Pro úřadujícího juniorského mistra světa v rally Martina Prokopa začala Francouzská rally 2010 smolně. Jezdec Czech Ford National Teamu absolvoval většinu první etapy bez posilovače řízení a po pátku tak figuruje s velkou ztrátou až na 6. místě hodnocení S-WRC.
Martin Prokop s navigátorem Janem Tománkem vstoupili do soutěže třetím nejrychlejším časem mezi účastníky S-WRC. Na druhém testu byly s odstupem necelých pěti sekund šestí, celkově však figurovali na čtvrté pozici, jenže už ne této vložce přišla pro Czech Ford National Team sportovní pohroma. U Fordu Fiesta S2000 se porouchal posilovač řízení a česká posádka začala ztrácet. Záchranu nenabídl ani dopolední servis. Na programu byl totiž pouze tzv. odloučený servis, v němž nemají posádky k dispozici plné servisní zázemí svého týmu a na vozech se může pracovat v podstatně omezenějším rozsahu než v klasické servisní zóně. Mechanici Czech Ford National Teamu tak nemohli porouchaný posilovač vyměnit a Prokop s Tománkem se museli s handicapem vypořádat i v odpolední sekci.Ztráta posádky Czech Ford National Teamu proto neustále narůstala. Po prvním dnu tak Martin s Jendou figurují až na šesté pozici průběžného pořadí S-WRC s obrovskou ztrátou více než šesti a půl minuty na vedoucího Brynildsena.Průběh první etapy tak uštědřil těžkou ránu nadějím Martina Prokopa na zisk mistrovského titulu. Narozdíl od Španěla Ponse a Fina Jariho Ketomaa už jihlavský jezdec nemůže bodovat v poslední soutěži sezony, která se pojede ve Velké Británii. Proto potřeboval v Alsasku zabodovat co nejvýrazněji - a pokud možno zvítězit. Pak by záleželo na výsledcích Xaviera Ponse a Jariho Ketomaa ve Francii a ve Walesu. Ponsovi ale po první etapě Francouzské rally patří pátá pozice s více než pětiminutovým náskokem před Prokopem, zatímco Ketomaa je dokonce čtvrtý. Do cíle rally však stále zbývá více než 200 měřených kilometrů a v rally se může stát cokoliv i na posledním z nich. Martin s Jendou proto bojují dál...Martin Prokop: „Máme za sebou opravdu dlouhý den. Organizátoři si za dnešek určitě pochvalu nezaslouží. Po celý den narůstal skluz harmonogramu, takže jsme celý den seděli v autě a čekali a čekali. Organizačně je to spíš národní mistrák než světový šampionát. Ale pokud jde o tratě, je Alsaská rally hezká. Charakterem mi připomíná novodobé Monte Carlo. V noci ale pršelo, takže se jelo hodně na blátíčku a šotolině. My jsme si ale svezení moc neužili, protože už na druhé erzetě nám praskal jedna hadice řízení a museli jsme pokračovat bez posilovače. V poledne byl na programu bohužel použe remote servis, ve kterém mohou mechanici použít pouze nářadí a vodu, ale vyměnit se na voze nesmí nic. Je to hrozná škoda, protože jde o banalitu, ale nemohli jsme s tím nic dělat. Byl to neskutečně vysilující den. Ruce mám jak orangutan, neskutečně pálí, tak jsem zvědavý, kolik na nich bude puchýřů. V podobné situaci by určitě někteří vzdali, ale my máme stále nějakou naději, proto bojujeme dál.“V sobotu 2. října je na programu druhá etapa Francouzské rally. Na posádky v jejím rámci čeká celkem 150 měřených kilometrů rozdělených do osmi rychlostních zkoušek.Půlhodinové sestřihy jednotlivých etap Francouzské rally můžete sledovat ve vysílání SPORT 5, první české satelitní a kabelové televize zaměřené výhradně na motorismus a motoristický sport, od soboty 2. října do pondělí 4. října v premiéře vždy od 8 hodin.Průběžné pořadí Francouzské rally 2010 v hodnocení S-WRC po 1. etapě:1. BRYNILDSEN - MENKERUD (ŠKODA FABIA S2000) 1:26:34.9 hod2. SANDELL - AXELSSON (ŠKODA FABIA S2000) + 4.6 s3. KOSCIUSZKO - SZCZEPANIAK (ŠKODA FABIA S2000) + 22.5 s4. KETOMAA - STENBERG (FORD FIESTA S2000) + 27.7 s5. PONS - HARO (FORD FIESTA S2000) + 44.4 s6. PROKOP - TOMÁNEK (FORD FIESTA S2000) + 6:32.3 min7. LLOVERA - MARTÍ (FIAT ABARTH GRANDE PUNTO S2000) + 8:37.5 minPrůběžné pořadí S-WRC 2010 po 8 z 10 podniků:1. X. PONS (ESP) 96 bodů, 2. M. PROKOP (CZE) 96, 3. J. KETOMAA (FIN) 83, 4. P. SANDELL (SWE) 74, 5. E. BRYNILDSEN (NOR) 54, 6. M. KOSCIUSZKO (POL) 48...
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.