I Jan Černý s Pavlem Kohoutem se připravují na start ve Finské Rally v rámci WRC Academy, programu pro hledání nových talentů rally
Každý motoristický sport má svůj vrchol. Pro horolezce je to Mount Everest, pro závodníky Formule 1 je to Velká cena Monaca a pro soutěžní jezdce je to Finská Rally. Tato soutěž byla v minulosti známa jako Rally tisíce jezer. Její název přesně popisoval to, na co se musí závodníci ve Finsku připravit. Zvlněná a zalesněná krajina, kde se rally odehrává, je jako mozaika proložena množstvím větších, či menších jezer. Šotolinové rychlostní zkoušky patří k těm nejrychlejším na celém světě a závodníci se zde více, než kdekoliv jinde, musí vyrovnat s bezpočtem horizontů a velkých skoků. Taková je Finská Rally a právě této soutěže se letos premiérově zúčastní česká posádka Jan Černý – Pavel Kohout.
Poslední soutěží Mistrovství světa byla pro Jana Černého s Pavlem Kohoutem květnová Rally Sardinie. Zde po potížích nakonec obsadili čtvrté místo v rámci WRC Academy. Posádky ve WRC Academy startují s identickými vozy Ford Fiesta R2 s jednou poháněnou nápravou a motorem o objemu 1,6 litru. Od té doby se Jan Černý zúčastnil hned několika závodů v České republice, kde ale bojoval o vteřiny na asfaltovém povrchu. Finská Rally je pravděpodobně jedna z nejnáročnějších šotolinových soutěží a zkušenosti na tomto povrchu mladému jezdci z Příbrami přeci jen chybí. Sám je ale před startem ve Finsku v dobré náladě. „Do Finska jsme přiletěli v neděli a hned v pondělí jsme měli na programu školení jezdců WRC Academy. Máme za sebou už také seznamovací jízdy několika prvních rychlostních zkoušek, ale rally je hodně členitá a roztahaná po velkém prostoru, proto nás seznamovací jízdy zaměstnají až do středy,“ říká Jan Černý, který si volný čas ve Finsku vyplňuje rybařením v místních jezerech. „Je to paráda, ryby berou. Včera jsem chytil štiku,“ směje se Jan Černý.
Těsně před startem Finské Rally, ve které tentokrát jezdci WRC Academy absolvují stejný počet etap, jako účastníci Mistrovství světa, si ještě Jan Černý se svým spolujezdcem Pavlem Kohoutem při testu vyzkouší svůj Ford Fiesta R2, který se připravuje v centrále WRC Academy umístěné v Polsku. „Start ve Finsku je pro mě splněním jednoho snu. Byl jsem se tady několikrát podívat jako divák, takže tak nějak tuším do čeho jdeme, ale z auta to bude určitě úplně jiné. Už jenom z toho, co jsem viděl ze začátku seznamovacích jízd, jsem nadšený. Místní rychlostní zkoušky jsou nádherné a pojede se na nich hodně rychle. Moc se na tento start těším,“ prozrazuje před startem Finské Rally Jan Černý.
Finská Rally odstartuje ve čtvrtek 28. července ve městě Jyväskylä a hned během prvního dne čekají na soutěžící tři rychlostní zkoušky.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.