Dvacetiletý příbramský jezdec Honza Černý vstoupil do podvědomí nejednoho českého fanouška automobilových soutěží rally svými skvělými výkony v minulých sezonách.
Do světa rally vstoupil v roce 2007, kdy vznikl pohár mládeže, v němž závodili tehdy ještě nedospělí jezdci po boku zkušených spolujezdců, kteří řídili soutěžní vůz mimo rychlostní zkoušky. V následujících sezonách Jan Černý vystřídal několik vozů s pohonem předních kol, ale i silné produkční čtyřkolky.
Stejně tak tomu bylo i v sezoně 2010, kdy po boku spolujezdce Pavla Kohouta odstartoval v neuvěřitelných 21 závodech přičemž vystřídal čtyři typy automobilů. Jan Černý startoval v soutěžích Mistrovství Evropy, Mediasport.cz Mezinárodního mistrovství České republiky v rally a Ecosun Mistrovství české republiky ve sprintrally. Během sezony předvedl několik skvělých výsledků mezi nimiž jmenujme například celkové čtvrté místo na Rally Agropa Pačejov s produkčním Mitsubishi Lancer Evo IX, či šesté místo celkově a třetí v hodnocení mistrovství Evropy na řecké Elpa Rally. V roce 2010 posádka Černý – Kohout ale dosáhla i na tituly ve dvoukolkách, či ve skupině A v Mezinárodním mistrovství České republiky. Z předávání cen si navíc od Autoklubu ČR odnesli trofej za „talent roku 2010.“ Tento úspěch juniorského závodníka nezůstal bez povšimnutí odborné poroty motoristických novinářů, kteří Jana Černého v anketě Zlatý volant odměnili cenou Jiřího Sedláře, což je cena pro nejtalentovanějšího automobilového závodníka ve věku do 23 let.
„Rok 2010 pro nás byl celkově rozhodně úspěšný. Některé věci se nám sice nepovedly úplně podle představ, ale s celkovým výsledkem jsem spokojený. Dařilo se nám často sedět v závodním autě a sbírali jsme zkušenosti na nejrůznějších tratích doma i v zahraničí. Občas nás trápily technické problémy, ale s tím je třeba v rally počítat a udělat všechno proto, aby to v budoucnu bylo lepší. Moc si vážím ocenění, která jsme před nedávnem převzali a zejména cena Jiřího Sedláře mě moc potěšila. Vůbec by mě nenapadlo, že budeme na tuto cenu nominováni. Jiří Sedlář byl skvělý jezdec, který ale neměl tolik příležitosti se ukázat,“ říká k ocenění pro nejtalentovanějšího mladého automobilového závodníka Jan Černý.
Rok 2011 se ale pro Jana Černého stal přelomovým zejména kvůli úspěchu v jedinečném projektu Mezinárodní automobilové federace FIA a společnosti Pirelli, kterým je takzvaný Pirelli Stars Driver. Jedná se o předem definovaný a precizní výběr nejtalentovanějších automobilových závodníků z celého světa, kteří dostanou šanci se zdarma zúčastnit šesti soutěží Mistrovství světa. Jan Černý se tak stal druhým českým reprezentantem v Pirelli Stars Driver Teamu (PSD) vedle Martina Semeráda, který se projektu účastnil v roce 2009. Jezdci PSD budou v tomto roce premiérově zařazeni do dalšího programu pro vyhledávání mladých talentů, kterým je WRC academy. Zde budou mladíci z celého světa bojovat se stejnými vozy Ford Fiesta R2 o body a také o finanční prémie, či pozornost šéfů továrních týmů mistrovství světa. WRC academy uvidíme na závodech MS v Portugalsku, na Sardinii, ve Finsku, Německu, Francii a na závěr ve Walesu.
„Jsem moc rád, že se nám podařilo v Pirelli Stars Drivers temu uspět. Je to perfektní šance dostat se do Mistrovství světa, poznat nové tratě a díky WRC academy i závodit se spoustou skvělých jezdců se srovnatelnou technikou. Budou proti nám závodit hodně rychlí kluci, kteří to zejména na šotolině hodně umí. Vzhledem k tomu, že asfaltové závody jsou jen dva z šesti, tak to nebude pro nás nic jednoduchého, ale moc se na tu příležitost těším,“ hodnotí Jan Černý možnost, která se před ním zařazením do Pirelli Stars Drivers teamu otevřela.
Do druhého závodu sezony Honzovi Černému, kterého i letos bude navigovat spolujezdec Pavel Kohout, zbývá již jen týden. Jako rozjezd soutěžní sezony roku 2011 totiž již absolvoval rakouskou Jänner rally, kde obsadil celkové skvělé čtvrté místo. Za týden jej čeká start na francouzské asfaltové Rallye des Routes du Nord, kde odstartuje s Citroenem C2 R2 Max. „Před nadcházející sezonou se snažím připravit hlavně fyzicky, k čemuž mi pomáhá i osobní trenér. Teď absolvujeme asfaltovou soutěž ve Francii, ale za další dva týdny po ní nás čeká premiéra v Mistrovství světa, což bude šotolinová Rally de Portugal. Před ní bych ještě rád absolvoval test na šotolině, ale zatím nevím kdy a kde proběhne. Máme také naplánovaný dvoudenní test v M-sportu, kde se nám jezdcům z PSD týmu budou věnovat technici, inženýři i poradci. Součástí bude i krátký test nových Fordů Fiesta R2,“ vysvětluje Jan Černý nabitý program na nadcházející týdny.
České motoristické fanoušky jistě bude zajímat program talentovaného mladého jezdce z Příbrami. Posádka Černý – Kohout má naplánovaný start v kompletním Mediasport.cz Mezinárodním mistrovství České republiky v rally, kromě úvodní Valašské rally, která koliduje s Rally de Portugal. Můžeme zatím prozradit, že se bude jednat o vůz s pohonem předních kol. Další starty ve sprintrally jsou v tuto chvíli v jednání.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?