Dvacetiletý příbramský jezdec Honza Černý vstoupil do podvědomí nejednoho českého fanouška automobilových soutěží rally svými skvělými výkony v minulých sezonách.
Do světa rally vstoupil v roce 2007, kdy vznikl pohár mládeže, v němž závodili tehdy ještě nedospělí jezdci po boku zkušených spolujezdců, kteří řídili soutěžní vůz mimo rychlostní zkoušky. V následujících sezonách Jan Černý vystřídal několik vozů s pohonem předních kol, ale i silné produkční čtyřkolky.
Stejně tak tomu bylo i v sezoně 2010, kdy po boku spolujezdce Pavla Kohouta odstartoval v neuvěřitelných 21 závodech přičemž vystřídal čtyři typy automobilů. Jan Černý startoval v soutěžích Mistrovství Evropy, Mediasport.cz Mezinárodního mistrovství České republiky v rally a Ecosun Mistrovství české republiky ve sprintrally. Během sezony předvedl několik skvělých výsledků mezi nimiž jmenujme například celkové čtvrté místo na Rally Agropa Pačejov s produkčním Mitsubishi Lancer Evo IX, či šesté místo celkově a třetí v hodnocení mistrovství Evropy na řecké Elpa Rally. V roce 2010 posádka Černý – Kohout ale dosáhla i na tituly ve dvoukolkách, či ve skupině A v Mezinárodním mistrovství České republiky. Z předávání cen si navíc od Autoklubu ČR odnesli trofej za „talent roku 2010.“ Tento úspěch juniorského závodníka nezůstal bez povšimnutí odborné poroty motoristických novinářů, kteří Jana Černého v anketě Zlatý volant odměnili cenou Jiřího Sedláře, což je cena pro nejtalentovanějšího automobilového závodníka ve věku do 23 let.
„Rok 2010 pro nás byl celkově rozhodně úspěšný. Některé věci se nám sice nepovedly úplně podle představ, ale s celkovým výsledkem jsem spokojený. Dařilo se nám často sedět v závodním autě a sbírali jsme zkušenosti na nejrůznějších tratích doma i v zahraničí. Občas nás trápily technické problémy, ale s tím je třeba v rally počítat a udělat všechno proto, aby to v budoucnu bylo lepší. Moc si vážím ocenění, která jsme před nedávnem převzali a zejména cena Jiřího Sedláře mě moc potěšila. Vůbec by mě nenapadlo, že budeme na tuto cenu nominováni. Jiří Sedlář byl skvělý jezdec, který ale neměl tolik příležitosti se ukázat,“ říká k ocenění pro nejtalentovanějšího mladého automobilového závodníka Jan Černý.
Rok 2011 se ale pro Jana Černého stal přelomovým zejména kvůli úspěchu v jedinečném projektu Mezinárodní automobilové federace FIA a společnosti Pirelli, kterým je takzvaný Pirelli Stars Driver. Jedná se o předem definovaný a precizní výběr nejtalentovanějších automobilových závodníků z celého světa, kteří dostanou šanci se zdarma zúčastnit šesti soutěží Mistrovství světa. Jan Černý se tak stal druhým českým reprezentantem v Pirelli Stars Driver Teamu (PSD) vedle Martina Semeráda, který se projektu účastnil v roce 2009. Jezdci PSD budou v tomto roce premiérově zařazeni do dalšího programu pro vyhledávání mladých talentů, kterým je WRC academy. Zde budou mladíci z celého světa bojovat se stejnými vozy Ford Fiesta R2 o body a také o finanční prémie, či pozornost šéfů továrních týmů mistrovství světa. WRC academy uvidíme na závodech MS v Portugalsku, na Sardinii, ve Finsku, Německu, Francii a na závěr ve Walesu.
„Jsem moc rád, že se nám podařilo v Pirelli Stars Drivers temu uspět. Je to perfektní šance dostat se do Mistrovství světa, poznat nové tratě a díky WRC academy i závodit se spoustou skvělých jezdců se srovnatelnou technikou. Budou proti nám závodit hodně rychlí kluci, kteří to zejména na šotolině hodně umí. Vzhledem k tomu, že asfaltové závody jsou jen dva z šesti, tak to nebude pro nás nic jednoduchého, ale moc se na tu příležitost těším,“ hodnotí Jan Černý možnost, která se před ním zařazením do Pirelli Stars Drivers teamu otevřela.
Do druhého závodu sezony Honzovi Černému, kterého i letos bude navigovat spolujezdec Pavel Kohout, zbývá již jen týden. Jako rozjezd soutěžní sezony roku 2011 totiž již absolvoval rakouskou Jänner rally, kde obsadil celkové skvělé čtvrté místo. Za týden jej čeká start na francouzské asfaltové Rallye des Routes du Nord, kde odstartuje s Citroenem C2 R2 Max. „Před nadcházející sezonou se snažím připravit hlavně fyzicky, k čemuž mi pomáhá i osobní trenér. Teď absolvujeme asfaltovou soutěž ve Francii, ale za další dva týdny po ní nás čeká premiéra v Mistrovství světa, což bude šotolinová Rally de Portugal. Před ní bych ještě rád absolvoval test na šotolině, ale zatím nevím kdy a kde proběhne. Máme také naplánovaný dvoudenní test v M-sportu, kde se nám jezdcům z PSD týmu budou věnovat technici, inženýři i poradci. Součástí bude i krátký test nových Fordů Fiesta R2,“ vysvětluje Jan Černý nabitý program na nadcházející týdny.
České motoristické fanoušky jistě bude zajímat program talentovaného mladého jezdce z Příbrami. Posádka Černý – Kohout má naplánovaný start v kompletním Mediasport.cz Mezinárodním mistrovství České republiky v rally, kromě úvodní Valašské rally, která koliduje s Rally de Portugal. Můžeme zatím prozradit, že se bude jednat o vůz s pohonem předních kol. Další starty ve sprintrally jsou v tuto chvíli v jednání.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.