Úchvatné představení značky ŠKODA na Rally Azory bylo v jejím cíli korunováno fantastickým výsledkem – vozy ŠKODA obsadili první tři místa a v historii IRC se jim to povedlo již popáté. Vítězná posádka továrního týmu ŠKODA Motorsport Hänninen-Markkula slaví letos již třetí prvenství v šampionátu IRC. Druhé místo obsadila po strhující bitvě posádka týmu ŠKODA UK Motorsport Mikkelsen-Floene (+ 42 sekund), na třetí příčce finišovala další posádka továrního týmu ŠKODA Motorsport Kopecký-Starý. ŠKODA si výrazně upevnila vedoucí pozici v hodnocení značek, Hänninen se při svém teprve čtvrtém startu dostal opět do vedení celé soutěže.
V pořadí šestou soutěž seriálu IRC přivítal ostrov Sao Miguel, největší z devíti Azorských ostrovů ve čtvrtek, kdy byly na programu tři rychlostní zkoušky. Nejlépe do soutěže vstoupil úřadující šampion Juho Hänninen. Druhý Magalhaes na Peugeotu ztrácel 4 vteřiny, o sekundu pomalejší byl Mikkelsen a čtvrtý o dalších pět sekund Kopecký.Po nočním dešti, jenž skropil tratě pátečních erzet, se ostrov probudil do pošmourného rána a exotická příroda se zahalila do temných mraků, z kterých se spouštěl mocný déšť doprovázený hustou mlhou. Podmínky byly skutečně extrémní, spolujezdec Kopeckého Petr Starý komentoval ranní průjezd slovy: „Raději jsem se díval jen a pouze do rozpisu, dopředu nebylo vidět vůbec nic.“ Z pátečních devíti plánovaných erzet nakonec byly dvě zrušeny – v pořadí pátá kvůli stádu krav na trati a devátá pro přílišný počet havarovaných vozů na trati z předešlého průjezdu. Andreas Mikkelsen v druhé polovině dne mocně zrychlil a dostal se na „dohled“ vedoucímu Hänninenovi – zaostával o pouhou vteřinu. Kopecký končil druhou etapu na čtvrtém místě dvě vteřiny za loňským vítězem Magalhaesem.Sobotní finálních pět rychlostních zkoušek přineslo dramatickou bitvu o první a třetí místo a dočasnou změnu na prvním místě – hned v první erzetě dostihnul skvěle jedoucí Mikkelsen Hänninena a vystřídal jej ve vedení. Kopecký zrychlil taktéž a probojoval se na třetí pozici a udržel ji až do cíle. Nelítostný boj Mikkelsena s Hänninenem pokračoval, finský pilot se hned v následující erzetě opět dostal do čela a až v posledních dvou erzetách Mikkelsen takticky zvolnil s cílem dojet si pro jisté druhé místo, Jak sám souboj komentoval, ztráta 10 sekund byla již na jezdce Hänninenových kvalit příliš velká. V cíli měl nakonec Hänninen náskok 42 sekund, Kopecký byl o další minutu třetí.Michal Hrabánek, šéf týmu ŠKODA Motorsport, byl z výsledku nadšený: „Chtěl bych poděkovat všem posádkám vozů ŠKODA za jejich výkon. Na náročné trati s vysokým rizikem defektu se vyvarovaly chyb a společně přispěly k nejlepšímu výsledku značky ŠKODA v letošním ročníku IRC. Nyní nás čeká poměrně delší soutěžní pauza, kterou vyplníme nabíráním sil a přípravami na srpnovou domácí soutěž ve Zlíně. Ta bude pro celé IRC představovat jeden z vrcholů šampionátu, očekává se nabité startovní pole a tradičně davy fantastických diváků.“Juho Hänninen bral letošní vítězství jako satisfakci za smolný loňský ročník, kdy o prvenství přišel vinou defektu v předposlední erzetě: „Chtěli jsme zde hrozně moc zvítězit, loni jsme měli s Mikkem na této soutěži obrovskou smůlu. Souboj s Andreasem skvěle okořenil celou rally, museli jsme bojovat až do konce. Nyní se moc těšíme na domácí rally ve Finsku.“
Jan Kopecký ke svému třetímu místu dodal: „Ze začátku jsme hledali optimální rytmus, pauza na šotolině byla znát. Třetí místo je skvělé doplnění kompletního podiového obsazení vozů ŠKODA. Nyní nás čeká soutěžní pauza, ale už se s Petrem nemůžeme dočkat našeho příštího startu na Barumce.“V rámci seriálu IRC se tým ŠKODA Motorsport představí poslední srpnový víkend na Barum Rally ve Zlíně s oběma posádkami Kopecký-Starý a Hännien-Markkula. Juho Hänninen bude koncem července startovat v kategorii SWRC za Red Bull ŠKODA tým v rodném Finsku a týden před Zlínem na Rally v Německu.Pořadí IRC:
1. Hänninen 83 bodů2. Bouffier 79 b.3. Loix 70 b.4. Kopecký 70 b.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.