Právě startující sezona 2011 zahajuje novou kapitolu v dějinách mistrovství světa FIA WRC. Citroën Total World Rally Team nasazuje na cestu za obhajobou světových titulů v Poháru konstruktérů a šampionátu pilotů dva nové vozy DS3 WRC. Po několika měsících intenzívního vývoje nového vozu jsou Sébastien Loeb - Daniel Elena a Sébastien Ogier - Julien Ingrassia připraveni vyzvat své soupeře na ledě ve Švédsku. Nový vůz DS3 WRC vstupuje do mistrovství světa FIA po veleúspěšných předchůdcích Xsara WRC a C4 WRC, kteří oba shodně získali po třech světových titulech.
Více prostoru pro pilotování vozůCitroën DS3 WRC, který plně vyhovuje novým předpisům z pera Mezinárodní automobilové federace, je nabit "kreativní technologií". Je kratší a kompaktnější než předchozí modely, pohání ho nový turbo motor o objemu 1600 cm? s přímým vstřikováním, a který pochází z tvůrčí dílny Citroën Racing. Nová generace vozů WRC dává větší prostor řidičskému umění pilotů po eliminaci diferenciálů a po návratu k mechanickému řazení převodových stupňů. Posádka Sébastien Loeb - Daniel Elena, která zahajuje svou už jedenáctou sezonu v mistrovství světa v barvách Citroënu, přímo lační po premiérovém titulu v nové podobě. Francouzsko - monacký pár sedminásobných mistrů světa je před ostrým startem sezony naplněn očekáváním a odhodláním. Jejich spolubojovníky v barvách Citroën Total WRT budou Sébastien Ogier a Julien Ingrassia, kteří si své místo v týmu vysloužili během více než slibné sezony 2010.Rally Švédsko, úvodní podnik ze 13 z celkového kalendáře 2011, je unikátní rally. Je to jediný podnik na sněhu, který dlouho ovládali výhradně Skandinávci hájící domácí půdu. Od prvního ročníku Švédské rally v roce 1950 pouze jediný pilot dokázal porazit Vikingy v jejich domovině - Sébastien Loeb, který zde vyhrál ve stejný rok, kdy získal svůj první světový titul! Trať letošního ročníku protíná dva regiony - Värmaland a Dalarna, zatímco asistenční park bude v Hagforsu. Tentokráte švédská rally pronikne i na norské území při rychlostní zkoušce RZ 7 - Lovhaugen. Quesnel: Naše posádky vědí nejlépe, co dělatTěsně před startem prvního kola hoří stájový šéf Citroën Total WRT Olivier Quesnel netrpělivostí: "Už se nemůžeme dočkat, až si ověříme, nakolik celý tým odvedl dobrou práci. Ať tak či tak, švédská rally nepředstavuje typický podnik v mistrovství světa co do obtížnosti, které budeme muset čelit v průběhu celého šampionátu. Naše posádky dobře vědí, co mají dělat a mají mou plnou důvěru k tomu, aby dotáhli svou novou pouť až na vrchol."Letošní Švédská rally bude také velkým diváckým představením na první tzv. Power Stage sezony. Speciálka, RZ 22 s délkou 4,16 km (Gustavsfors), bude vysílána živě televizí a nejlepší piloti a jejich spolujezdci na prvních třech místech budou odměněni ziskem 3, 2, resp.1 bodu do mistrovství světa.Další dva Citroëny DS3 WRC budou "sedlat" posádky Petter Solberg - Chris Patterson a Kimi Räikkönen - Kaj Lindström. Každá posádka se mohla na typické švédské podmínky a tratě adaptovat během 250 testovacích kilometrů. Solberg byl schopný přizpůsobit auto svému jízdnímu stylu a rozplýval se nad výkonem nového motoru. Räikkönen byl s DS3 WRC velice spokojený co se chování vozu týče už při prvním testování, během něhož vyzkoušel různá nastavení vozu ve spolupráci s celým týmem.Tři otázky pro Sébastiena LoebaNemohu mít jiný cíl, než vyhrávat
Jako vítěz sedmi světových titulů asi nemůžete mít jiný cíl, než stát se první člověkem, který vyhraje poosmé?Bylo by obtížné hledat jiný cíl! Doufám, že svůj mistrovský titul mohu obhájit. Vůbec nechci měnit svou strategii, Budeme se do jednotlivých podniků pouštět tak, jak budou přicházet. Tento rok s novými předpisy bude plný neznámých.
Jak se na Švédsko těšíte?Nemohu se dočkat. Ale nemyslím si, že by výsledky ze Švédska byly vodítkem pro zbytek sezony. Nejčastějším povrchem v mistrovství světa je šotolina. Na té se bude o titulu rozhodovat. Při testování jsem se právě na šotolině cítil jako doma, ne na sněhu. I když by nebylo lichotivé jezdit třeba dvě sekundy za mými soupeři, ale první rally není nejdůležitější v sezoně. Nemáte obavy, že nové regule obrátí zavedené zvyklosti úplně naruby?Mám z našeho auta velice dobrý pocit. Během testování jsem byl velice příjemně překvapený motorem a celkovou vyvážeností auta bez ohledu na chybějící diferenciál. Do sezony chci vstoupit opravdu dobře, ale jediným měřítkem bude časomíra. Nejsem z těch, kdo něco říká jen tak bez toho, že by nebyl schopný toho dosáhnout. Budeme tak muset počkat na výsledky prvních testů po zahájení rally, abychom se nepouštěli do nějakých unáhlených závěrů.Tři otázky pro Sébastiena OgieraS Loebem máme stejné šance i autaMáte za sebou několik tisíc kilometrů testování s Citroënem DS3 WRC před Švédskou rally. Cítíte, že je vše v pořádku?Od poloviny sezony 2010 jsme měli možnost vyzkoušet si všechny typy povrchů. Určitě to ale nebylo úplně všechno, co jsme mohli udělat, čeká nás toho mnohem víc! Zbývají ještě nějaké detaily, ale s autem jako celkem zacházíme dobře. Až samotné soutěže odpoví na všechny naše otázky.Jste ve stejném týmu jako úřadující světový šampión. Jak tuto skutečnost chápete? Máte v týmu nejlepšího kolegu, nebo spíš největšího rivala?Náš týmový duch v Citroën týmu se točí kolem vzájemné spolupráce. Sdílíme společně co nejvíce informací, zejména co se techniky týče. Musíme umět pracovat všichni společně. Náš cíl je společný - vyhrát pro Citroën. Máme oba stejné šance i naprosto stejné vybavení. A bude na mě dokázat, zda mohu odvést stejnou práci jako mistr světa.V čem je Švédská rally důležitá?Je to podnik o kterém vím strašně málo, vždyť jsem tu byl jen jednou v roce 2009. Čekám, že to bude těžký podnik, ale zároveň vím, že sezona je dlouhá a že výsledek celého mistrovství světa se nerozhodne už na sněhu. Je mnoho věcí, které mohou změnit obvyklou konstelaci - nové předpisy, nové pneumatiky Michelin atd. Možná bych si troufnul na vítězství. Pokud by to ale nevycházelo, musím rally odjet s ohledem na výsledek celého šampionátu.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.