Pojďme se trošku vrátit do historie. První WRC vozy spatřily světlo světa v roce 1997. Pouhé dva roky poté, tedy v roce 1999, vyjel na trať soutěže MS poprvé Ford Focus, kterého teď čeká jeho 174. start v MS v barvách továrního týmu Ford. Pojďme si zopakovat některé významné momenty jeho kariéry.
1999 - Ford Focus WRC debutuje na Rally Monte Carlo. Hned v debutové sezoně si připisuje i svoje první vítězství, které získává posádka Colin McRae/Nicky Grist. McRae/Grist vítězí ještě v Portugalsku (následující rally).2000 – Focus si do svých tabulek zapisuje první vítězství na asfaltu, posádka McRae/Grist vyhrála Španělskou rally s náskokem pouze 5,9s.2001 – Po nové homologaci se už auto jmenovalo i oficiálně Ford Focus WRC. McRae/Grist vyhráli v Argentině, na Kypru a v Řecku. McRae nastupoval do závěrečné rally roku ve Walesu s bodovým náskokem na první pozici v průběžném pořadí jezdců, jenže havaroval a o titul přišel.2002 - Carlos Sainz a Colin McRae dokončili úvodní soutěž roku, legendární Rally Monte Carlo, v bodované osmičce. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby tehdy nezačala série soutěží, ve které dojel vůz Ford Focus na bodované pozici. Tato série trvá dodnes! Sainz (Argentina) i McRae (Řecko) získali svoje 24. vítězství v MS. McRae pak vyhrál ještě v Keni a stal se tak nejúspěšnějším jezdcem své doby. 2003 – Na Novém Zélandu debutovala nová evoluce Fordu Focus WRC. První vítězství si připsala zásluhou Markko Märtina v Řecku. Estonec si připsal další vítězství v MS před zraky deseti tisíců domácích fandů ve Finsku.2004 – Při 100. startu M-Sportu v soutěži MS dosáhl Ford díky svým továrním pilotům, Markku Märtinovi a Francoisi Duvalovi, doublu. Märtin vyhrál také asfaltové soutěže na Korzice a ve Španělsku. Tehdy byl Focus považován za nejsofistikovanější vůz WRC tehdejší doby.2005 – Tovární tým Ford angažoval na post týmové dvojky Romana Krestu! Po druhém a třetím místě z Monaka a ze Švédska se ujal Toni Gardemeister s Focusem WRC překvapivě vedení mezi jezdci v průběžném pořadí MS. Na australských tratích se poprvé představila nová generace Fordu Focus. Gardemeister a Roma Kresta se blýskli nejrychlejšími časy v jednotlivých RZ, i když soutěž byla původně plánována jen jako test nového vozu. 2006 – Hned při svém prvním startu s Fordem Focus WRC vyhrál Marcus Grönholm Rally Monte Carlo. Dohromady Fin vyhrál sedm soutěží a položil tak základní kámen k zisku poháru konsktruktérů pro Ford. Mikko Hirvonen v druhém továrním autě vyhrál v Austrálii jeho první soutěž MS.
2007 – Ford obhajuje konstruktérskou korunku s celkem osmi vítězstvími. Grönholm vyhrál Rally Nový Zéland s nejtěsnějším rozdílem historie 0,3s, tehdy byl tím druhým Sébastien Loeb.2008 – Jari-Matti Latvala, nová posila továrního týmu Ford, se zapsal do historie jako nejmladší jezdec historie, který vyhrál soutěž MS, jednalo se o soutěž ve Švédsku. Mikko Hirvonen svým vítězstvím v Turecku dokončil jubilejní 100. závod, ve kterém Ford získal body. Hirvonen se prvním jezdcem v historii MS, který bodoval ve všech soutěžích roku.2009 – Ford Focus získal celkem pět vítězství – v Itálii, Řecku, Polsku, Finsku a v Austrálii. Mikko Hirvonen také prohrál jezdecký titul během finále sezony ve Walesu o pouhý bod. Tehdy se naopak radoval Sébastien Loeb.2010 – Ford Focus WRC se zúčastní Rally of Great Britain jako posledního závodu své kariéry v MS pod hlavičkou Fordu.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.