Posádka Jan Černý – Pavel Kohout dokončila Finskou Rally, soutěž zařazenou do mistrovství světa, na pátém místě ve WRC Academy
Tři náročné dny ve Finsku dnes úspěšně završil jezdec Jan Černý s navigátorem Pavlem Kohoutem. V rámci WRC Academy bojovali s nástrahami tratě, kde startovali úplně poprvé. Finská Rally navíc potřebuje naprosto odlišný přístup k závodění než jiné soutěže a vyžaduje velké nasazení podložené zkušenostmi. Bez nich se ve Finsku nedá uspět a dobře se o tom přesvědčili i Honza Černý s Pavlem Kohoutem. „Věděl jsem, že ve Finsku budeme za učedníky a to se i potvrdilo. Pro nás ale bylo nejpodstatnější, že se nám podařilo tuto soutěž dokončit a najet kompletní porci kilometrů, kterou jsme měli předepsanou. V úvodu soutěže jsme se dost trápili s pochopením tratě Finské rally a neseděl nám rozpis. Ten je třeba pro tuhle soutěž hodně upravit a i jeho psaní je bez zkušeností hodně těžké. Nebyli jsme schopni odhadnout, které horizonty skočí hodně, a které míň a to nás občas překvapilo. Raději jsme ale zvolnili a jeli víc na jistotu,“ popisuje záludnosti Finské Rally Jan Černý.
České posádce se ale dařilo nechybovat a posunovala se díky svému zrychlování i chybám soupeřů stále výše pořadím. V závěrečné etapě se konečně dostavila větší jistota. To se projevilo i na dosahovaných časech. „Chtěli jsme v poslední etapě zkusit zrychlit, což se nám povedlo. Rozpis dnešních rychlostních zkoušek už jsme měli lepší a to byl základ. I samotné rychlostní zkoušky se mi dnes líbily svým charakterem asi nejvíc ze všech tří etap. Potřebovali jsme si vyzkoušet, jestli s rozumnou dávkou rizika můžeme jet s těmi nejrychlejšími a to se nám potvrdilo. Zajeli jsme dva třetí nejrychlejší časy a z toho máme radost. Ke konci jsme ještě zkoušeli stáhnout náskok Reevese, abychom se dostali na čtvrté místo, ale nakonec zůstalo 5,3 vteřin ztráty. S výsledkem jsem celkem spokojený, protože začátek soutěže jsme skutečně neměli dobrý. Dařilo se nám ale zrychlovat, najeli jsme kilometry a nasbírali hodně zkušeností, které nám stále ještě chybí. Až pojedeme ve Finsku příště, tak už to bude lepší,“ říká s úsměvem spokojený Jan Černý.
Černý s Kohoutem tedy odjíždějí z Finska spokojeni a páté místo v soutěži mistrovství světa si zařadí vedle čtvrtého místa z Rally Sardinie, což je zatím jejich nejlepší umístění v soutěži Mistrovství světa. Další světovou rally posádky Černý – Kohout bude asfaltová Německá Rally, což je přeci jen charakterem bližší soutěž pro Jana Černého, i Pavla Kohouta.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.