Martin Prokop s navigátorem Janem Tománkem se při Francouzské rally rozloučili s letošní sezonou S-WRC. V Alsasku absolvovali poslední ze sedmi podniků, v nichž mohli získat body do šampionátu. Závěrečnou soutěž sezony ve Velké Británii proto nepojedou.
Czech Ford National Team nasadil do premiérové sezony šampionátu S-WRC, který bylvypsán pro vozy kategorie Super 2000 vůz Ford Fiesta S2000 a osvědčenou posádkuMartin Prokop - Jan Tománek. Úřadující juniorský mistr světa se mohl pochlubit výbornoubilancí, když v Mexiku, Německu a Japonsku obsadil druhé místo v hodnocení S-WRC, veŠvédsku a na Novém Zélandu byl třetí a ve Finsku čtvrtý. Před Francouzskou rally se takse Španělem Ponsem dělil o vedení v tabulce šampionátu.Účastníci S-WRC mohou bodovat pouze v sedmi z deseti podniků, které jsou zahrnutyv kalendáři šampionátu. Sedmičku soutěží, na kterých chtějí bojovat o body musínominovat před sezonou. Martin Prokop zvolil trochu jinou strategii než jeho hlavnísoupeři v boji o titul, proto pro něj byla Francie poslední nominovanou soutěží, zatímcoostatní se o rozhodující body poperou až při poslední rally sezony ve Walesu. Jihlavskýzávodník tak potřeboval ve Francii zvítězit, aby soupeřům bodově utekl. Bohužel užv úvodní etapě se u jeho Fordu porouchal posilovač řízení. Prokop tak většinu etapyabsolvoval s tímto handicapem a s výraznou časovou ztrátou se propadl až na šestémísto. To mu nakonec patřilo i v cíli soutěže. Martin Prokop s Janem Tománkem tak přišlio možnost navázat na loňské vítězství v J-WRC triumfem v S-WRC, přesto hodnotí celousezonu pozitivně.Martin Prokop: „Bohužel i nedělní etapa se nesla ve stejném duchu jako předchozíprůběh Francouzské rally. Opět to byl organizační chaos. Na startu předposlední erzetyjsme dlouho čekali, kvůli neukázněným divákům byl test nakonec zrušen, takže jsme sepřesunuli do Hagenau a tam čekali znovu. My jsme to dnes už jen odjeli a čekali, jestli senáhodou něco nestane před námi. I když na posledních čtyřech, resp. nakonec jen třechtestech, už se toho moc stát nemohlo.“„Francie pro nás byla poslední soutěží letošní sezony S-WRC. Do Británie už nepojedeme.I když sezona dopadla trochu jinak, než jsme si přáli, jsme s ní celkově spokojení. Až nasmůlu při poslední soutěži se nám dařilo dosahovat dobrých výsledků a neustále jsme bylive hře o mety nejvyšší. Šampionát S-WRC pro nás byl před sezonou jasnou volbou. Pronás byl jediným zajímavým šampionátem kvůli konkurenci, jaká se v něm sešla, i kvůlisoutěžím, které do něj byly zařazené. Teď si potřebujeme trochu odpočinout, ale ažpřijde na řadu rozhodování o další sezoně, S-WRC určitě bude jednou z hlavníchmožností.“„Spokojený jsem také s Fordem Fiesta S2000, na který jsme před sezonou vsadili. Bylo toopravdu špičkové auto a závodění s ním bylo neuvěřitelně zábavné. Jediné, co mě mrzí,je to, že jsme neměli dostatek času na testování, hlavně na asfaltu. V tomto ohledu bylaletošní sezona trochu zbrklá. Pokud bychom s Fiestou pokračovali i příští rok, určitě bychchtěl mít víc času a klidu na přípravu. Pokud nemáte správné nastavení, nebo ho hledáteaž během závodu, pak se nikdy nezávodí snadno. Celkově byla ale spolupráce s Fordemvelice příjemná a já děkuji všem, kteří nám v průběhu letošní sezony pomáhali.“Půlhodinové sestřih závěrečné etapy Francouzské rally 2010 můžete sledovat v pondělí 4.října na televizním programu SPORT 5. Stejná televizní stanice přinese ve středu 6. říjnahodinový sestřih celé soutěže a o týden později pak magazín Rally World, který sepodrobněji věnuje kategorii S-WRC.Výsledky Francouzské rally 2010 v hodnocení S-WRC:1. SANDELL - AXELSSON (ŠKODA FABIA S2000) 3:23:01.6 hod2. KETOMAA - STENBERG (FORD FIESTA S2000) + 1:56.0 min3. KOSCIUSZKO - SZCZEPANIAK (ŠKODA FABIA S2000) + 3:07.0 min4. PONS - HARO (FORD FIESTA S2000) + 3:08.0 min5. BRYNILDSEN - MENKERUD (ŠKODA FABIA S2000) + 9:36.1 min6. PROKOP - TOMÁNEK (FORD FIESTA S2000) + 10:02.1 min7. SOUSA - DA SILVA (FORD FIESTA S2000) + + 19:45.5 min8. MAURIN - THIMONNIER (FORD FIESTA S2000) + 36:56.6 min9. LLOVERA - MARTÍ (FIAT ABARTH GRANDE PUNTO S2000) + 46:59.6 min
Průběžné pořadí S-WRC 2010 po 9 z 10 podniků:1. X. PONS (SPA) 108 bodů, 2. M. PROKOP (CZE) 104, 3. J. KETOMAA (FIN) 101, 4. P.SANDELL (SWE) 99, 5. E. BRYNILDSEN (NOR) 64, 6. M. KOSCIUSZKO (POL) 63, 7. N.AL-ATTIYAH (QAT) 34, 8. B. SOUSA (POR) 32, 9. P.-G. ANDERSSON (SWE) 25, 10. J.HANNINEN (FIN) 25...
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.