Martin Prokop s Janem Tománkem se připravují na finskou bitvu

Prokop, Martin
Prokop, Martin, foto: CFNT Média
Tomáš Urban 27. července 2011 06:14
Sdílej:

Nedělní odpoledne na předměstí finského města Jyvaskyla bylo idylické – mezi typickými pěstěnými skandinávskými domky se proháněla blonďatá dítka na kolech, obyvatelé si užívali na teráskách sluníčka nebo pečovali o již tak ultrazelené a ultraposekané trávníky, tu a tam proklusal joggující Fin či Finka. Jen osazenstvo jedné z vilek poněkud vybočovalo z místního koloritu.

Nejen že skupina mladých mužů nebyla blonďatá a modrooká. Nejen, že spolu komunikovali jazykem, který místním určitě zněl jako hrozná hatmatilka. Ale hlavně středobodem jejich zájmu před garáží nebyl Saab nebo Volvo, ale rallyový speciál Ford Fiesta S2000 s českými „výsostnými znaky“ a jmenovkami Martin Prokop a Jan Tománek. Zkrátka a dobře – právě zde, stranou ruchu centra dalšího podniku Mistrovství světa v rally se usídlil Czech Ford National Team.

„Už několikátým rokem si pronajímáme raději celý dům místo ubytování v hotelu,“ říká manažer týmu Qurin Muller. „Máme tady veškeré pohodlí včetně nezbytné finské sauny, na báječné koupání k jednomu z mnoha jezer je to jen kousek, můžeme se tady všichni perfektně soustředit na závody aniž by na nás doléhal jakýkoli stres. A na spolužití pod jednou střechou jsme za ty měsíce, které strávíme každým rokem společně na cestách po světě,  už zvyklí. Nemluvě o tom, že mám všechny členy týmu, posádku nevyjímaje, pěkně pod kontrolou a můžu vyhlašovat večerku...,“ vypočítává výhody ubytování na rozhraní města a finské přírody.

Soustředit se totiž bude opravdu potřeba – Finská rally je jedním z jezdecky nejnáročnějších podniků mistrovství světa a neskandinávských vítězů v jakékoli kategorii nalezneme v její historii jako šafránu. S českou vlaječkou u jména jediného – Martina Prokopa. „Vítězství s dvoukolkou v roce 2009 znamenalo zároveň celkový titul v Juniorském mistrovství světa. O to bylo sladší,“ vzpomíná český jezdec. „Ale každý kvalitní výsledek ve Finsku má velkou váhu, protože je to rally, která potřebuje velké závodnické srdce. Pocitům z rychlostí, ve kterých se tady létá přes „slepé“ horizonty do následujících zatáček na nevyzpytatelné šotolině, se žádný jiný závod nevyrovná. Za chyby se v rally platí všude, ale ve finských lesích často obzvlášť draze,“ popisuje zdejší specifika.

Mezi piloty bojujícími o letošní titul v kategorii SWRC chybí na startu pouze katařan Al-Attiyah, všechny další hvězdy se ve čtvrtek v 17,16 pustí do boje s tratí, soupeři a časem. Největší očekávání se vkládají do továrního jezdce Škody Juho Hanninena, který je zároveň s jedenáctibodovým náskokem před Prokopem lídrem šampionátu. „Ne náhodou zde Juho v této kategorii v posledních dvou letech dvakrát zvítězil. Bezesporu je favoritem číslo jedna. Jako tovární jezdec je nesmírně vyježděný a na specifických místních tratích má rychlost v krvi. My se pokusíme zjistit, jak velkou míru rizika bychom museli podstoupit, abychom mu dokázali sekundovat. Pokud by snad dřevorubecká vložka hrozila přespříliš, budeme se snažit jet rychle a čekat na možnou chybu. Faktem zůstává, že zde již dva roky žádnou neudělal...,“ hovoří Martin Prokop o svých ambicích pro nadcházející víkend.

„Škoda jen technických problémů, které nás v Řecku srazily až na páté místo. Tam jsme naopak chtěli na Juha získat náskok, se kterým bychom mohli v závěru sezóny hospodařit,“ říká copilot Jan Tománek. Ten zvolil před finským dobrodružstvím netradiční formu přípravy – rybaření v norských fjordech. „Jasné jsou minimálně dva přínosy – zásoba ryb, kterou na zdejším grilu poctivě likvidujeme a fakt, že se mi po hodinách strávených na houpající se loďce žaludek i na tom nejbláznivějším horizontu ani nepohne.....“

To pilot Martin Prokop absolvoval přípravný start na Estonské Rally. „Je to krásný, výborně organizovaný závod, který svým charakterem Finsko hodně připomíná. Nejdeme pak úplně do neznáma, ale víme, co od auta čekat.“ Asi spíš na odreagování byl dobrodružný výlet s přáteli z Prahy do Paříže na Jawách 50 Pionýr s datem výroby 1966, který si na týmovém Facebooku našel spoustu fanoušků a proniknul i do oficiálního newsletteru továrního týmu Ford . „Kdepak odreagování, na Finsko to byla dokonalá mentální příprava. Pokud chcete na fichtlu někam dojet, tavíte ho pořád naplno. A tady to nebude jinak!,“ dodává český jezdec s úsměvem.

První RZ Finské Rally startuje ve čtvrtek v 16,16 českého času, rozhodnutí padne v sobotu večer.  

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.