Kyperské dobrodružství Martina Prokopa a Jaromíra Tarabuse

Prokop, Martin - Tománek, Jan
Prokop, Martin - Tománek, Jan, foto: www.ircseries.com
BPA 9. listopadu 2010 12:41
Sdílej:

České posádky Martin Prokop – Jan Tománek a Jaromír Tarabus – Daniel Trunkát vybojovaly v Kyperské rally, závěrečném podniku letošní sezony Intercontinental Rally Challenge, třetí resp. čtvrté místo.

Zatímco Martina Prokopa trochu mrzelo, že nevystoupil na vyšší stupeň pódia, Jaromír Tarabus byl svým výkonem příjemně překvapen.Kyperskou rally zahájila ve čtvrtek večer 4. listopadu superspeciálka vedoucí ulicemi přístavu v Limassolu. Na 2,5 kilometru dlouhé trati se Martin Prokop poprvé potýkal s technickými problémy. Jeho Fiestě S2000 totiž praskla poloosa a Prokop v úvodní rychlostní zkoušce ztratil lehce přes 12 sekund. V následujícím 10minutovém servisu tým navzdory všemu úsilí nedokázal komplikovanou opravu dokončit, a tak Prokop s Tománkem inkasovali ještě 20sekundovou penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly. V pátek ráno tak posádka startovala do klasických rychlostních zkoušek s půlminutovou ztrátou na vedoucího jezdce.

Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem zahájili Kyperskou rally třetím časem z limassolské superspeciálky.Martin Prokop s Janem Tománek však ztrátu nabranou v úvodní erzetě druhý den rychle stahovali. Už po třetí rychlostní zkoušce postoupili na druhé místo průběžného pořadí a po předposlední vložce dne se vyšvihli na první místo. Po první etapě Kyperské rally a třech vyhraných erzetách přenocovali na vedoucí pozici.

Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát podali v pátek vyrovnaný výkon. Po třetí rychlostní zkoušce sice sestoupili ze třetího místa průběžného pořadí na čtvrté, avšak jeli bez technických i jiných větších problémů a v roli nováčků Kyperské rally si vedli více než dobře.Do druhé etapy Martin Prokop odstartoval jako leader průběžného pořadí. Bohužel už ve druhé rychlostní zkoušce dne znovu praskla poloosa jeho Fordu Fiesta S2000. Prokop ztratil téměř pět minut a propadl se na třetí místo. Další erzeta absolvovaná s technickým problémem jej srazila ještě o příčku níž. Na třetím místě průběžného pořadí dočasně vystřídal svého týmového kolegu Jaromír Tarabus. V poslední sekci rychlostních zkoušek se Martin Prokop dostal zpět před Jaromíra Tarabuse a týmoví kolegové obsadili třetí, resp. čtvrté místo v konečném pořadí Kyperské rally.„V první rychlostní zkoušce nám praskla poloosa a ten samý problém se opakoval i druhý den v 31kilometrové erzetě. Tyto závady hodně ovlivnily konečný výsledek,“ říká Martin Prokop k průběhu Kyperské rally. „Ale přesto, že zapříčinily velké časové ztráty, byl to krásný víkend a super závody. Ale přiznávám, že nás mrzí, že jsme to nedotáhli na první místo, které jsme drželi po první etapě.“„Když jsme trénovali Kyperskou rally, zdálo se nám téměř nereálné, že bychom mohli dojet do cíle. Tratě jsou tu velmi náročné, uskákané, už po tréninku jsme toho měli dost. Ale ukázalo se, že jsme nejlépe nezvolili tréninkový vůz a že naše pocity hodně pramenily právě z toho,“ popisuje Jaromír Tarabus počáteční peripetie Kyperské rally. „Ale s Fiestou S2000 to bylo něco úplně jiného. Strašně se nám to líbilo a závody jsme si užívali, v závodním autě byly tratě nádherné. Jedinými problémy byly dva defekty, které jsme měli v pátek. Jeden jsme zjistili až v cíli, ale jeden jsme měli už v rychlostní zkoušce, takže jsme museli řešit i pár krizovek. Sobota pak byla úplně bez problémů. Narozdíl od některých favoritů se nám vyhnuly technické potíže a my získali krásný výsledek, s jakým jsme snad ani nepočítali.“

V neděli odstartovaly obě posádky Czech Ford National Teamu a Czech Ford Rally Teamu do 50kilometrového rallysprintu Golden Stage Rally, tvořeného dvěma 25kilometrovými erzetami na smíšeném povrchu. Golden Stage Rally nabízela možnost bojovat o zajímavé prize money. Martin Prokop v ní obsadil čtvrté místo dotované 10.000 eur a Jaromír Tarabus šestou příčku, první, za níž se neudělovaly prize money.„Golden Stage Rally byla velmi zajímavá, její zařazení dodalo celé Kyperské rally zvláštní náboj. Zároveň však byla i velice náročná, kombinovala asfalt se šotolinou,“ říká Martin Prokop. „Nastoupili jsme do ní úplně naplno, ale nevyšlo to, jak jsme si představovali, i když jsme dělali co jsme mohli. Asi nám úplně nevyšlo nastavení...“„Golden Stage Rally se nám moc líbila, i když byla v šotolinových pasážích hodně rozbitá, zvláště při druhých průjezdech. Bylo jasné, že v takových podmínkách hrozí defekty a bohužel jsme jej ve druhém průjezdu skutečně udělali,“ říká Jaromír Tarabus. „Vytáhli jsme si ‚černého Petra‘, ale mohlo to být i horší. Celý víkend se nám dařilo a my jsme nadmíru spokojení. Chtěl bych poděkovat celému týmu a partnerům, ale i českým fanouškům, kteří byli podél tratí nepřehlédnutelní.“

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.