Sobotní etapa Francouzské rally 2010 byla pro všechny účastníky nesmírně náročná. Jízdu komplikoval déšť a bláto vytahané na silnici. Martin Prokop s Janem Tománkem a vozem Ford Fiesta S2000 figurují před posledním dnem na 6. pozici hodnocení S-WRC.
V sobotu čekalo na účastníky osm rychlostních zkoušek o celkové délce 150 kilometrů, vřetně dvou průjezdů nejdelší vložkou celé soutěže. Dopolední sekci poznamenal déšť, celý den pak bláto, které vozy vytahaly na trať při zkracování průjezdů zatáčkami.Po pátečních problémech s posilovačem řízení figurovala posádka Czech Ford National Teamu ve složení Martin Prokop - Jan Tománek s výraznou časovou ztrátou na šestém místě v hodnocení účastníků šampionátu S-WRC, který je letos premiérově vypsán pro vozy kategorie Super 2000. Na náročných sobotních erzetách nijak zásadně nechyboval nikdo ze soupeřů jedoucích před českou dvojicí, proto šesté místo patřilo úřadujícímu juniorskému mistru světa i po dvou třetinách Francouzské rally 2010.Martin Prokop: „Po pátečních problémech s posilovačem řízení to v sobotu bylo peklo. Neuvěřitelně mě bolely ruce. Z našeho pohledu se ale ve druhé etapě nedalo už nic zkazit, ani vylepšit. Kvůli blátu se z tratě moc rozpoznat nedalo. Za deště bylo v zatáčkách hodně vytahaného bláta a celou trať pokrýval kluzký film. Bylo to hodně nepříjemné, i když my už jsme to chtěli více méně prostě projet. I tak jsem měli tolik krizovek, že jsem z toho byl až vystrašený. Hned na první vložce vedoucí skrz vinice jsme si udělali výlet do ryzlinku. Na poslední erzetě nám navíc znovu odešel posilovač. Užili jsme si své, ale rozhodně jsme nebyli jediní. S otrhanými a otlučenými auty dojížděl do servisu kde kdo.“„Musím říct, že jsem hodně rozčarovaný z organizace soutěže. A nejsem v tom sám. Ze začátku byli jezdci rozpačití, ale teď už si stěžují všichni včetně Loeba a Ogiera. Organizačně je tato soutěž příšerná. Obrovský propadák. Například poslední sobotní vložka se musela přerušit kvůli opilým fanouškům. Rozpoutala se velká diskuze mezi jezdci, kteří měli test ještě jet a organizátoři. Ze závodníků už nikdo nechtěl jet, protože hrozilo, že se na trati budou pohybovat diváci, všichni jsme měli studená auta a navíc se začalo stmívat. Pořadatelé ale byli neústupní, i když všichni jezdci byli naštvaní. Navíc kvůli špatnému zajištění se posouval harmonogram už v pátek. Tohle tu nikdo nečekal.“V neděli 3. října je na programu závěrečná etapa Francouzské rally. Na posádky v jejím rámci čeká ještě 56 měřených kilometrů rozdělených do čtyř rychlostních zkoušek. Na cílovou rampu vyjedou nejúspěšnější posádky okolo 15. hodiny.Půlhodinové sestřihy jednotlivých etap Francouzské rally můžete sledovat ve vysílání SPORT 5, první české satelitní a kabelové televize zaměřené výhradně na motorismus a motoristický sport, od soboty 2. října do pondělí 4. října v premiéře vždy od 8 hodin.Průběžné pořadí Francouzské rally 2010 v hodnocení S-WRC po 2. etapě:1. SANDELL - AXELSSON (ŠKODA FABIA S2000) 3:02:17.6 hod2. BRYNILDSEN - MENKERUD (ŠKODA FABIA S2000) + 14.0 s3. KETOMAA - STENBERG (FORD FIESTA S2000) + 1:50.9 min4. KOSCIUSZKO - SZCZEPANIAK (ŠKODA FABIA S2000) + 2:49.4 min5. PONS - HARO (FORD FIESTA S2000) + 2:53.9 min6. PROKOP - TOMÁNEK (FORD FIESTA S2000) + 9:20.1 min7. SOUSA - DA SILVA (FORD FIESTA S2000) + + 19:10.8 min8. MAURIN - THIMONNIER (FORD FIESTA S2000) + 35:05.3 min9. LLOVERA - MARTÍ (FIAT ABARTH GRANDE PUNTO S2000) + 43:56.4 minPrůběžné pořadí S-WRC 2010 po 8 z 10 podniků:1. X. PONS (ESP) 96 bodů, 2. M. PROKOP (CZE) 96, 3. J. KETOMAA (FIN) 83, 4. P. SANDELL (SWE) 74, 5. E. BRYNILDSEN (NOR) 54, 6. M. KOSCIUSZKO (POL) 48...
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.