Posádka Jan Černý – Pavel Kohout dokončila Finskou Rally, soutěž zařazenou do mistrovství světa, na pátém místě ve WRC Academy
Tři náročné dny ve Finsku dnes úspěšně završil jezdec Jan Černý s navigátorem Pavlem Kohoutem. V rámci WRC Academy bojovali s nástrahami tratě, kde startovali úplně poprvé. Finská Rally navíc potřebuje naprosto odlišný přístup k závodění než jiné soutěže a vyžaduje velké nasazení podložené zkušenostmi. Bez nich se ve Finsku nedá uspět a dobře se o tom přesvědčili i Honza Černý s Pavlem Kohoutem. „Věděl jsem, že ve Finsku budeme za učedníky a to se i potvrdilo. Pro nás ale bylo nejpodstatnější, že se nám podařilo tuto soutěž dokončit a najet kompletní porci kilometrů, kterou jsme měli předepsanou. V úvodu soutěže jsme se dost trápili s pochopením tratě Finské rally a neseděl nám rozpis. Ten je třeba pro tuhle soutěž hodně upravit a i jeho psaní je bez zkušeností hodně těžké. Nebyli jsme schopni odhadnout, které horizonty skočí hodně, a které míň a to nás občas překvapilo. Raději jsme ale zvolnili a jeli víc na jistotu,“ popisuje záludnosti Finské Rally Jan Černý.
České posádce se ale dařilo nechybovat a posunovala se díky svému zrychlování i chybám soupeřů stále výše pořadím. V závěrečné etapě se konečně dostavila větší jistota. To se projevilo i na dosahovaných časech. „Chtěli jsme v poslední etapě zkusit zrychlit, což se nám povedlo. Rozpis dnešních rychlostních zkoušek už jsme měli lepší a to byl základ. I samotné rychlostní zkoušky se mi dnes líbily svým charakterem asi nejvíc ze všech tří etap. Potřebovali jsme si vyzkoušet, jestli s rozumnou dávkou rizika můžeme jet s těmi nejrychlejšími a to se nám potvrdilo. Zajeli jsme dva třetí nejrychlejší časy a z toho máme radost. Ke konci jsme ještě zkoušeli stáhnout náskok Reevese, abychom se dostali na čtvrté místo, ale nakonec zůstalo 5,3 vteřin ztráty. S výsledkem jsem celkem spokojený, protože začátek soutěže jsme skutečně neměli dobrý. Dařilo se nám ale zrychlovat, najeli jsme kilometry a nasbírali hodně zkušeností, které nám stále ještě chybí. Až pojedeme ve Finsku příště, tak už to bude lepší,“ říká s úsměvem spokojený Jan Černý.
Černý s Kohoutem tedy odjíždějí z Finska spokojeni a páté místo v soutěži mistrovství světa si zařadí vedle čtvrtého místa z Rally Sardinie, což je zatím jejich nejlepší umístění v soutěži Mistrovství světa. Další světovou rally posádky Černý – Kohout bude asfaltová Německá Rally, což je přeci jen charakterem bližší soutěž pro Jana Černého, i Pavla Kohouta.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.