Pojďme se trošku vrátit do historie. První WRC vozy spatřily světlo světa v roce 1997. Pouhé dva roky poté, tedy v roce 1999, vyjel na trať soutěže MS poprvé Ford Focus, kterého teď čeká jeho 174. start v MS v barvách továrního týmu Ford. Pojďme si zopakovat některé významné momenty jeho kariéry.
1999 - Ford Focus WRC debutuje na Rally Monte Carlo. Hned v debutové sezoně si připisuje i svoje první vítězství, které získává posádka Colin McRae/Nicky Grist. McRae/Grist vítězí ještě v Portugalsku (následující rally).2000 – Focus si do svých tabulek zapisuje první vítězství na asfaltu, posádka McRae/Grist vyhrála Španělskou rally s náskokem pouze 5,9s.2001 – Po nové homologaci se už auto jmenovalo i oficiálně Ford Focus WRC. McRae/Grist vyhráli v Argentině, na Kypru a v Řecku. McRae nastupoval do závěrečné rally roku ve Walesu s bodovým náskokem na první pozici v průběžném pořadí jezdců, jenže havaroval a o titul přišel.2002 - Carlos Sainz a Colin McRae dokončili úvodní soutěž roku, legendární Rally Monte Carlo, v bodované osmičce. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby tehdy nezačala série soutěží, ve které dojel vůz Ford Focus na bodované pozici. Tato série trvá dodnes! Sainz (Argentina) i McRae (Řecko) získali svoje 24. vítězství v MS. McRae pak vyhrál ještě v Keni a stal se tak nejúspěšnějším jezdcem své doby. 2003 – Na Novém Zélandu debutovala nová evoluce Fordu Focus WRC. První vítězství si připsala zásluhou Markko Märtina v Řecku. Estonec si připsal další vítězství v MS před zraky deseti tisíců domácích fandů ve Finsku.2004 – Při 100. startu M-Sportu v soutěži MS dosáhl Ford díky svým továrním pilotům, Markku Märtinovi a Francoisi Duvalovi, doublu. Märtin vyhrál také asfaltové soutěže na Korzice a ve Španělsku. Tehdy byl Focus považován za nejsofistikovanější vůz WRC tehdejší doby.2005 – Tovární tým Ford angažoval na post týmové dvojky Romana Krestu! Po druhém a třetím místě z Monaka a ze Švédska se ujal Toni Gardemeister s Focusem WRC překvapivě vedení mezi jezdci v průběžném pořadí MS. Na australských tratích se poprvé představila nová generace Fordu Focus. Gardemeister a Roma Kresta se blýskli nejrychlejšími časy v jednotlivých RZ, i když soutěž byla původně plánována jen jako test nového vozu. 2006 – Hned při svém prvním startu s Fordem Focus WRC vyhrál Marcus Grönholm Rally Monte Carlo. Dohromady Fin vyhrál sedm soutěží a položil tak základní kámen k zisku poháru konsktruktérů pro Ford. Mikko Hirvonen v druhém továrním autě vyhrál v Austrálii jeho první soutěž MS.
2007 – Ford obhajuje konstruktérskou korunku s celkem osmi vítězstvími. Grönholm vyhrál Rally Nový Zéland s nejtěsnějším rozdílem historie 0,3s, tehdy byl tím druhým Sébastien Loeb.2008 – Jari-Matti Latvala, nová posila továrního týmu Ford, se zapsal do historie jako nejmladší jezdec historie, který vyhrál soutěž MS, jednalo se o soutěž ve Švédsku. Mikko Hirvonen svým vítězstvím v Turecku dokončil jubilejní 100. závod, ve kterém Ford získal body. Hirvonen se prvním jezdcem v historii MS, který bodoval ve všech soutěžích roku.2009 – Ford Focus získal celkem pět vítězství – v Itálii, Řecku, Polsku, Finsku a v Austrálii. Mikko Hirvonen také prohrál jezdecký titul během finále sezony ve Walesu o pouhý bod. Tehdy se naopak radoval Sébastien Loeb.2010 – Ford Focus WRC se zúčastní Rally of Great Britain jako posledního závodu své kariéry v MS pod hlavičkou Fordu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.