Výzvou bude v závěru tohoto týdne pro posádku Hájek Historic Czech National Rally Teamu Miroslav Janota - Pavel Dresler start na Acropolis Rally. V Řecku se pojedou o tomto víkendu hned dvě soutěže započítávané do hodnocení evropského šampionátu historiků. V pátek a sobotu bude 54 posádek závodit na asfaltových rychlostních zkouškách, harmonogram nedělního závodu zavede osmapadesát dvojic na šotolinové testy. Součástí podniku je i soutěž Regularity neboli jízda pravidelnosti.
Centrum desátého ročníku Mercedes Benz Historic Acropolis Rally je situováno do města Kamena Vourla ležícího severovýchodně od Athén. V řeckém hlavním městě se kromě technických přejímek uskutečnil ve čtvrtek pod chrámem Pantheon na úpatí vrchu Acropolis slavnostní start. Asfaltová část soutěže čítá dvanáct rychlostních zkoušek (každý den se pojede šest testů) o celkové délce 140,12 kilometru. Včetně přejezdů soutěž měří téměř 750 kilometrů! Nedělní šotolinový závod zahrnuje šest erzet na třech úsecích (70,94 km).Opel Kadett týmu Ctirada Hájka poveze na dveřích startovní číslo 15, na šotolinu bude označen číslem 115. Janota figuruje před řeckým podnikem na třetím místě v průběžném hodnocení evropského mistrovství. Na Balkánském poloostrově by se mělo objevit sedmnáct jezdců registrovaných do ME, sedm z nich bude s Miroslavem Janotou soupeřit v Kategorii 2. Chybět nebude Ital Paolo Pasutti, Švéd Mats Myrsell či další italský pilot Antonio Parisi, všichni s osvědčenými vozy Porsche 911.
„Asfaltová část je svým charakterem spíše závodem do vrchu. Pojede se na širších silnicích s rychlejším profilem, ale testy jsou velmi náročné a pěkné. Velkou neznámou je počasí, protože ve středu, když jsme trénovali, bylo na každé rychlostní zkoušce rozdílné. Začínali jsme za slunce, končili za deště. Počasí se tu mění opravdu rychle,“ řekl Miroslav Janota a jedním dechem dodal: „Nedělní etapa se mi líbí. Charakterem je každá ze šotolinových vložek odlišná. První je spíše užší, druhá naopak extrémně rychlá, spíše finského typu, a třetí pak klasická řecká rozbíječka. Na svůj první závod na šotolině se těším. Zdejší tratě jsou pro nás velkou neznámou, proto bude úspěchem, při troše štěstí, když získáme co možná nejvíce bodů.“Ohlas svého jezdce doplnil navigátor Pavel Dresler: „Je pro mě čest po Sanremu startovat na dalším legendárním závodě, kterým určitě Acropolis Rally je. Asfaltové tratě jsou na napsání rozpisu celkem náročné. Co se týká šotoliny, těším se na ni stejně jako Mirek. Pojedeme po tratích, na kterých závodily legendy světového rallyesportu.“„Čeká nás první start na šotolině. Testování dopadlo dobře, ale při závodě to bude úplně o něčem jiném. Byl bych rád, kdyby se klukům podařilo oba závody dokončit. Jelikož na tamní tratě jedou sbírat cenné zkušenosti, každý bodový zisk bude úspěchem,“ uvedl majitel týmu Ctirad Hájek a doplnil: „Těsně před odjezdem nás potkaly technické problémy s motorem, ale díky našemu motoráři Tomáši Fuchsovi se nám podařilo včas připravit druhý agregát.“Průběžné výsledky by měly být v průběhu závodu dostupné na oficiálních internetových stránkách rallye http://historic.acropolisrally.gr/EN/2011/. O počínání Miroslava Janoty s Pavlem Dreslerem vás budeme informovat.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.