České posádky Martin Prokop – Jan Tománek a Jaromír Tarabus – Daniel Trunkát vybojovaly v Kyperské rally, závěrečném podniku letošní sezony Intercontinental Rally Challenge, třetí resp. čtvrté místo.
Zatímco Martina Prokopa trochu mrzelo, že nevystoupil na vyšší stupeň pódia, Jaromír Tarabus byl svým výkonem příjemně překvapen.Kyperskou rally zahájila ve čtvrtek večer 4. listopadu superspeciálka vedoucí ulicemi přístavu v Limassolu. Na 2,5 kilometru dlouhé trati se Martin Prokop poprvé potýkal s technickými problémy. Jeho Fiestě S2000 totiž praskla poloosa a Prokop v úvodní rychlostní zkoušce ztratil lehce přes 12 sekund. V následujícím 10minutovém servisu tým navzdory všemu úsilí nedokázal komplikovanou opravu dokončit, a tak Prokop s Tománkem inkasovali ještě 20sekundovou penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly. V pátek ráno tak posádka startovala do klasických rychlostních zkoušek s půlminutovou ztrátou na vedoucího jezdce.
Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem zahájili Kyperskou rally třetím časem z limassolské superspeciálky.Martin Prokop s Janem Tománek však ztrátu nabranou v úvodní erzetě druhý den rychle stahovali. Už po třetí rychlostní zkoušce postoupili na druhé místo průběžného pořadí a po předposlední vložce dne se vyšvihli na první místo. Po první etapě Kyperské rally a třech vyhraných erzetách přenocovali na vedoucí pozici.
Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát podali v pátek vyrovnaný výkon. Po třetí rychlostní zkoušce sice sestoupili ze třetího místa průběžného pořadí na čtvrté, avšak jeli bez technických i jiných větších problémů a v roli nováčků Kyperské rally si vedli více než dobře.Do druhé etapy Martin Prokop odstartoval jako leader průběžného pořadí. Bohužel už ve druhé rychlostní zkoušce dne znovu praskla poloosa jeho Fordu Fiesta S2000. Prokop ztratil téměř pět minut a propadl se na třetí místo. Další erzeta absolvovaná s technickým problémem jej srazila ještě o příčku níž. Na třetím místě průběžného pořadí dočasně vystřídal svého týmového kolegu Jaromír Tarabus. V poslední sekci rychlostních zkoušek se Martin Prokop dostal zpět před Jaromíra Tarabuse a týmoví kolegové obsadili třetí, resp. čtvrté místo v konečném pořadí Kyperské rally.„V první rychlostní zkoušce nám praskla poloosa a ten samý problém se opakoval i druhý den v 31kilometrové erzetě. Tyto závady hodně ovlivnily konečný výsledek,“ říká Martin Prokop k průběhu Kyperské rally. „Ale přesto, že zapříčinily velké časové ztráty, byl to krásný víkend a super závody. Ale přiznávám, že nás mrzí, že jsme to nedotáhli na první místo, které jsme drželi po první etapě.“„Když jsme trénovali Kyperskou rally, zdálo se nám téměř nereálné, že bychom mohli dojet do cíle. Tratě jsou tu velmi náročné, uskákané, už po tréninku jsme toho měli dost. Ale ukázalo se, že jsme nejlépe nezvolili tréninkový vůz a že naše pocity hodně pramenily právě z toho,“ popisuje Jaromír Tarabus počáteční peripetie Kyperské rally. „Ale s Fiestou S2000 to bylo něco úplně jiného. Strašně se nám to líbilo a závody jsme si užívali, v závodním autě byly tratě nádherné. Jedinými problémy byly dva defekty, které jsme měli v pátek. Jeden jsme zjistili až v cíli, ale jeden jsme měli už v rychlostní zkoušce, takže jsme museli řešit i pár krizovek. Sobota pak byla úplně bez problémů. Narozdíl od některých favoritů se nám vyhnuly technické potíže a my získali krásný výsledek, s jakým jsme snad ani nepočítali.“
V neděli odstartovaly obě posádky Czech Ford National Teamu a Czech Ford Rally Teamu do 50kilometrového rallysprintu Golden Stage Rally, tvořeného dvěma 25kilometrovými erzetami na smíšeném povrchu. Golden Stage Rally nabízela možnost bojovat o zajímavé prize money. Martin Prokop v ní obsadil čtvrté místo dotované 10.000 eur a Jaromír Tarabus šestou příčku, první, za níž se neudělovaly prize money.„Golden Stage Rally byla velmi zajímavá, její zařazení dodalo celé Kyperské rally zvláštní náboj. Zároveň však byla i velice náročná, kombinovala asfalt se šotolinou,“ říká Martin Prokop. „Nastoupili jsme do ní úplně naplno, ale nevyšlo to, jak jsme si představovali, i když jsme dělali co jsme mohli. Asi nám úplně nevyšlo nastavení...“„Golden Stage Rally se nám moc líbila, i když byla v šotolinových pasážích hodně rozbitá, zvláště při druhých průjezdech. Bylo jasné, že v takových podmínkách hrozí defekty a bohužel jsme jej ve druhém průjezdu skutečně udělali,“ říká Jaromír Tarabus. „Vytáhli jsme si ‚černého Petra‘, ale mohlo to být i horší. Celý víkend se nám dařilo a my jsme nadmíru spokojení. Chtěl bych poděkovat celému týmu a partnerům, ale i českým fanouškům, kteří byli podél tratí nepřehlédnutelní.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.