Česká posádka Martin Prokop-Jan Tománek odstartuje do první rychlostní zkoušky letošní Rally Sardegna v pátek 6.5., krátce po desáté hodině dopolední. Tentýž den v 17,40 oslaví první týden svého pobytu na světě Michaelka Tománková. Nejspíš ještě nebude sledovat, jak si její tatínek vede v náročném závodě, naproti tomu jeho myšlenky i přes závodní soustředění k čerstvé ratolesti určitě tu a tam zabloudí. Čerstvě trojnásobný otec a nejzkušenější český spolujezdec musel hned v neděli odcestovat do Olbie, kde se tradičně nachází centrum italské soutěže, a proto sleduje první dny svého nejčerstvějšího přírůstku pouze zprostředkovaně.
Říká se, že jezdec se s každým dítětem o pár desetinek vteřiny zpomaluje. Jak je to u spolujezdce - člověka, na jehož přesnosti a schopnosti dokonalé koncentrace záleží neméně? Jak dopadne rozpor mezi otcovskou zodpovědností a velkou mírou rizika, která je ukryta na každém metru rychlostních zkoušek? „ Mám skvělé děti, na které jsem pochopitelně pyšný. A k tomu ještě můžu dělat v životě to, co mě ohromně baví. Dokonce se zdá, že to dělám dobře. Takže pokud i Jenda, Janička a Michaelka jsou nebo budou pyšní na mě – co si jako táta můžu víc přát! To přece za tu trošku rizika stojí,“ komentuje šťastný otec. Takže žádné přidávání brzd do rozpisu náročných zkoušek ve vnitrozemí Sardinie nehrozí? „To víte, že k rozpisu tu a tam řeknu své. Koneckonců jsme v autě dva, čtyři oči vidí víc a i Martin může při zdlouhavých seznamovacích jízdách polevit v koncentraci. Ale moje připomínky vychází spíše ze zkušeností, vliv počtu dětí jsem na sobě zatím nezpozoroval,“ dodává Jan Tománek, stálice na rallyovém nebi. Spolujezdec, který jako jeden z mála Čechů ví, jak chutná chlebíček v továrních týmech, vyzkoušel si Dakar a neztratí se ani za volantem, jak dokázal při nedávném absolvování prestižní rallyové školy.
„Zkušenost za volantem, ať už při některých etapách Dakaru tak v rallyovém autě mi ohromně pomůže pro pochopení toho, jakou informaci a kdy pilot potřebuje od „mitfáry“ dostat. A pochopitelně jsou cenné při tvorbě rozpisu v průběhu seznamovacích jízd.“
Ale co Martin Prokop? Nebude ho vědomí, že má vedle sebe trojnásobného otce, při nadcházející bitvě brzdit? „Právě naopak! Každé mimčo si zaslouží svou vlastní kupu tátových pohárů do pokojíčku, takže teď se do toho musíme kvůli Michaelce pořádně opřít! Navíc teď vlastně máme v průměru každý 1,5 dítěte, takže jako posádka patříme k těm plodnějším a můžu se taky naparovat !,“ usmívá se pilot Czech Ford National Teamu.
Přejeme Martinovi s Jendou mnoho štěstí v další bitvě SWRC. A hlavně Michaelce Tománkové krásný, pestrý a šťastný život !
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?