V rámci přípravy na světovou Finskou rally absolvoval Martin Prokop šotolinovou Rally Estonia. Z Pobaltí se vrátil nadšený místními tratěmi i atmosférou soutěže a přesvědčený, že na Finskou rally je Czech Ford National Team dobře připraven.
Na startu Rally Estonia se sešla silná konkurence v čele s bývalým továrním jezdcem Fordu a Peugeotu Markko Märtinem, který se na domácí půdě představil za volantem Fordu Focus WRC. Pro Martina Prokopa však mělo větší výpovědní hodnotu srovnání s dalším bývalým účastníkem mistrovství světa v rally Tonim Gardemeisterem. Ten totiž v okolí hostitelského města Otepää řídil stejný vůz jako český jezdec, tedy Ford Fiesta S2000.Rychlostní průměry estonských měřených úseků se pohybovaly mezi 106 a 126 km/h a Martin Prokop s Janem Tománkem na nich drželi až do páté rychlostní zkoušky čtvrté místo průběžného pořadí před pátým Tonim Gardemeisterem. Po šesté rychlostní zkoušce však inkasovali časovou penalizaci ve výši 1:20 minuty po pozdním příjezdu do časové kontroly kvůli opravě závady na elektrice jejich Fordu Fiesta S2000. Nebýt penalizace Martin Prokop se mohl utkat s Tonim Gardemeisterem o třetí místo v cíli Rally Estonia. S časovou penalizací na kontě dosáhl český jezdec na pátou příčku. Prioritou při startu v estonské soutěži však nebyl výsledek v cíli, ale všestranná příprava na Finskou rally, která posádku Czech Ford National Teamu čeká na přelomu července a srpna v rámci světového šampionátu rally.Martin Prokop: „Estonská rally pro mě byla úžasným tréninkem na Finsko. Šlo nám hlavně o to, abychom si zase zvykli na vysoké rychlosti. Objevili jsme určité rezervy v rozpisu – v tak vysokých rychlostech bylo potřeba někde něco přidat a jinde zase ubrat. Párkrát jsme byli ve vysoké rychlosti mimo trať, což vyplývalo právě z nedostatků v rozpisu. Ale v Estonsku nečíhá podél tratí tolik nástrah jako ve Finsku, kde je spousta stromů a skal. Tam bychom za podobné výlety draze zaplatili.Ze sportovního hlediska nás samozřejmě trošku může mrzet výsledek. Kvůli opravě závady na elektrice jsme v sobotu přijeli do časové kontroly o osm minut později, takže jsme inkasovali osmdesátisekundovou penalizaci. Nebýt toho, mohli jsme se poprat o třetí místo. Skvělé pro nás bylo srovnání s Tonim Gardemeisterem, který jel opravdu naplno a nemohl se smířit s tím, že nás na rychlostních zkouškách neporážel. Proti domácím jezdcům s ‚enky‘ se moc jet nedalo, protože oni používají speciální pneumatiky určené přímo na zdejší tratě, zatímco my jsme jeli ‚univerzály‘, které se používají v mistrovství světa. Přesto jsme po všech stránkách spokojení. Přibrzdila nás sice závada a následná oprava, ale pro nás bylo určitě lepší, že se problém objevil v Estonsku a ne až ve Finsku. Myslím, že jsme na další soutěž mistrovství světa výborně připravení a že ve Finsku vše zúročíme.Rally Estonia byla nádherná soutěž a naše očekávání splnila na víc než sto procent. Bylo strašně znát, že Urmo Aava [bývalý jezdec v MS rally a hlavní pořadatel podniku] naprosto zúročil veškeré své zkušenosti a dělal, co mohl, aby připravil opravdu špičkovou soutěž. Byla to jedna z nejlepších soutěží, jaké jsem kdy jel. Z Estonska jsem úplně nadšený. Ze země, soutěže i lidí, kterých se u tratí sešlo stejně a možná i víc než na Barumce. Fanoušci vytvořili opravdu fantastickou atmosféru. Moc rád se budu do Estonska na tuto soutěž vracet.“Rally Estonia je největší estonskou automobilovou soutěží. Jejím centrem soutěže je lyžařské středisko Otepää ležící v horách 225 kilometrů jihovýchodně od estonského hlavního města Tallinnu.Prioritou úřadujícího juniorského mistra světa Martina Prokopa a jeho navigátora Jana Tománka jsou letos starty v rámci mistrovství světa v rally. Czech Ford National Team je přihlášen do šampionátu vozů kategorie Super 2000 (S-WRC). V polovině sezony patří Martinu Prokopovi čtvrtá příčka v hodnocení jezdců, v hodnocení týmů figuruje česká stáj na třetím místě.Dalším startem Czech Ford National Teamu bude Finská rally v termínu 29. – 31. července 2010.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.