Nedělní odpoledne na předměstí finského města Jyvaskyla bylo idylické – mezi typickými pěstěnými skandinávskými domky se proháněla blonďatá dítka na kolech, obyvatelé si užívali na teráskách sluníčka nebo pečovali o již tak ultrazelené a ultraposekané trávníky, tu a tam proklusal joggující Fin či Finka. Jen osazenstvo jedné z vilek poněkud vybočovalo z místního koloritu.
Nejen že skupina mladých mužů nebyla blonďatá a modrooká. Nejen, že spolu komunikovali jazykem, který místním určitě zněl jako hrozná hatmatilka. Ale hlavně středobodem jejich zájmu před garáží nebyl Saab nebo Volvo, ale rallyový speciál Ford Fiesta S2000 s českými „výsostnými znaky“ a jmenovkami Martin Prokop a Jan Tománek. Zkrátka a dobře – právě zde, stranou ruchu centra dalšího podniku Mistrovství světa v rally se usídlil Czech Ford National Team.
„Už několikátým rokem si pronajímáme raději celý dům místo ubytování v hotelu,“ říká manažer týmu Qurin Muller. „Máme tady veškeré pohodlí včetně nezbytné finské sauny, na báječné koupání k jednomu z mnoha jezer je to jen kousek, můžeme se tady všichni perfektně soustředit na závody aniž by na nás doléhal jakýkoli stres. A na spolužití pod jednou střechou jsme za ty měsíce, které strávíme každým rokem společně na cestách po světě, už zvyklí. Nemluvě o tom, že mám všechny členy týmu, posádku nevyjímaje, pěkně pod kontrolou a můžu vyhlašovat večerku...,“ vypočítává výhody ubytování na rozhraní města a finské přírody.
Soustředit se totiž bude opravdu potřeba – Finská rally je jedním z jezdecky nejnáročnějších podniků mistrovství světa a neskandinávských vítězů v jakékoli kategorii nalezneme v její historii jako šafránu. S českou vlaječkou u jména jediného – Martina Prokopa. „Vítězství s dvoukolkou v roce 2009 znamenalo zároveň celkový titul v Juniorském mistrovství světa. O to bylo sladší,“ vzpomíná český jezdec. „Ale každý kvalitní výsledek ve Finsku má velkou váhu, protože je to rally, která potřebuje velké závodnické srdce. Pocitům z rychlostí, ve kterých se tady létá přes „slepé“ horizonty do následujících zatáček na nevyzpytatelné šotolině, se žádný jiný závod nevyrovná. Za chyby se v rally platí všude, ale ve finských lesích často obzvlášť draze,“ popisuje zdejší specifika.
Mezi piloty bojujícími o letošní titul v kategorii SWRC chybí na startu pouze katařan Al-Attiyah, všechny další hvězdy se ve čtvrtek v 17,16 pustí do boje s tratí, soupeři a časem. Největší očekávání se vkládají do továrního jezdce Škody Juho Hanninena, který je zároveň s jedenáctibodovým náskokem před Prokopem lídrem šampionátu. „Ne náhodou zde Juho v této kategorii v posledních dvou letech dvakrát zvítězil. Bezesporu je favoritem číslo jedna. Jako tovární jezdec je nesmírně vyježděný a na specifických místních tratích má rychlost v krvi. My se pokusíme zjistit, jak velkou míru rizika bychom museli podstoupit, abychom mu dokázali sekundovat. Pokud by snad dřevorubecká vložka hrozila přespříliš, budeme se snažit jet rychle a čekat na možnou chybu. Faktem zůstává, že zde již dva roky žádnou neudělal...,“ hovoří Martin Prokop o svých ambicích pro nadcházející víkend.
„Škoda jen technických problémů, které nás v Řecku srazily až na páté místo. Tam jsme naopak chtěli na Juha získat náskok, se kterým bychom mohli v závěru sezóny hospodařit,“ říká copilot Jan Tománek. Ten zvolil před finským dobrodružstvím netradiční formu přípravy – rybaření v norských fjordech. „Jasné jsou minimálně dva přínosy – zásoba ryb, kterou na zdejším grilu poctivě likvidujeme a fakt, že se mi po hodinách strávených na houpající se loďce žaludek i na tom nejbláznivějším horizontu ani nepohne.....“
To pilot Martin Prokop absolvoval přípravný start na Estonské Rally. „Je to krásný, výborně organizovaný závod, který svým charakterem Finsko hodně připomíná. Nejdeme pak úplně do neznáma, ale víme, co od auta čekat.“ Asi spíš na odreagování byl dobrodružný výlet s přáteli z Prahy do Paříže na Jawách 50 Pionýr s datem výroby 1966, který si na týmovém Facebooku našel spoustu fanoušků a proniknul i do oficiálního newsletteru továrního týmu Ford . „Kdepak odreagování, na Finsko to byla dokonalá mentální příprava. Pokud chcete na fichtlu někam dojet, tavíte ho pořád naplno. A tady to nebude jinak!,“ dodává český jezdec s úsměvem.
První RZ Finské Rally startuje ve čtvrtek v 16,16 českého času, rozhodnutí padne v sobotu večer.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?