Nedělní odpoledne na předměstí finského města Jyvaskyla bylo idylické – mezi typickými pěstěnými skandinávskými domky se proháněla blonďatá dítka na kolech, obyvatelé si užívali na teráskách sluníčka nebo pečovali o již tak ultrazelené a ultraposekané trávníky, tu a tam proklusal joggující Fin či Finka. Jen osazenstvo jedné z vilek poněkud vybočovalo z místního koloritu.
Nejen že skupina mladých mužů nebyla blonďatá a modrooká. Nejen, že spolu komunikovali jazykem, který místním určitě zněl jako hrozná hatmatilka. Ale hlavně středobodem jejich zájmu před garáží nebyl Saab nebo Volvo, ale rallyový speciál Ford Fiesta S2000 s českými „výsostnými znaky“ a jmenovkami Martin Prokop a Jan Tománek. Zkrátka a dobře – právě zde, stranou ruchu centra dalšího podniku Mistrovství světa v rally se usídlil Czech Ford National Team.
„Už několikátým rokem si pronajímáme raději celý dům místo ubytování v hotelu,“ říká manažer týmu Qurin Muller. „Máme tady veškeré pohodlí včetně nezbytné finské sauny, na báječné koupání k jednomu z mnoha jezer je to jen kousek, můžeme se tady všichni perfektně soustředit na závody aniž by na nás doléhal jakýkoli stres. A na spolužití pod jednou střechou jsme za ty měsíce, které strávíme každým rokem společně na cestách po světě, už zvyklí. Nemluvě o tom, že mám všechny členy týmu, posádku nevyjímaje, pěkně pod kontrolou a můžu vyhlašovat večerku...,“ vypočítává výhody ubytování na rozhraní města a finské přírody.
Soustředit se totiž bude opravdu potřeba – Finská rally je jedním z jezdecky nejnáročnějších podniků mistrovství světa a neskandinávských vítězů v jakékoli kategorii nalezneme v její historii jako šafránu. S českou vlaječkou u jména jediného – Martina Prokopa. „Vítězství s dvoukolkou v roce 2009 znamenalo zároveň celkový titul v Juniorském mistrovství světa. O to bylo sladší,“ vzpomíná český jezdec. „Ale každý kvalitní výsledek ve Finsku má velkou váhu, protože je to rally, která potřebuje velké závodnické srdce. Pocitům z rychlostí, ve kterých se tady létá přes „slepé“ horizonty do následujících zatáček na nevyzpytatelné šotolině, se žádný jiný závod nevyrovná. Za chyby se v rally platí všude, ale ve finských lesích často obzvlášť draze,“ popisuje zdejší specifika.
Mezi piloty bojujícími o letošní titul v kategorii SWRC chybí na startu pouze katařan Al-Attiyah, všechny další hvězdy se ve čtvrtek v 17,16 pustí do boje s tratí, soupeři a časem. Největší očekávání se vkládají do továrního jezdce Škody Juho Hanninena, který je zároveň s jedenáctibodovým náskokem před Prokopem lídrem šampionátu. „Ne náhodou zde Juho v této kategorii v posledních dvou letech dvakrát zvítězil. Bezesporu je favoritem číslo jedna. Jako tovární jezdec je nesmírně vyježděný a na specifických místních tratích má rychlost v krvi. My se pokusíme zjistit, jak velkou míru rizika bychom museli podstoupit, abychom mu dokázali sekundovat. Pokud by snad dřevorubecká vložka hrozila přespříliš, budeme se snažit jet rychle a čekat na možnou chybu. Faktem zůstává, že zde již dva roky žádnou neudělal...,“ hovoří Martin Prokop o svých ambicích pro nadcházející víkend.
„Škoda jen technických problémů, které nás v Řecku srazily až na páté místo. Tam jsme naopak chtěli na Juha získat náskok, se kterým bychom mohli v závěru sezóny hospodařit,“ říká copilot Jan Tománek. Ten zvolil před finským dobrodružstvím netradiční formu přípravy – rybaření v norských fjordech. „Jasné jsou minimálně dva přínosy – zásoba ryb, kterou na zdejším grilu poctivě likvidujeme a fakt, že se mi po hodinách strávených na houpající se loďce žaludek i na tom nejbláznivějším horizontu ani nepohne.....“
To pilot Martin Prokop absolvoval přípravný start na Estonské Rally. „Je to krásný, výborně organizovaný závod, který svým charakterem Finsko hodně připomíná. Nejdeme pak úplně do neznáma, ale víme, co od auta čekat.“ Asi spíš na odreagování byl dobrodružný výlet s přáteli z Prahy do Paříže na Jawách 50 Pionýr s datem výroby 1966, který si na týmovém Facebooku našel spoustu fanoušků a proniknul i do oficiálního newsletteru továrního týmu Ford . „Kdepak odreagování, na Finsko to byla dokonalá mentální příprava. Pokud chcete na fichtlu někam dojet, tavíte ho pořád naplno. A tady to nebude jinak!,“ dodává český jezdec s úsměvem.
První RZ Finské Rally startuje ve čtvrtek v 16,16 českého času, rozhodnutí padne v sobotu večer.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.