Martin Semerád letos po boku Michala Ernsta začne již svou třetí sezonu v mistrovství světa PWRC.
Martin Semerád do světa rally nakoukl poprvé před čtyřmi lety, kdy společně s Bohuslavem Ceplechou absolvoval první kilometry v poháru mládeže s vozem nejslabší kategorie N1. Po roce následoval přestup do produkční čtyřkolky a po úspěchu v projektu Pirelli Stars Driver teamu v roce 2008 i první světové soutěže ve žlutém Mitsubishi Lancer EVO X. V loňském roce již v soukromém rodinném Semerád Rally Teamu Martin pokračoval v seznamování se světovými soutěžemi, což byla jeho jasná priorita a sporadicky startoval na soutěžích rallysprintů v České republice. Do průběhu sezony ale silně zasáhlo zranění, které jezdec utrpěl před startem na Rally Pačejov. Při testu zničený týmový vůz a zraněná noha znamenaly stop pro následující Německou Rally a Barum rally a i celý zbytek sezony tím byl značně poznamenán. Návrat do kabiny soutěžního vozu se uskutečnil až na podzim při další soutěži mistrovství světa, kterou byla Britská Rally. Rychlé časy a velmi dobré druhé místo ale zůstaly na dně hlubokého příkopu jedné z posledních rychlostních zkoušek, kdy Martin v horečce chyboval. „Loni jsme chtěli navázat na dobrý konec sezony 2009, který jsme zakončili na třetím místě ve Walesu. Chtěl jsem se stále učit a poznávat světové tratě a hlavně dojíždět závody, ale vlastně už od začátku to šlo jiným směrem. Vždy jsme byli hodně rychlí a pak to nedopadlo buď mou vinou nebo technikou. Ve Švédsku i v Jordánsku jsme vypadli ke konci soutěže z boje o třetí místo a stejně tak to bylo i ve Walesu. Dělal jsem během roku hodně chyb a ta největší před Pačejovem dost poznamenala zbytek roku. Na mě to kromě zranění nohy věřím žádné větší stopy nenechalo. Bohužel jsem díky tomu za rok odjel jen pět závodů a to je v mém věku strašně málo oproti kolegům, kteří závodí skoro pořád,“ hodnotí uplynulou sezonu Martin Semerád. I v roce 2011 bude pro jednadvacetiletého Martina Semeráda prioritou mistrovství světa produkčních vozů PWRC, kde se zúčastní šesti závodů, které tým dopředu nominoval. Je potěšitelné, že má další český jezdec šanci reprezentovat Českou republiku na nejvyšší úrovni v soutěžích PWRC. I v tomto roce bude Martinu Semerádovi číst rozpis Michal Ernst a společně usednou do osvědčeného týmového Mitsubishi Lancer EVO IX Semerád Rally Teamu. „Čeká nás třetí světová sezona a už nemůžeme a ani nechceme být jenom do počtu. Chci se prát o co nejlepší umístění a chci závodit se špičkou PWRC pokud na to na daném závodě budeme mít. Když se podívám mezi přihlášené, tak je tam minimálně pětice velmi rychlých jezdců, kteří mají velké zkušenosti hlavně ze šotoliny, která v MS převládá, a já se mezi ně chci rozhodně občas podívat. Tajné přání je být na konci roku do třetího místa v PWRC. Během těch uplynulých dvou let v MS jsem poznal, že často není důležité být absolutně nejrychlejší na jednotlivých rychlostních zkouškách, ale hlavně spolehlivě dojet všechny soutěže. Já jsem si většinu výsledků zkazil buď hned v úvodu soutěže nebo na jejím konci. Musím se víc zamyslet nad spolehlivostí a to je můj cíl pro tento rok. Rád bych také odstartoval na více závodech než je těch šest startů v MS, ale je to hlavně o penězích. Pro náš rodinný tým je extremně náročné sehnat finance na starty ve světě a vše navíc je ve hvězdách. Pokud bych si ale mohl vybrat, tak bych před světovými soutěžemi rád vyrazil na jeden nějaký podobný závod do zahraničí, než třeba celý rok závodit u nás ve sprintech. Zkušenosti z asfaltu mi budou pomalu chybět, ale teď je prioritou PWRC a tam se pojede na asfaltu jen jednou,“ říká k nadcházející sezoně Martin Semerád, který v Mistrovství světa PWRC odstartuje ve Švédsku, Portugalsku, v Argentině, Finsku, Španělsku a ve Walesu. Jezdce teď čeká ještě krátká a intenzivní rehabilitace, protože teprve před pár týdny mu lékaři vyndali dráty z nohy po havárii z léta. O rodinný tým se už dva roky stará sám aktivní soutěžní jezdec a Martinův otec Josef Semerád. Kromě vlastního podnikání musí skloubit funkce vedoucího týmu, managera a ještě táty. O logistiku týmu na zahraničních soutěžích se v duchu rodinného týmu stará Martinova máma Irča. „Pokud se má Martinova kariéra v rally dál rozvíjet, tak je potřeba aby opět startoval ve světě. Po dvou letech, kdy jsme byli v MS naprostými nováčky se náš tým už trochu rozkoukal a víme, co od které soutěže můžeme očekávat. Martinovi nechybí rychlost, to už prokázal mnohokrát, když se často pohyboval i na pódiovém umístění. Bohužel se ještě nedokázal úplně vyvarovat chybám, které pak znamenaly velkou ztrátu nebo poškození auta. Stále patří mezi velmi mladé jezdce, ale současně už má dost zkušeností a já bych byl moc rád, kdybychom už začali ty zkušenosti přeměňovat v body a celkové umístění. S Martinovými dosavadními výsledky a zkušenostmi si musíme dávat reálné cíle a já bych byl na konci sezony rád, kdybychom byli do třetího místa PWRC. Není to přehnané očekávání, ale nebude to vůbec jednoduché, protože i když ze skupiny odešel mistr světa Araujo, tak konkurence je opět hodně velká, dokonce bych řekl, že větší než loni. Čeká nás hodně práce na zajištění všech startů technicky i logistikou a velkým oříškem bude hlavně start v Argentině,“ říká šéf týmu otec Josef Semerád. Sezona pro Semerád Rally team začne již za dva týdny ve Švédsku. Na sněhu bude Martin Semerád startovat již potřetí, kdy svou první světovou soutěž absolvoval na Norské rally, která také patří mezi sněhové soutěže.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.