Už jen necelý měsíc dělí příznivce rychlých kol od startu letošní novinky v kalendáři D-MACK Tyres Rally 2011 - Mistrovství Slovenska – XII. ročníku Rally Tríbeč. Topoľčanská soutěž nabídne příznivcům rally sportu pestrý koktejl, namíchaný z neokoukaných tratí, okouzlujícího prostředí tríbečského pohoří a z nabité sestavy nejlepších slovenských jezdců, kteří se nedaleko slovensko-českých hranic utkají o třetí letošní porci bodů.
Rally Tríbeč však není určena jen špičkovým jezdcům typu Béreše, Grzyba, Drotára či Melichárka. Kromě šampionátu DMACK Tyres Rally (MSR) je soutěž zařazena i do kalendáře stále se rozvíjejícího Slovenského rally poháru (SRP), který vznikl v roce 2009 s cílem zjednodušit začínajícím posádkám jejich první krůčky v této náročné disciplíně. Myšlenka dát možnost okusit kouzlo rally i závodníkům bez štědrého sponzorského zázemí se vcelku rychle ujala, o čemž svědčí neustále se rozšiřující okruh zájemců o start. Jezdci SRP absolvují oproti účastníkům „ostrého“ mistrovství Slovenska přibližně třetinovou délku tratě a ani technické nároky na jejich vozy nejsou tak velké jako u kolegů z „velkého“ šampionátu. To však rozhodně neznamená, že by SRP byl lehkou záležitostí. Poměrně krátká trať, kde není čas na dlouhé rozkoukávání, a vyrovnaný vozový park (mohou startovat pouze vozy s pohonem jedné nápravy a objemem motoru do 2000 cm3) naznačují, že jednou ze základních podmínek úspěchu je neslevovat od začátku až do konce z nasazení.
V Topoľčanech čeká na slovenské „poháristy“ 34 km rychlostních zkoušek, které zahrnují jeden průjezd oběma klasickými úseky (RZ Uhrovecká a Tríbečská) a dva průjezdy městským okruhem v centru Topoľčan. Start první soutěžní posádky je naplánován na 11:45 hod, rozdílení cen přijde na řadu v 17:30 hod - jen několik okamžiků před příjezdem špičky MSR.
Na informace, které posádky v rámci rally poháru letos uvidíme, je prozatím ještě brzy. Mnohé v tomto ohledu naznačí právě začínající Rally Prešov, která pro účastníky SRP obstará první letošní měření sil. Už teď je však jisté, že trůn šampióna zůstane uvolněn, neboť loňský vítěz Peter Lorenčík (Mitsubishi Lancer EVO X) po suverénním výkonu v předcházející sezóně přechází mezi „velké kluky“. Důvod je jednoduchý: na rozdíl od loňska nebude v rámci SRP umožněn start přeplňovaným čtyřkolkám.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.