice prvního týmu nedisponujícího továrním zázemím? „Druhé místo není špatná pozice, to bychom se asi rouhali. Ale upřímně řečeno – nestačí. Rozdíl 18 bodů není malý, ale není také úplně beznadějný. Vždyť o celých 15 jsme přišli díky technickým potížím v samém úvodu Rally Akropolis,“ připomíná odhodlaně manažer týmu Quirin Muller.
Co vše leží na miskách vah, které se po třech zbývajících rally započítávaných do šampionátu druhé nejrychlejší kategorie, přikloní k budoucímu mistru světa? Jaké trumfy má v rukávu česká posádka? „Naší největší devizou, obzvlášť v Německu, budou zkušenosti s tamními tratěmi,“ říká Martin Prokop. „Povrch a charakter německých rychlostních zkoušek je velmi specifický a proměnlivý. Jsou pasáže, ve kterých je i přes sebedokonalejší rozpis každý průjezd v předchozích ročnících vítaným bonusem navíc,“ upřesňuje. Co dál? „Tím náš výčet objektivních výhod bohužel nejspíš končí. Pokud tedy nechceme započítat i neměřitelné veličiny jako je odhodlání mé i týmu, pečlivě naočkovaná bojovnost a předloktí vypracovaná z tréninku na závodní motokáře. Nepodcenil jsem ani aklimatizaci na jazykové prostředí a spojil ji s posledním laděním kondice v kopcích nad Zell am See, zpestřeným krátkou návštěvu tamního „Dorffestu“. Dával jsem pozor jako v hudebce a v halekání aktuálních německojazyčných odrhovaček bych měl být rozhodně favoritem,“ snaží se situaci odlehčit český reprezentant. „Musím. Připouštět si přespříliš skutečnost, že musíme jet nesmírně rychle, ale na druhou stranu tak, abychom nějakou fatální chybou neudělali díru do týmového rozpočtu – to by byla cesta do křeče, kterou si nemůžu dovolit,“ dodává jezdec Czech Ford National Teamu.
Jak velká je řevnivost mezi největšími adepty na titul? „To víte, že existuje, ale v mezích korektních vztahů. Dokonce jsme konkurentům umožnili test v rámci našeho testovacího dne v jihomoravských vinicích. A náš tým Juhovi připravil bouřlivou diváckou atmosféru, jak se můžete přesvědčit na týmovém Facebooku. Navíc jsme našemu souboji rozhodli dodali i šťávu a mezi partnery týmu od Finské rally patří také energy drink, konkrétně M-150. Je to energeťák thajských boxerů. Doufám, že budeme stejně nebezpeční !“
Má česká posádka ve vyhecovaném souboji s továrním týmem podporovaným nápojovým gigantem Red Bull šanci? „Určitě! Budeme rozhodně bojovat, žádná rally se nedá naprogramovat a faktorů, které ovlivňují konečný výsledek je spousta. Pro nás je matematika jasná – pokud chceme titul, musíme Hanninena ve všech zbývajících závodech porazit. Všem, kdo nám nejrůznějšími formami vyjadřují svou podporu, moc děkujeme! A pochopitelně přejeme velký zážitek všem, kdo se vypraví přímo na tratě německých rychlostních zkoušek Určitě to bude velké divadlo!“, vzkazuje česká dvojice, která bude hrát nepochybně v německém dramatu jednu z hlavních rolí.
Martin Prokop s Janem Tománkem se pustí do boje na první rychlostní zkoušce v pátek po desáté hodině dopoledne.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.