Martin Semerád letos po boku Michala Ernsta začne již svou třetí sezonu v mistrovství světa PWRC.
Martin Semerád do světa rally nakoukl poprvé před čtyřmi lety, kdy společně s Bohuslavem Ceplechou absolvoval první kilometry v poháru mládeže s vozem nejslabší kategorie N1. Po roce následoval přestup do produkční čtyřkolky a po úspěchu v projektu Pirelli Stars Driver teamu v roce 2008 i první světové soutěže ve žlutém Mitsubishi Lancer EVO X. V loňském roce již v soukromém rodinném Semerád Rally Teamu Martin pokračoval v seznamování se světovými soutěžemi, což byla jeho jasná priorita a sporadicky startoval na soutěžích rallysprintů v České republice. Do průběhu sezony ale silně zasáhlo zranění, které jezdec utrpěl před startem na Rally Pačejov. Při testu zničený týmový vůz a zraněná noha znamenaly stop pro následující Německou Rally a Barum rally a i celý zbytek sezony tím byl značně poznamenán. Návrat do kabiny soutěžního vozu se uskutečnil až na podzim při další soutěži mistrovství světa, kterou byla Britská Rally. Rychlé časy a velmi dobré druhé místo ale zůstaly na dně hlubokého příkopu jedné z posledních rychlostních zkoušek, kdy Martin v horečce chyboval. „Loni jsme chtěli navázat na dobrý konec sezony 2009, který jsme zakončili na třetím místě ve Walesu. Chtěl jsem se stále učit a poznávat světové tratě a hlavně dojíždět závody, ale vlastně už od začátku to šlo jiným směrem. Vždy jsme byli hodně rychlí a pak to nedopadlo buď mou vinou nebo technikou. Ve Švédsku i v Jordánsku jsme vypadli ke konci soutěže z boje o třetí místo a stejně tak to bylo i ve Walesu. Dělal jsem během roku hodně chyb a ta největší před Pačejovem dost poznamenala zbytek roku. Na mě to kromě zranění nohy věřím žádné větší stopy nenechalo. Bohužel jsem díky tomu za rok odjel jen pět závodů a to je v mém věku strašně málo oproti kolegům, kteří závodí skoro pořád,“ hodnotí uplynulou sezonu Martin Semerád. I v roce 2011 bude pro jednadvacetiletého Martina Semeráda prioritou mistrovství světa produkčních vozů PWRC, kde se zúčastní šesti závodů, které tým dopředu nominoval. Je potěšitelné, že má další český jezdec šanci reprezentovat Českou republiku na nejvyšší úrovni v soutěžích PWRC. I v tomto roce bude Martinu Semerádovi číst rozpis Michal Ernst a společně usednou do osvědčeného týmového Mitsubishi Lancer EVO IX Semerád Rally Teamu. „Čeká nás třetí světová sezona a už nemůžeme a ani nechceme být jenom do počtu. Chci se prát o co nejlepší umístění a chci závodit se špičkou PWRC pokud na to na daném závodě budeme mít. Když se podívám mezi přihlášené, tak je tam minimálně pětice velmi rychlých jezdců, kteří mají velké zkušenosti hlavně ze šotoliny, která v MS převládá, a já se mezi ně chci rozhodně občas podívat. Tajné přání je být na konci roku do třetího místa v PWRC. Během těch uplynulých dvou let v MS jsem poznal, že často není důležité být absolutně nejrychlejší na jednotlivých rychlostních zkouškách, ale hlavně spolehlivě dojet všechny soutěže. Já jsem si většinu výsledků zkazil buď hned v úvodu soutěže nebo na jejím konci. Musím se víc zamyslet nad spolehlivostí a to je můj cíl pro tento rok. Rád bych také odstartoval na více závodech než je těch šest startů v MS, ale je to hlavně o penězích. Pro náš rodinný tým je extremně náročné sehnat finance na starty ve světě a vše navíc je ve hvězdách. Pokud bych si ale mohl vybrat, tak bych před světovými soutěžemi rád vyrazil na jeden nějaký podobný závod do zahraničí, než třeba celý rok závodit u nás ve sprintech. Zkušenosti z asfaltu mi budou pomalu chybět, ale teď je prioritou PWRC a tam se pojede na asfaltu jen jednou,“ říká k nadcházející sezoně Martin Semerád, který v Mistrovství světa PWRC odstartuje ve Švédsku, Portugalsku, v Argentině, Finsku, Španělsku a ve Walesu. Jezdce teď čeká ještě krátká a intenzivní rehabilitace, protože teprve před pár týdny mu lékaři vyndali dráty z nohy po havárii z léta. O rodinný tým se už dva roky stará sám aktivní soutěžní jezdec a Martinův otec Josef Semerád. Kromě vlastního podnikání musí skloubit funkce vedoucího týmu, managera a ještě táty. O logistiku týmu na zahraničních soutěžích se v duchu rodinného týmu stará Martinova máma Irča. „Pokud se má Martinova kariéra v rally dál rozvíjet, tak je potřeba aby opět startoval ve světě. Po dvou letech, kdy jsme byli v MS naprostými nováčky se náš tým už trochu rozkoukal a víme, co od které soutěže můžeme očekávat. Martinovi nechybí rychlost, to už prokázal mnohokrát, když se často pohyboval i na pódiovém umístění. Bohužel se ještě nedokázal úplně vyvarovat chybám, které pak znamenaly velkou ztrátu nebo poškození auta. Stále patří mezi velmi mladé jezdce, ale současně už má dost zkušeností a já bych byl moc rád, kdybychom už začali ty zkušenosti přeměňovat v body a celkové umístění. S Martinovými dosavadními výsledky a zkušenostmi si musíme dávat reálné cíle a já bych byl na konci sezony rád, kdybychom byli do třetího místa PWRC. Není to přehnané očekávání, ale nebude to vůbec jednoduché, protože i když ze skupiny odešel mistr světa Araujo, tak konkurence je opět hodně velká, dokonce bych řekl, že větší než loni. Čeká nás hodně práce na zajištění všech startů technicky i logistikou a velkým oříškem bude hlavně start v Argentině,“ říká šéf týmu otec Josef Semerád. Sezona pro Semerád Rally team začne již za dva týdny ve Švédsku. Na sněhu bude Martin Semerád startovat již potřetí, kdy svou první světovou soutěž absolvoval na Norské rally, která také patří mezi sněhové soutěže.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.