Nedělní odpoledne na předměstí finského města Jyvaskyla bylo idylické – mezi typickými pěstěnými skandinávskými domky se proháněla blonďatá dítka na kolech, obyvatelé si užívali na teráskách sluníčka nebo pečovali o již tak ultrazelené a ultraposekané trávníky, tu a tam proklusal joggující Fin či Finka. Jen osazenstvo jedné z vilek poněkud vybočovalo z místního koloritu.
Nejen že skupina mladých mužů nebyla blonďatá a modrooká. Nejen, že spolu komunikovali jazykem, který místním určitě zněl jako hrozná hatmatilka. Ale hlavně středobodem jejich zájmu před garáží nebyl Saab nebo Volvo, ale rallyový speciál Ford Fiesta S2000 s českými „výsostnými znaky“ a jmenovkami Martin Prokop a Jan Tománek. Zkrátka a dobře – právě zde, stranou ruchu centra dalšího podniku Mistrovství světa v rally se usídlil Czech Ford National Team.
„Už několikátým rokem si pronajímáme raději celý dům místo ubytování v hotelu,“ říká manažer týmu Qurin Muller. „Máme tady veškeré pohodlí včetně nezbytné finské sauny, na báječné koupání k jednomu z mnoha jezer je to jen kousek, můžeme se tady všichni perfektně soustředit na závody aniž by na nás doléhal jakýkoli stres. A na spolužití pod jednou střechou jsme za ty měsíce, které strávíme každým rokem společně na cestách po světě, už zvyklí. Nemluvě o tom, že mám všechny členy týmu, posádku nevyjímaje, pěkně pod kontrolou a můžu vyhlašovat večerku...,“ vypočítává výhody ubytování na rozhraní města a finské přírody.
Soustředit se totiž bude opravdu potřeba – Finská rally je jedním z jezdecky nejnáročnějších podniků mistrovství světa a neskandinávských vítězů v jakékoli kategorii nalezneme v její historii jako šafránu. S českou vlaječkou u jména jediného – Martina Prokopa. „Vítězství s dvoukolkou v roce 2009 znamenalo zároveň celkový titul v Juniorském mistrovství světa. O to bylo sladší,“ vzpomíná český jezdec. „Ale každý kvalitní výsledek ve Finsku má velkou váhu, protože je to rally, která potřebuje velké závodnické srdce. Pocitům z rychlostí, ve kterých se tady létá přes „slepé“ horizonty do následujících zatáček na nevyzpytatelné šotolině, se žádný jiný závod nevyrovná. Za chyby se v rally platí všude, ale ve finských lesích často obzvlášť draze,“ popisuje zdejší specifika.
Mezi piloty bojujícími o letošní titul v kategorii SWRC chybí na startu pouze katařan Al-Attiyah, všechny další hvězdy se ve čtvrtek v 17,16 pustí do boje s tratí, soupeři a časem. Největší očekávání se vkládají do továrního jezdce Škody Juho Hanninena, který je zároveň s jedenáctibodovým náskokem před Prokopem lídrem šampionátu. „Ne náhodou zde Juho v této kategorii v posledních dvou letech dvakrát zvítězil. Bezesporu je favoritem číslo jedna. Jako tovární jezdec je nesmírně vyježděný a na specifických místních tratích má rychlost v krvi. My se pokusíme zjistit, jak velkou míru rizika bychom museli podstoupit, abychom mu dokázali sekundovat. Pokud by snad dřevorubecká vložka hrozila přespříliš, budeme se snažit jet rychle a čekat na možnou chybu. Faktem zůstává, že zde již dva roky žádnou neudělal...,“ hovoří Martin Prokop o svých ambicích pro nadcházející víkend.
„Škoda jen technických problémů, které nás v Řecku srazily až na páté místo. Tam jsme naopak chtěli na Juha získat náskok, se kterým bychom mohli v závěru sezóny hospodařit,“ říká copilot Jan Tománek. Ten zvolil před finským dobrodružstvím netradiční formu přípravy – rybaření v norských fjordech. „Jasné jsou minimálně dva přínosy – zásoba ryb, kterou na zdejším grilu poctivě likvidujeme a fakt, že se mi po hodinách strávených na houpající se loďce žaludek i na tom nejbláznivějším horizontu ani nepohne.....“
To pilot Martin Prokop absolvoval přípravný start na Estonské Rally. „Je to krásný, výborně organizovaný závod, který svým charakterem Finsko hodně připomíná. Nejdeme pak úplně do neznáma, ale víme, co od auta čekat.“ Asi spíš na odreagování byl dobrodružný výlet s přáteli z Prahy do Paříže na Jawách 50 Pionýr s datem výroby 1966, který si na týmovém Facebooku našel spoustu fanoušků a proniknul i do oficiálního newsletteru továrního týmu Ford . „Kdepak odreagování, na Finsko to byla dokonalá mentální příprava. Pokud chcete na fichtlu někam dojet, tavíte ho pořád naplno. A tady to nebude jinak!,“ dodává český jezdec s úsměvem.
První RZ Finské Rally startuje ve čtvrtek v 16,16 českého času, rozhodnutí padne v sobotu večer.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.