Česká dvojice je připravena na další dějství Mistrovství světa v rally
Mistrovství světa v rally kategorie SWRC, které má za sebou úvodní dva zámořské podniky (Mexico a Jordánsko) dorazilo na starý kontinent. A zde končí veškerá taktika podřízená povinnosti absolvovat jeden ze vzdálených závodů. Většina hlavních adeptů na letošní titul ve druhé nejprestižnější třídě světové rally se začne počínaje příštím víkendem střetávat v přímých soubojích o vteřinky na evropských tratích. Vítěz letošního Dakaru a horký kandidát na tovární angažmá v případě vstupu VW do WRC Nasser Al-Attiyah, rychlý Nor Brynildsen, překvapivý vítěz Jordánské rally Bernardo Sousa a největší favorit letošního SWRC disponující tovární technikou Škoda Fabia S2000 Fin Juho Hanninen. Hlavně s těmito rychlíky se bude v následujících podnicích měřit posádka Czech Ford National Teamu Martin Prokop – Jan Tománek a jejich Ford Fiesta S2000 v typických českých barvách.
Po zámořských podnicích se do čela průběžného pořadí vyhoupnul talentovaný mladičký Estonec Karl Kruuda, který absolvoval oba dosavadní podniky a v obou bodoval. Martin Prokop se díky vítězství v Mexiku dělí o druhý post s Bernardem Sousou. Překvapením je čistá nula na kontě velmi rychlého Al-Attiyaha, kterého připravila o vítězství v Mexiku přísná diskvalifikace a jeho jordánskou spanilou jízdu zastavila technická závada.
Největší uchazeči o titul vstoupí v pátek 6.5. do pomyslného ringu vytyčeného tratí o celkové délce 1247 kilometrů, ze které je 365 km rychlostních testů na místy rychlých, místy rozbitých a členitých, ale na každém svém metru nesmírně náročných a záludných šotolinových cestách vnitrozemím krásného středomořského ostrova. „Rally Sardinie patří mezi mé oblíbené závody. Trať je nesmírně náročná, často střídá svůj charakter, každý pilot si musí při seznamovacích jízdách velmi pečlivě uvážit, kde v závodě bude muset jet úplně naplno a kde trošku víc myslet na techniku,“ těší se na nadcházející klání Martin Prokop. „Je pravda, že právě Sardinií se po zámořských rozcvičkách roztočí kolotoč závodů, ve kterých budeme přímo bojovat se všemi svými největšími soupeři. A určitě budou ty souboje stát za to! Tovární tým Škody bude chtít určitě využít svou materiální převahu a množství natestovaných kilometrů. Al-Attiyah musí mít po dvou smolných závodech jedinou taktiku – vyhrát všechny své další závody. A my ? Chceme uspět v celém šampionátu, takže musíme mít ty nejvyšší ambice v každém jednotlivém závodě !“
V přípravě neponechal Czech Ford National Team nic náhodě. Na tratě kamenitých rychlostních zkoušek vyrazí se speciálem, který prošel velmi důkladnou repasí a v jehož útrobách se bude o patřičnou zvukovou kulisu, ale hlavně výkon starat nový agregát slibující dokonce pár vítaných koní navíc.
Pilot Martin Prokop absolvoval náročné kondiční soustředění pod vedením fyzioterapeuta Martina Janouška . „Hory, sport, jíst, hory, spát, sport, jíst, spát…. To je program, který mě dostává do formy nejen fyzicky, ale krásně se člověku vyčistí i hlava! Nemluvě o tom, jak moc se po týdnu šlapání v kopcích na kole těším za volant něčeho, co jede samo !“
A spolujezdec Jan Tománek? Ten už vůbec nezahálel a absolvoval ve Skandinávii velmi prestižní rallyovou školu v roli studenta - jezdce! „Jedním slovem – nádhera! Fantastické tréninkové tratě, odpovídající technika, výborní lektoři. Zážitek, který mi určitě i přes spoustu absolvovaných soutěží hned tak navymizí,“ říká česká spolujezdecká jednička. Podle neoficiálních informací byl zkušený spolujezdec vyhlášen jedním z nejtalentovanějších jezdců, kteří tuto školu v posledních letech absolvovali. „Nemůžu se přece sám chlubit, ale kdyby si Martin náhodou po vzoru Pettera Sollberga nechal v průběhu závodu vzít řidičák, tasím diplom, hupnu za volant a poslední určitě nebudeme….,“ usmívá se Jan Tománek.
Ještě z jednoho důvodu patří Rally Sardegna mezi ty, na které se česká dvojice nejvíce těší – tradiční množství českých příznivců. „Věříme, že si všichni, kdo budou vážit tu dlouhou cestu, závod co nejvíce užijí! Moc si zájmu a podpory vážíme, takže se budeme znovu snažit průběžně informovat ze zákulisí i na Facebooku /Martin Prokop a Jan Tománek/. Určitě uvidíme spoustu českých vlajek a uděláme všechno pro to, aby i ta na naší „Fióně“ byla vidět co nejvíce,“ vzkazují Martin Prokop a Jan Tománek všem sportovním fandům.
19 rychlostních zkoušek Rally Sardegna 2011 je rozděleno do tří etap od pátku 6.5. do neděle 8.5. Do první RZ vyrazí první vůz v pátek v 9 hodin 34 minut.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.