Pro úřadujícího juniorského mistra světa v rally Martina Prokopa začala Francouzská rally 2010 smolně. Jezdec Czech Ford National Teamu absolvoval většinu první etapy bez posilovače řízení a po pátku tak figuruje s velkou ztrátou až na 6. místě hodnocení S-WRC.
Martin Prokop s navigátorem Janem Tománkem vstoupili do soutěže třetím nejrychlejším časem mezi účastníky S-WRC. Na druhém testu byly s odstupem necelých pěti sekund šestí, celkově však figurovali na čtvrté pozici, jenže už ne této vložce přišla pro Czech Ford National Team sportovní pohroma. U Fordu Fiesta S2000 se porouchal posilovač řízení a česká posádka začala ztrácet. Záchranu nenabídl ani dopolední servis. Na programu byl totiž pouze tzv. odloučený servis, v němž nemají posádky k dispozici plné servisní zázemí svého týmu a na vozech se může pracovat v podstatně omezenějším rozsahu než v klasické servisní zóně. Mechanici Czech Ford National Teamu tak nemohli porouchaný posilovač vyměnit a Prokop s Tománkem se museli s handicapem vypořádat i v odpolední sekci.Ztráta posádky Czech Ford National Teamu proto neustále narůstala. Po prvním dnu tak Martin s Jendou figurují až na šesté pozici průběžného pořadí S-WRC s obrovskou ztrátou více než šesti a půl minuty na vedoucího Brynildsena.Průběh první etapy tak uštědřil těžkou ránu nadějím Martina Prokopa na zisk mistrovského titulu. Narozdíl od Španěla Ponse a Fina Jariho Ketomaa už jihlavský jezdec nemůže bodovat v poslední soutěži sezony, která se pojede ve Velké Británii. Proto potřeboval v Alsasku zabodovat co nejvýrazněji - a pokud možno zvítězit. Pak by záleželo na výsledcích Xaviera Ponse a Jariho Ketomaa ve Francii a ve Walesu. Ponsovi ale po první etapě Francouzské rally patří pátá pozice s více než pětiminutovým náskokem před Prokopem, zatímco Ketomaa je dokonce čtvrtý. Do cíle rally však stále zbývá více než 200 měřených kilometrů a v rally se může stát cokoliv i na posledním z nich. Martin s Jendou proto bojují dál...Martin Prokop: „Máme za sebou opravdu dlouhý den. Organizátoři si za dnešek určitě pochvalu nezaslouží. Po celý den narůstal skluz harmonogramu, takže jsme celý den seděli v autě a čekali a čekali. Organizačně je to spíš národní mistrák než světový šampionát. Ale pokud jde o tratě, je Alsaská rally hezká. Charakterem mi připomíná novodobé Monte Carlo. V noci ale pršelo, takže se jelo hodně na blátíčku a šotolině. My jsme si ale svezení moc neužili, protože už na druhé erzetě nám praskal jedna hadice řízení a museli jsme pokračovat bez posilovače. V poledne byl na programu bohužel použe remote servis, ve kterém mohou mechanici použít pouze nářadí a vodu, ale vyměnit se na voze nesmí nic. Je to hrozná škoda, protože jde o banalitu, ale nemohli jsme s tím nic dělat. Byl to neskutečně vysilující den. Ruce mám jak orangutan, neskutečně pálí, tak jsem zvědavý, kolik na nich bude puchýřů. V podobné situaci by určitě někteří vzdali, ale my máme stále nějakou naději, proto bojujeme dál.“V sobotu 2. října je na programu druhá etapa Francouzské rally. Na posádky v jejím rámci čeká celkem 150 měřených kilometrů rozdělených do osmi rychlostních zkoušek.Půlhodinové sestřihy jednotlivých etap Francouzské rally můžete sledovat ve vysílání SPORT 5, první české satelitní a kabelové televize zaměřené výhradně na motorismus a motoristický sport, od soboty 2. října do pondělí 4. října v premiéře vždy od 8 hodin.Průběžné pořadí Francouzské rally 2010 v hodnocení S-WRC po 1. etapě:1. BRYNILDSEN - MENKERUD (ŠKODA FABIA S2000) 1:26:34.9 hod2. SANDELL - AXELSSON (ŠKODA FABIA S2000) + 4.6 s3. KOSCIUSZKO - SZCZEPANIAK (ŠKODA FABIA S2000) + 22.5 s4. KETOMAA - STENBERG (FORD FIESTA S2000) + 27.7 s5. PONS - HARO (FORD FIESTA S2000) + 44.4 s6. PROKOP - TOMÁNEK (FORD FIESTA S2000) + 6:32.3 min7. LLOVERA - MARTÍ (FIAT ABARTH GRANDE PUNTO S2000) + 8:37.5 minPrůběžné pořadí S-WRC 2010 po 8 z 10 podniků:1. X. PONS (ESP) 96 bodů, 2. M. PROKOP (CZE) 96, 3. J. KETOMAA (FIN) 83, 4. P. SANDELL (SWE) 74, 5. E. BRYNILDSEN (NOR) 54, 6. M. KOSCIUSZKO (POL) 48...
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.