Pokud si snad v posledních letech znalci při degustaci moselských vín z vybraných vinic zaznamenávají ve svých poznámkách poněkud netradiční charakter výsledných chutí a popisují je jako„překvapivá, dramatická nebo dynamická“ pak je vysvětlení nasnadě.
Už od roku okolím Trieru a řeky Mosel vedou rychlostní zkoušky Deutschland rally, jednoho z nejnáročnějších podniků mistrovství světa v rally. A průjezdy světových rallyových es jsou zážitkem natolik intenzívním, že se dozajista projeví i v charakteru slavných ryzlinků.
Vedle boje v absolutním pořadí bude ozdobou letošního ročníku i další střet hlavních rivalů usilujících o letošní titul v šampionátu SWRC, určeném pro speciály kategorie S2000. Aktuální pohled do tabulky dává zapravdu předsezónním odhadům odborníků, kteří favorizovali továrního jezdce Škody Juho Hanninena. Loňský vítěz IRC těží z kvalit tovární techniky poslední specifikace mladoboleslavského speciálu zrozené v množství testů a prověřených v soubojích Interkontinentální série. Prozatím na druhé pozici se třepotá česká vlajka – Martin Prokop s Janem Tománkem a Fiestou S2000 ztrácí na vedoucího Fina 18 bodů, náskok před třetím Tanakem činí bodů 13. Estonec však bude bodovat již pouze ve 2 závodech, zatímco Prokopa a Hanninena čekají 3 starty. Stačí českému týmu pozice prvního týmu nedisponujícího továrním zázemím? „Druhé místo není špatná pozice, to bychom se asi rouhali. Ale upřímně řečeno – nestačí. Rozdíl 18 bodů není malý, ale není také úplně beznadějný. Vždyť o celých 15 jsme přišli díky technickým potížím v samém úvodu Rally Akropolis,“ připomíná odhodlaně manažer týmu Quirin Muller.
Co vše leží na miskách vah, které se po třech zbývajících rally započítávaných do šampionátu druhé nejrychlejší kategorie, přikloní k budoucímu mistru světa? Jaké trumfy má v rukávu česká posádka? „Naší největší devizou, obzvlášť v Německu, budou zkušenosti s tamními tratěmi,“ říká Martin Prokop. „Povrch a charakter německých rychlostních zkoušek je velmi specifický a proměnlivý. Jsou pasáže, ve kterých je i přes sebedokonalejší rozpis každý průjezd v předchozích ročnících vítaným bonusem navíc,“ upřesňuje. Co dál? „Tím náš výčet objektivních výhod bohužel nejspíš končí. Pokud tedy nechceme započítat i neměřitelné veličiny jako je odhodlání mé i týmu, pečlivě naočkovaná bojovnost a předloktí vypracovaná z tréninku na závodní motokáře. Nepodcenil jsem ani aklimatizaci na jazykové prostředí a spojil ji s posledním laděním kondice v kopcích nad Zell am See, zpestřeným krátkou návštěvu tamního „Dorffestu“. Dával jsem pozor jako v hudebce a v halekání aktuálních německojazyčných odrhovaček bych měl být rozhodně favoritem,“ snaží se situaci odlehčit český reprezentant. „Musím. Připouštět si přespříliš skutečnost, že musíme jet nesmírně rychle, ale na druhou stranu tak, abychom nějakou fatální chybou neudělali díru do týmového rozpočtu – to by byla cesta do křeče, kterou si nemůžu dovolit,“ dodává jezdec Czech Ford National Teamu.
Jak velká je řevnivost mezi největšími adepty na titul? „To víte, že existuje, ale v mezích korektních vztahů. Dokonce jsme konkurentům umožnili test v rámci našeho testovacího dne v jihomoravských vinicích. A náš tým Juhovi připravil bouřlivou diváckou atmosféru, jak se můžete přesvědčit na týmovém Facebooku. Navíc jsme našemu souboji rozhodli dodali i šťávu a mezi partnery týmu od Finské rally patří také energy drink, konkrétně M-150. Je to energeťák thajských boxerů. Doufám, že budeme stejně nebezpeční !“
Má česká posádka ve vyhecovaném souboji s továrním týmem podporovaným nápojovým gigantem Red Bull šanci? „Určitě! Budeme rozhodně bojovat, žádná rally se nedá naprogramovat a faktorů, které ovlivňují konečný výsledek je spousta. Pro nás je matematika jasná – pokud chceme titul, musíme Hanninena ve všech zbývajících závodech porazit. Všem, kdo nám nejrůznějšími formami vyjadřují svou podporu, moc děkujeme! A pochopitelně přejeme velký zážitek všem, kdo se vypraví přímo na tratě německých rychlostních zkoušek Určitě to bude velké divadlo!“, vzkazuje česká dvojice, která bude hrát nepochybně v německém dramatu jednu z hlavních rolí.
Martin Prokop s Janem Tománkem se pustí do boje na první rychlostní zkoušce v pátek po desáté hodině dopoledne.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.