Právě startující sezona 2011 zahajuje novou kapitolu v dějinách mistrovství světa FIA WRC. Citroën Total World Rally Team nasazuje na cestu za obhajobou světových titulů v Poháru konstruktérů a šampionátu pilotů dva nové vozy DS3 WRC. Po několika měsících intenzívního vývoje nového vozu jsou Sébastien Loeb - Daniel Elena a Sébastien Ogier - Julien Ingrassia připraveni vyzvat své soupeře na ledě ve Švédsku. Nový vůz DS3 WRC vstupuje do mistrovství světa FIA po veleúspěšných předchůdcích Xsara WRC a C4 WRC, kteří oba shodně získali po třech světových titulech.
Více prostoru pro pilotování vozůCitroën DS3 WRC, který plně vyhovuje novým předpisům z pera Mezinárodní automobilové federace, je nabit "kreativní technologií". Je kratší a kompaktnější než předchozí modely, pohání ho nový turbo motor o objemu 1600 cm? s přímým vstřikováním, a který pochází z tvůrčí dílny Citroën Racing. Nová generace vozů WRC dává větší prostor řidičskému umění pilotů po eliminaci diferenciálů a po návratu k mechanickému řazení převodových stupňů. Posádka Sébastien Loeb - Daniel Elena, která zahajuje svou už jedenáctou sezonu v mistrovství světa v barvách Citroënu, přímo lační po premiérovém titulu v nové podobě. Francouzsko - monacký pár sedminásobných mistrů světa je před ostrým startem sezony naplněn očekáváním a odhodláním. Jejich spolubojovníky v barvách Citroën Total WRT budou Sébastien Ogier a Julien Ingrassia, kteří si své místo v týmu vysloužili během více než slibné sezony 2010.Rally Švédsko, úvodní podnik ze 13 z celkového kalendáře 2011, je unikátní rally. Je to jediný podnik na sněhu, který dlouho ovládali výhradně Skandinávci hájící domácí půdu. Od prvního ročníku Švédské rally v roce 1950 pouze jediný pilot dokázal porazit Vikingy v jejich domovině - Sébastien Loeb, který zde vyhrál ve stejný rok, kdy získal svůj první světový titul! Trať letošního ročníku protíná dva regiony - Värmaland a Dalarna, zatímco asistenční park bude v Hagforsu. Tentokráte švédská rally pronikne i na norské území při rychlostní zkoušce RZ 7 - Lovhaugen. Quesnel: Naše posádky vědí nejlépe, co dělatTěsně před startem prvního kola hoří stájový šéf Citroën Total WRT Olivier Quesnel netrpělivostí: "Už se nemůžeme dočkat, až si ověříme, nakolik celý tým odvedl dobrou práci. Ať tak či tak, švédská rally nepředstavuje typický podnik v mistrovství světa co do obtížnosti, které budeme muset čelit v průběhu celého šampionátu. Naše posádky dobře vědí, co mají dělat a mají mou plnou důvěru k tomu, aby dotáhli svou novou pouť až na vrchol."Letošní Švédská rally bude také velkým diváckým představením na první tzv. Power Stage sezony. Speciálka, RZ 22 s délkou 4,16 km (Gustavsfors), bude vysílána živě televizí a nejlepší piloti a jejich spolujezdci na prvních třech místech budou odměněni ziskem 3, 2, resp.1 bodu do mistrovství světa.Další dva Citroëny DS3 WRC budou "sedlat" posádky Petter Solberg - Chris Patterson a Kimi Räikkönen - Kaj Lindström. Každá posádka se mohla na typické švédské podmínky a tratě adaptovat během 250 testovacích kilometrů. Solberg byl schopný přizpůsobit auto svému jízdnímu stylu a rozplýval se nad výkonem nového motoru. Räikkönen byl s DS3 WRC velice spokojený co se chování vozu týče už při prvním testování, během něhož vyzkoušel různá nastavení vozu ve spolupráci s celým týmem.Tři otázky pro Sébastiena LoebaNemohu mít jiný cíl, než vyhrávat
Jako vítěz sedmi světových titulů asi nemůžete mít jiný cíl, než stát se první člověkem, který vyhraje poosmé?Bylo by obtížné hledat jiný cíl! Doufám, že svůj mistrovský titul mohu obhájit. Vůbec nechci měnit svou strategii, Budeme se do jednotlivých podniků pouštět tak, jak budou přicházet. Tento rok s novými předpisy bude plný neznámých.
Jak se na Švédsko těšíte?Nemohu se dočkat. Ale nemyslím si, že by výsledky ze Švédska byly vodítkem pro zbytek sezony. Nejčastějším povrchem v mistrovství světa je šotolina. Na té se bude o titulu rozhodovat. Při testování jsem se právě na šotolině cítil jako doma, ne na sněhu. I když by nebylo lichotivé jezdit třeba dvě sekundy za mými soupeři, ale první rally není nejdůležitější v sezoně. Nemáte obavy, že nové regule obrátí zavedené zvyklosti úplně naruby?Mám z našeho auta velice dobrý pocit. Během testování jsem byl velice příjemně překvapený motorem a celkovou vyvážeností auta bez ohledu na chybějící diferenciál. Do sezony chci vstoupit opravdu dobře, ale jediným měřítkem bude časomíra. Nejsem z těch, kdo něco říká jen tak bez toho, že by nebyl schopný toho dosáhnout. Budeme tak muset počkat na výsledky prvních testů po zahájení rally, abychom se nepouštěli do nějakých unáhlených závěrů.Tři otázky pro Sébastiena OgieraS Loebem máme stejné šance i autaMáte za sebou několik tisíc kilometrů testování s Citroënem DS3 WRC před Švédskou rally. Cítíte, že je vše v pořádku?Od poloviny sezony 2010 jsme měli možnost vyzkoušet si všechny typy povrchů. Určitě to ale nebylo úplně všechno, co jsme mohli udělat, čeká nás toho mnohem víc! Zbývají ještě nějaké detaily, ale s autem jako celkem zacházíme dobře. Až samotné soutěže odpoví na všechny naše otázky.Jste ve stejném týmu jako úřadující světový šampión. Jak tuto skutečnost chápete? Máte v týmu nejlepšího kolegu, nebo spíš největšího rivala?Náš týmový duch v Citroën týmu se točí kolem vzájemné spolupráce. Sdílíme společně co nejvíce informací, zejména co se techniky týče. Musíme umět pracovat všichni společně. Náš cíl je společný - vyhrát pro Citroën. Máme oba stejné šance i naprosto stejné vybavení. A bude na mě dokázat, zda mohu odvést stejnou práci jako mistr světa.V čem je Švédská rally důležitá?Je to podnik o kterém vím strašně málo, vždyť jsem tu byl jen jednou v roce 2009. Čekám, že to bude těžký podnik, ale zároveň vím, že sezona je dlouhá a že výsledek celého mistrovství světa se nerozhodne už na sněhu. Je mnoho věcí, které mohou změnit obvyklou konstelaci - nové předpisy, nové pneumatiky Michelin atd. Možná bych si troufnul na vítězství. Pokud by to ale nevycházelo, musím rally odjet s ohledem na výsledek celého šampionátu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?